K Kane skrev:
Står inte det i rubriken för det? Det var ett svar på nedanstående.
Men peter verkar ha fel om dieselpriset. Enl shell kostar en lite diesel 21,69, igår kunde vi tanka för 24,30. En skillnad på ynka 2,61. Vissa tror ju att de är så pass billigt att de är lönt att åka över.

Jag kan missa något men de där diagrammen tar ju inte upp hela sanningen.
Vad kostar riktig diesel kontra vår pissdiesel i sverige.
Igår kostade en liter riktig diesel i Gdynia ca 8 zloty.

P
L lat skrev:
Japp, ett helvete att vi ligger topp 10 i välfärdspolitik, BNP per capita, demokrati, lägst barnadödligher osv.
Vem f.n ha lett oss in i de träsket...
Du glömde sämst pensioner, högsta bränslepriserna, högst beskattning av arbete etc.

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
S
ByggAddo ByggAddo skrev:
Var bor du någonstans? Så att jag kan svänga förbi och klistra på lite roliga märken på din bostad, bil, osv. Höhö vad roligt du kommer att tycka det är.
Sluta gråta över ett klistermärke, snacka om snöflingor :crysmile:

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du glömde sämst pensioner, högsta bränslepriserna, högst beskattning av arbete etc.
Om vi nu ska hålla oss till nån form av sanning så får du ta bort pensioner från den listan.

Och när det gäller bränslepriser ( vilket även jag tycker är högt) så får man nog kolla på det i förhållande till inkomst.
Jag tycker också att det vore trevligt med lägre skatt på arbete, men då är frågan var den ska tas ut i stället. För DU är väl inte beredd att betala mer för skola, sjukvård, pension, omsorg osv ur egen ficka.

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
ngen har högre pris än oss. Hong kong har till och med halkat ner på tredje plats.
Om man gör en liten jämförelse med tex Liberia där dieselpriset bara är 1$/l så är deras BNP per capita bara 1/54 del av den i Sverige. Dvs dieseln är JÄVLIGT MYCKET dyrare i jämförelse.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Om man gör en liten jämförelse med tex Liberia där dieselpriset bara är 1$/l så är deras BNP per capita bara 1/54 del av den i Sverige. Dvs dieseln är JÄVLIGT MYCKET dyrare i jämförelse.
Detta har ju inte med bruttopris för diesel att göra, vi har världens högsta pris pga inblandning av dynga, höga skatter och moms!

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Detta har ju inte med bruttopris för diesel att göra, vi har världens högsta pris pga inblandning av dynga, höga skatter och moms!
Och lik förbannat behöver medelsvensson i Sverige bara jobba 2h för att köpa 10l, medan medelliberianen behöver jobba några dar för motsvarande mängd.

Sen tycker jag att HVO100 borde vara x:- billigare per lit än "ren diesel".

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Håll dig endast till siffror.

En resa från sverige till teheran rakt räknat från en diesel med högt snitt på 0,6 milen ca 513 mil kostar dig 32 kr.
Med sveriges pris igår här kostar den resan på nästan 7500 kr.

Att den ens var uppe på 28 kr häromdagen är ocker och vi svenskar som blir lurade.

R Rkarlsson skrev:
Att den ens var uppe på 28 kr häromdagen är ocker och vi svenskar som blir lurade.
Att priset är jävligt högt(för högt) finns det ingen som motsäger, men att det för de flesta inte är en katastrof är det jag argumenterar för.
Och jag vänder mig emot att man sprider rena lögner.
Faktum är att skattens andel av dieselpriset har sjunkit sedan 1998.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-diesel/

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Att priset är jävligt högt(för högt) finns det ingen som motsäger, men att det för de flesta inte är en katastrof är det jag argumenterar för.
Och jag vänder mig emot att man sprider rena lögner.
Faktum är att skattens andel av dieselpriset har sjunkit sedan 1998.
[länk]
För bönder och företagare är det iaf en liten "katastrof", för svennebanan med 240, inte speciellt stor...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
För bönder och företagare är det iaf en liten "katastrof", för svennebanan med 240, inte speciellt stor...
Jo men "svennebanan" får ju i sin tur betala kalaset via dyrare mat och dyrare produkter, sen blir det inflation och dyrare huslån när infaltionsspiralen är igång.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men "svennebanan" får ju i sin tur betala kalaset via dyrare mat och dyrare produkter, sen blir det inflation och dyrare huslån när infaltionsspiralen är igång.
Japp, vi måste säga ifrån nu och sparka ut S och se till att MP aldrig återkommer, ingen kommer sakna dom. Vi måste se till att blivande regering styr om skutan rätt!

• Gilla
  • Älska
Fredriklonnborg och 5 till
  • Laddar…
Japp, vi måste säga ifrån nu och sparka ut S och se till att MP aldrig återkommer, ingen kommer sakna dom. Vi måste se till att blivande regering styr om skutan rätt!
Jag är väl mer "pessimist" när man ser till alla "sjunkhål" i statens totala budget. (och nya sjunkhål)

Sen kan man ju även lägga till att "svennebanan" riskerar att bli arbetslös om man inte gör något åt den här inflationsspiralen... "marknaden" är obarmhärtig vid minsta svagheter.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Snailman
Anna_H Anna_H skrev:
Hur förklarar du isåfall varför Sverige har långt ifrån högst pris? Eller menar du att MP styr hela världen? Är ett av våra minsta partier så mäktiga?
Jämför storlek och inflytande mellan MP och SD, jämför sedan hur ofta de suttit i regering och varit ministrar. De har ju styrt oerhört mycket i förhållande till sin storlek.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.