Alfredo Alfredo skrev:
Fast borde inte en ignorerad väjningsplikt som leder till en kollision kunna bedömas som grov vårdslöshet i trafik? I så fall finns fängelse i straffskalan.
Just den polisens bedömning av just den situationen kan jag förstås inte svara för, mer att det finns möjlighet att strunta i att rapportera brott.
I den givna situationen skulle jag personligen kunna vara benägen att hålla med om att agerandet verkar lite tveksamt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Onödig som i "inte ett juridiskt krav". Det är det vi pratar om här, när man måste blinka, inte när man kan blinka om man vill.
OK. Jag kan köpa den strikt juridiska definitionen av "onödig". Samtidigt skriver du själv:

T Troberg skrev:
Vi pratar även om hur man bör blinka för att undvika missförstånd, samtidigt som lagkraven följs.
och då hävdar jag att det inte existerar onödiga blinkningar.

T Troberg skrev:
För att en blinkning ska vara till nytta så måste den vara entydig. Kan olika tolkningar göras så blir den en risk.
Ja då är det en felaktig blinkning men hur kan exempelvis en vänsterblink vid en vänstersväng på en huvudled i en fyrvägskorsning missuppfattas?

T Troberg skrev:
Ett typexempel på detta är i cirkulationsplatser, där det under olika perioder lärts ut tre olika sätt att blinka (ignorerar att blinka ut, det är inte relevant här):
* Blinka in åt det håll du ska ut.
Ja det är väl helt uppenbart det allra tydligaste.

T Troberg skrev:
* Blinka vänster tills du ska ut.
Det finns väl ingen som någonsin ansett att man ska blinka vänster om man ämnar ta första utfarten från en cirkulationsplats?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Att cykla mot rött när det inte är någon annan trafik är rätt självklart
Varför skulle det någonsin vara tillåtet att cykla mot rött? Borde man inte då även få köra bil mot rött så länge man gör det på ett riskfritt sätt? :thinking: Eller tåg för den delen...

Anna_H Anna_H skrev:
Eller så ändrar man reglerna så att de faktiskt går att följa.
Ja att ha en "lagstadgad" signaleringsplikt när man ämnar att stanna som cyklist känns direkt löjligt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Att cykla mot rött när det inte är någon annan trafik är rätt självklart, ja.
Din inställning till trafikregler delar du tyvärr med de flesta cyklister känns det som. Tänk om jag som bilist skulle resonera som du, har en känsla av att körkortet rykt för länge sedan om jag struntat i rödljus bara för att inga andra trafikanter var i närheten.
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
H
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte bättre att söka på exempelvis lagen.nu? Där får man 18 träff på ordet. Den enda träff som hänvisar till lag eller förordning handlar om brott begångna i Danmark, Finland, Island eller Norge. Övriga träffar gäller "flum" som offentliga utredningar och proppar. Det är väl ett tecken på hur lagstiftaren ser på förkörsrätt? ;)
Nu är vi i Sverige och du ifrågasatte ordet förkörsrätt, du fick svar och där sätter vi punkt. Tjafs, är jag inte intresserad av. Ignorerar såna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag var för tre veckor och 300 inlägg sen inne och tassade på det här med företräde. Min uppfattning är att man har företräde när någon annan har skyldighet att lämna företräde.

Frågan är emellertid mer komplicerad än ett binärt förhållande, och jag förstår och sympatiserar delvis med dem som tycker att man inte ska tala om rättigheter i trafiken, men resonemangen håller inte. Att ett ord för rättighet inte används är inte för att rättigheten saknas, utan för att rättigheten är definierad e contrario som avsaknaden av en skyldighet.

Ergo: Har du inte gjort fel så har du gjort rätt. Har du inte skyldighet att lämna företräde så har du företräde.
 
H HEM2121 skrev:
Nu är vi i Sverige och du ifrågasatte ordet förkörsrätt
Precis, vi är i Sverige och den enda lag eller förordning som innehåller ordet förkörsrätt behandlar trafikbrott gjorda utomlands. Därför vidhåller jag min uppfattning att förkörsrätt inte är en korrekt term utifrån lagstiftningen gällande trafik i Sverige.

När det gäller tjafs har vi nog jämförbar kompetens inom den disciplinen. ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag var för tre veckor och 300 inlägg sen inne och tassade på det här med företräde. Min uppfattning är att man har företräde när någon annan har skyldighet att lämna företräde.

Frågan är emellertid mer komplicerad än ett binärt förhållande, och jag förstår och sympatiserar delvis med dem som tycker att man inte ska tala om rättigheter i trafiken, men resonemangen håller inte. Att ett ord för rättighet inte används är inte för att rättigheten saknas, utan för att rättigheten är definierad e contrario som avsaknaden av en skyldighet.

Ergo: Har du inte gjort fel så har du gjort rätt. Har du inte skyldighet att lämna företräde så har du företräde.
Fast är det inte väjningsplikt man har? Det betyder väl i så fall att den som inte har väjningsplikt har - väjningsrätt. Och det passar väl rätt bra in på trafikförordningens anda - omtanke om varandra i trafiken
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hamnade i lite gruff med en okunnig i ämnet, åkte ut från vägen (16 villor) vi bor på och svängde höger, varpå en bil kom i hög fart (40km/h skyltat) och tutade som fan. Åkte till återvinningscentralen 200m längre fram för att slänga nåt varpå han stannade till och gormade om hur jag öht kunde ha körkort.

