16 378 läst · 158 svar
16k läst
158 svar
Vem ligger bakom klistermärkerna
U Ubbe55 skrev:Jag brukar inte kommentera svar på inlägg men i ditt fall kan jag inte låta bli
Ditt svar visar på bristande kunskap och kognitiv förmåga. Detta gäller också de miljöpartister som gillat din kommentar.
För det första. Jag är ofta i Polen och har en hel del bekanta i landet. Efter frigörelsen från det Sovjetiska styret och landets inträde i EU har levnadsstandarden ökat högst avsevärt.
Där, som i alla andra länder, har de som har förmåga att skaffa sig en utbildning eller är skickliga hantverkare möjlighet till bra inkomst och hög levnadsstandard. Har en bekant boendes i Gdynia som är tandläkare. Han har arbetat både i Sverige och England men väljer ändå att tjänstgöra i hemlandet pga högre köpkraft och levnadsstandard .
Ja, jag har haft tanken att emigrera till just Polen. Jag hade varit mycket GLADARE om jag fått köpa min diesel i Polen jämfört med Sverige i förhållande till köpkraft efter skatt, men det verkar du inte förstå.
Livsmedel, byggmateriel, kläder, ALLT är avsevärt mycket billigare i Polen jämfört med det ihjälskattade Sverige. Jag tar mig en stänkare ibland. En burk öl(stark) ca 5 kronor eller en halvliter Zubrowka vodka för 60 spänn. Då behövs det inte så höga inkomster för att ha ett bra liv, men det verkar du inte förstå, men du är väl miljöpartist. Det tråkiga är att du får rösta i valet trots din begränsade mentala kapacitet.
Så jag kanske är sur ' Huzzbutt' men det beror mest på att det finns imbecilla individer som du som kommenterar saker de inte förstår eller har kunskap om.
Det är självklart så att det i alla samhällen, oavsett prisnivå finns individer som har gynnsamma inkomster, som din vän tandläkaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S+V+C får 47.7 % av rösterna i den senaste opinionsundersökning av Novus (mars 2022).Jonatan79 skrev:
Sossarna har den högsta siffran på åtta år.
Övriga partier får 45.7 % av rösterna.
Jag har inte räknat med partierna som får under 4 %.
Det fanns gott om pengar till försvaret under det kalla kriget. Under den allra största delen av den tiden var skattetrycket lägre än nu. Staten har helt enkelt prioriterat om, och det kan den göra igen.L lat skrev:
Knappt höginkomstare heller.P pmd skrev:
Ingen av de rika jag känner privat har elbilar och tänker inte köpa elbilar, de kör allt från dodge ram till renault clio.
Det blir såklart svårare för de som inte har råd att bo i förening eller villa. Vårt kommunala hyresbolag skulle aldrig få för sig att lägga pengar på stolpar till hyreshusen.
När ekonomin utvecklas ändras vad olika saker kostar. Relativt sett blir arbetsintensiva saker dyrare och dyrare. Konsument "prylar" blir snabbt billigare men tex. vård och utbildning blir inte det på samma sätt eftersom de är beroende av mänskligt arbete och svåra att effektivisera och automatisera. Dessa områden blir då relativt sett allt dyrare och svåra att finiansiera.P pmd skrev:
Med samhällets och framförallt ekonomins utveckling blir det också svårare och svårare att driva företag eftersom allt större investeringar krävs. Jämför att driva butik idag och för 50 år sedan.
Med andra ord är det närmast meningslöst att tro att förutsättningarna för något är likadana nu som förr i tiden.
Självbyggare
· SE4
· 3 170 inlägg
Bensinhögern.Magnus Filip skrev:
Brokig skara på högerkanten där man köpt industrins reklam om att förbränningsmotordrivna privatbilar förkroppsligar människans frihet (never mind att friheten har ett pris, för de flesta innebär bilen att man får jobba flera månader om året för att tjäna ihop till den) , därför har man i en Don Quixote-kamp utsett allt som hotar den heliga Bilen till sin fiende. Miljöpartiets Bolund har blivit den största väderkvarnen av dem alla, oaktat om det finns grund till det eller inte. Inställningen till fakta i den här samlingen är "jag skiter i att det är fejk, det är förjävligt ändå".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det här väl ett forum för just åsikter och kunskapsutbyte?L lat skrev:
Visst får man göra kompromisser, det ingår naturligtvis både i politik och demokrati. Man kan ju dock fundera på vad vi, som ligger i toppskiktet när det gäller skattetryck, får för våra pengar. Lika viktigt som att betala skatt är det från statens sida att hushålla med pengarna till det som svenska folket anser vara viktigast.
Kanske borde man, likt Schweiz, ha lite fler folkomröstningar. Då kunde man få säga till lite mer om prioriteringarna än när man vart fjärde år ska gissa på vilket parti som kommer föra bäst politik under nästkommande period. Mer demokrati helt enkelt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 399 inlägg
Så synd att Ukraina ska spela sossarna i handen. Kommer tyvärr bli samma skit i 4 år till efter valet.P pmd skrev:
Maggan kommer väl döda 3:12 dessutom. Skitland
Och de som gjorde lumpen fick 0 & intet i ersättning, så de var tvungna att bo hemma tills lumpen var gjord.P pmd skrev:
Och tex så sprang inte folk till akuten för kluvna hårtoppar & brutna naglar då! Grovt sett så ska nog inte 50% av de som går till akuten vara där!
