P paralun skrev:
Jag är väl mer "pessimist" när man ser till alla "sjunkhål" i statens totala budget. (och nya sjunkhål)
Jo, det blir lätt så när man har en borgerlig budget

• Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Jo och jag förstår inte hur man ska få ordning på alla sjunkhål i budgeten oavsett partifärg.

I kriser brukar man kunna skapa samlingregeringar och plockar vi bort MP från en sådan regering skulle jag vara glad.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Snailman
L lat skrev:
Man har väl en vänsterbudget som de borgerliga gjort lite ändringar i, snarare

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Att priset är jävligt högt(för högt) finns det ingen som motsäger, men att det för de flesta inte är en katastrof är det jag argumenterar för.
Och jag vänder mig emot att man sprider rena lögner.
Faktum är att skattens andel av dieselpriset har sjunkit sedan 1998.
[länk]

Min första fråga var om diagrammet.
Varför ljuger den om skatten? Det är ju inte diesel vi får i pumpen, det är ett biobränsle ihopblandat med dieseln.
Var finns de 100%korrekta siffrorna då ?

R Rkarlsson skrev:
Håll dig endast till siffror.

En resa från sverige till teheran rakt räknat från en diesel med högt snitt på 0,6 milen ca 513 mil kostar dig 32 kr.
Kan du förklara den här matematiken?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
för ljuger den om skatten? Det är ju inte diesel vi får i pumpen, det är ett biobränsle ihopblandat med dieseln.
Var finns de 100%korrekta siffrorna då ?
Förklara frågan.

Diagrammet i min länk visar skattens andel av priset på det bränsle som kommer ur "dieselpumpen" på macken.

L lat skrev:
Förklara frågan.

Diagrammet i min länk visar skattens andel av priset på det bränsle som kommer ur "dieselpumpen" på macken.
Exakt.
Vad kostar dieseln i produktion innan de förstör dieseln. Det är frågan. De får ju lägga till den punkten att de häller i tillsatser i dieseln.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Du hade varit ännu surare om du behövt köpa din diesel i Polen med polsk lön.
Jag brukar inte kommentera svar på inlägg men i ditt fall kan jag inte låta bli
Ditt svar visar på bristande kunskap och kognitiv förmåga. Detta gäller också de miljöpartister som gillat din kommentar.
För det första. Jag är ofta i Polen och har en hel del bekanta i landet. Efter frigörelsen från det Sovjetiska styret och landets inträde i EU har levnadsstandarden ökat högst avsevärt.
Där, som i alla andra länder, har de som har förmåga att skaffa sig en utbildning eller är skickliga hantverkare möjlighet till bra inkomst och hög levnadsstandard. Har en bekant boendes i Gdynia som är tandläkare. Han har arbetat både i Sverige och England men väljer ändå att tjänstgöra i hemlandet pga högre köpkraft och levnadsstandard .
Ja, jag har haft tanken att emigrera till just Polen. Jag hade varit mycket GLADARE om jag fått köpa min diesel i Polen jämfört med Sverige i förhållande till köpkraft efter skatt, men det verkar du inte förstå.
Livsmedel, byggmateriel, kläder, ALLT är avsevärt mycket billigare i Polen jämfört med det ihjälskattade Sverige. Jag tar mig en stänkare ibland. En burk öl(stark) ca 5 kronor eller en halvliter Zubrowka vodka för 60 spänn. Då behövs det inte så höga inkomster för att ha ett bra liv, men det verkar du inte förstå, men du är väl miljöpartist. Det tråkiga är att du får rösta i valet trots din begränsade mentala kapacitet.
Så jag kanske är sur ' Huzzbutt' men det beror mest på att det finns imbecilla individer som du som kommenterar saker de inte förstår eller har kunskap om.

• Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
U Ubbe55 skrev:
Ditt svar visar på bristande kunskap och kognitiv förmåga.
Ubbe,
du som har detta, kan inte du förklara VARFÖR allt kan vara så mycket bättre & billigare i Polen?
Nånstans måste det ju finnas en anledning till skillnaden.

Högre levnadsstandard än i Sverige
Högre köpkraft än i Sverige
Billigare produkter än i Sverige
Lägre skatt än i Sverige

Ja menar, vem f.n skulle inte fundera på att emigrera då???

U Ubbe55 skrev:
Så jag kanske är sur ' Huzzbutt' men det beror mest på att det finns imbecilla individer som du som kommenterar saker de inte förstår eller har kunskap om.
Du som tom kan uttrycka dig utan att använda invektiv...

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Ubbe,
du som har detta, kan inte du förklara VARFÖR allt kan vara så mycket bättre & billigare i Polen?
Nånstans måste det ju finnas en anledning till skillnaden.

Högre levnadsstandard än i Sverige
Högre köpkraft än i Sverige
Billigare produkter än i Sverige
Lägre skatt än i Sverige

Ja menar, vem f.n skulle inte fundera på att emigrera då???

Du som tom kan uttrycka dig utan att använda invektiv...
Glöm inte bort att deras infrastruktur har gått om/på god väg om oss.
Våra vägar börjar likna gamla polen :p
När vi var i krakow blev jag väldigt förvånad över att även vägarna utanför motorvägarna var i bra skick.
Det kan man inte säga att de är här riktigt.

R
R Rkarlsson skrev:
Glöm inte bort att deras infrastruktur har gått om/på god väg om oss.
Våra vägar börjar likna gamla polen :p
När vi var i krakow blev jag väldigt förvånad över att även vägarna utanför motorvägarna var i bra skick.
Det kan man inte säga att de är här riktigt.
Vi har tydligen varit i två olika krakow. Vägarna var bedrövliga.

R RoAd skrev:
Vi har tydligen varit i två olika krakow. Vägarna var bedrövliga.
Var där 2016 (eller om de var 15). Vi fick åka motorväg in i city. Där ute gick det i 160-180 förbi militär och polis.
På vägen till flygplatsen var motorvägen stängd då gubben i rolig hatt skulle åka där så då blev det landsbygd. Inget håligt alls. Dock så var vi upp på 2 hjul i en kurva.
De kör rent för jävla snabbt. sa ändå att vi var åksjuka innan vi åkte iväg :D

R
R Rkarlsson skrev:
Var där 2016 (eller om de var 15). Vi fick åka motorväg in i city. Där ute gick det i 160-180 förbi militär och polis.
På vägen till flygplatsen var motorvägen stängd då gubben i rolig hatt skulle åka där så då blev det landsbygd. Inget håligt alls. Dock så var vi upp på 2 hjul i en kurva.
De kör rent för jävla snabbt. sa ändå att vi var åksjuka innan vi åkte iväg :D
Ok, jag har varit där några gånger, senast 2020 och vägarna imponerade verkligen. Inte mycket annat heller när man kommer utanför centrum.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, jag har varit där några gånger, senast 2020 och vägarna imponerade verkligen. Inte mycket annat heller när man kommer utanför centrum.
Knepigt. Men jag är van vid kratrar i vår kommun. 30-40 cm djupa har de blivit med.
Var iallafall imponerad av staden trots religiös sammankomst då.

R
R Rkarlsson skrev:
Knepigt. Men jag är van vid kratrar i vår kommun. 30-40 cm djupa har de blivit med.
Var iallafall imponerad av staden trots religiös sammankomst då.
Staden är grym. Men för att vara miljonstad så imponerande verkligen inte infrastrukturen.

Du verkar jämföra med svenskt inland i norr. Det känns inte riktigt relevant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.