Dessutom så var det sociala skyddsnätet mycket sämre & många av dem som idag får försörjningsstöd fick då jobba som daglönare & klara sig bäst fan de kunde.
Semestern var kortare även för stats & kommunalanställda, pensionerna var lägre osv, osv.
Däremot tycker jag som nån annan här att staten skulle vara mycket noggrannare med sina pengar så att tex engelska skolan inte kan stoppa 1 miljard eller vad det nu är av skattepengar direkt i ficka.
Jag har inga problem med att privata entreprenörer kan driva skolor, vårdcentraler & allt vad det är, har dock ett j.vla problem med att de kan stoppa ohemula högar av skattepengar i fickan!
Här håller jag utan tvekan med dig.M Maledictus skrev:
Nu vet jag inte om du pratar om dig själv eller Sverige som land, men jag vet inte om du såg "Allt för Sverige" och hur en av tjejerna där berättade att hennes pappa(?) skulle in till sjukhus för nån cancerbehandling, men för att denna behandling skulle gå på försäkringen så var han tvungen att åka ambulans till sjukhuset, och denna ambulansresa gick på ~8.000$, som inte gick på försäkringen.M Maledictus skrev:
Eller när hon skulle föda & varje dygn på sjukhuset kostade 250$ bara för uppehället, alltså inte behandlingen.
Sånt får vi alla för våra skattepengar, men det är klart, är man aldrig sjuk & inte skaffar sig några barn & aldrig åker kommunalt, aldrig utbildar sig osv, osv. Då får man ju inte mycket för pengarna.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Håller delvis med, men samtidigt så förstår jag att ingen driver ett företag utan möjlighet till att dra in någon vinst?L lat skrev:Däremot tycker jag som nån annan här att staten skulle vara mycket noggrannare med sina pengar så att tex engelska skolan inte kan stoppa 1 miljard eller vad det nu är av skattepengar direkt i ficka.
Jag har inga problem med att privata entreprenörer kan driva skolor, vårdcentraler & allt vad det är, har dock ett j.vla problem med att de kan stoppa ohemula högar av skattepengar i fickan!
Det som kan störa mig är väl snarare hur extremt ineffektivt många kommunala och regionala verksamheter drivs. Eftersom de privata ibland kan göra en bättre leverans men samtidigt gå med vinst.
Fördelen är väl att de inte styrs av hobbypolitiker med särintressen osv.
https://sverigesradio.se/artikel/elever-fran-engelska-skolan-klarar-sig-samre-pa-gymnasietrichardtenggren skrev:
Vi vet ju ju också hur sorteringen av elever gått till. Det finns enorma pengar att spara genom att välja ut vilka som går på skolan. Speciella behov kostar mycket pengar. Duktiga elever är självgående och kan undervisas av icke behöriga personer i gamla kontorslokaler utan bibliotek. (med poppigt modern eller preppigt konservativt stylad lobby)
Det är ju inte längre en fråga hur skolorna tjänar pengar. Informationen finns och det handlar inte om effektivitet i någon positiv bemärkelse.
Det är tydligt hur skolorna ofta jobbar med att sälja in ytliga värderingar och ytlig ambition. Jag tycker det är extremt pinsamt när vuxna människor faller för så uppenbar marknadsföring riktad mot de mest tomma medelklassvärderingarna och positionerande snackisar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 866 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 866 inlägg
Jag funderar på att ge mig in i politiken till årets val. Jag har funderat på vilket parti, men kommit fram till att det enda vettiga valet är MP. Inte för att röstar på de eller uppskattar deras politik särskilt mycket, men de påverksr och bestämmer allt i hela världen, så snacka om inflytande jag kommer få. Bara en sådan sak som att de partier som vill något annat aldrig kan påverka något trots att de tillsammans har långt över 50% av mandaten visar ju på att MPs mandat är extra värdefulla (eller kan det vara så att de andra partierna inte värderar frågorna tillräckligt högt för att samarbeta?)
Det första jag ska göra när jag blivit vald är att säga åt Ryssland att sluta kriga med Ukraina och skicka Putin till Haag, om det inte redan är gjort innan dess. Bestämmer vi så, kommer såklart Ryssarna lyda,ä. När den frågan är löst får jag ta tag i något annat, oklart vad.
Det kan finnas lite ironi i i lägger ovan (inte i delen att jag aldrig röstat på MP, men övriga). Vill de stora partierna ha kärnkraft så är det en smal sak att ordna det, om de är beredda att kompromissa om annat. Nu vill de tydligen inte det tillräckligt mycket, utan föredrar att kompromissa på i den frågan. Känns mest som deras fel faktiskt.
Det första jag ska göra när jag blivit vald är att säga åt Ryssland att sluta kriga med Ukraina och skicka Putin till Haag, om det inte redan är gjort innan dess. Bestämmer vi så, kommer såklart Ryssarna lyda,ä. När den frågan är löst får jag ta tag i något annat, oklart vad.
Det kan finnas lite ironi i i lägger ovan (inte i delen att jag aldrig röstat på MP, men övriga). Vill de stora partierna ha kärnkraft så är det en smal sak att ordna det, om de är beredda att kompromissa om annat. Nu vill de tydligen inte det tillräckligt mycket, utan föredrar att kompromissa på i den frågan. Känns mest som deras fel faktiskt.