Svarade : Jo, så här är det, när du svänger av gamla E4, sitter det någon huvudleds skylt när du åker in på denna väg? Hade han ingen aning om, men där sitter ingen skylt, så det är högerregeln som gäller genom hela samhället utom några få korsningar där det är skyltat. Han vägrade ändå acceptera fakta, jag avslutade med att säga antar att du inte ens har nåt körkort.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Denna diskussion har blivit ännu konstigare trots att inte @Björn He Bergman skriver något alls längre.

Här är samma korsning som i min tidigare bild. Det är två vägar som korsas i vad man kan kalla för en dubbel korsning. Givetvis måste man använda blinkers så fort man svänger här.

[bild]
Jag skulle nog inte kalla detta "dubbel korsning". Vad jag kan se så är det ju faktiskt två olika T-korsningar.

På engelska benämns en "dubbel T-korsning", alltså en plats där en rak väg förgrenar sig i två sidovägar belägna diagonalt mitt emot varandra, som "staggered junction" (eller "dogleg" på amerikansk engelska, vilket refererar till den zig-zag-formade körvägen man får köra för att komma från ena sidovägen in på den andra).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns ju ett fall i Göteborg för en (död) cyklist ansågs vara vållande trots att lastbilen svängde höger över en cykelbana. Cyklisten ansågs ha kört för fort.
Kan inte en cyklist anses ha kört för fort, om cyklisten cyklar in i en högerregelskorsning utan att lämna företräde åt ett fordon som just kommer från den högra korsande vägen, eller utan att ens hålla tillräcklig uppsikt över den högra korsande vägen för att kunna uppmärksamma i tid om något fordon kommer därifrån?

Många cyklister brukar väl inte köra fortare än cirka 30 km/tim och i den hastigheten bör det väl vara möjligt att vara tillräckligt beredd att stanna före en korsning för att lämna företräde, om ett fordon just närmar sig från den högra korsande vägen.
Man kan inte, eller bör inte kunna anser jag, skylla på "att man inte har lärt sig högerregeln", det håller inte om man inte stannat för att ge ett fordon från höger företräde, och även om man cyklar så måste man iaktta väjningsplikt mot fordon från höger när högerregeln gäller.
 
S sunqan skrev:
Fast är det inte väjningsplikt man har? Det betyder väl i så fall att den som inte har väjningsplikt har - väjningsrätt.
Om du ser motsatsen till väjningsplikt som väjningsrätt, så ja. Men det tror jag inte att du gör, så jag väljer att inte hoppa ner i den här sandlådan.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Kan inte en cyklist anses ha kört för fort, om cyklisten cyklar in i en högerregelskorsning utan att lämna företräde åt ett fordon som just kommer från den högra korsande vägen, eller utan att ens hålla tillräcklig uppsikt över den högra korsande vägen för att kunna uppmärksamma i tid om något fordon kommer därifrån?

Många cyklister brukar väl inte köra fortare än cirka 30 km/tim och i den hastigheten bör det väl vara möjligt att vara tillräckligt beredd att stanna före en korsning för att lämna företräde, om ett fordon just närmar sig från den högra korsande vägen.
Man kan inte, eller bör inte kunna anser jag, skylla på "att man inte har lärt sig högerregeln", det håller inte om man inte stannat för att ge ett fordon från höger företräde, och även om man cyklar så måste man iaktta väjningsplikt mot fordon från höger när högerregeln gäller.
I fallet i fråga så tycker jag att domslutet är felaktigt, men vad hjälper det då personen har avlidit?

Jag har själv, på samma plats, sett en kvinna på elcykel komma i full fart och kana in under en bil som redan hade stannat för henne. Hon blev så rädd för att bli påkörd så att hon själv orsakade en olycka. Det var iofs bilistens fel, men detta visar tydligt att högerregeln inte fungerar så bra i alla situationer. Så varför är denna korsningen så farlig då? Jo för att det är så mycket folk och trafik i rörelse och de har många olika riktningar och hastigheter (många gående sneddar över vägen mellan körande bilar också). Som bilist hinner man inte ha koll på all trafik trots att man står still och och de cyklande räknar med att bilisterna skall väja i enlighet med högerregeln.

Vid dödsolyckan så körde dock lastbilen lite väl snabbt utifrån förutsättningarna (15km/h om jag kommer ihåg rätt, det är i praktiken gångfart som gäller om det finns gående på denna plats), men det tog inte rätten hänsyn till.

Jag avundas dock inte lastbilschaufförer, det går inte framföra de fordonen trafiksäkert i stadstrafik. Det är ett exempel på varför självkörande fordon inte fungerar, lastbilar måste många gånger bryta mot lagen för att ta sig fram.
 
Om det är nödvändigt att sänka hastigheten strax före korsningar så bör det väl kunna göras på andra sätt än genom att ha en trafikregel som högerregeln. Även om fordonsförare förväntas sänka sin hastighet i god tid före en korsning, för att hinna stanna och lämna företräde för ett fordon från den högra korsande vägen, så är det väl ändå långt ifrån alla fordonsförare som brukar göra det.

På exempelvis Johan Skyttes väg i Långbro är det väl vanligt förekommande att fordonsförare inte sänker sin hastighet i god tid före korsningar med mindre villagator, utan närmar sig korsningarna i cirka 50 km/tim "enbart" för att Johan Skyttes väg är en 50-väg, utan hänsyn till att det kanske inte är lämpligt att köra cirka 50 strax före en högerregelskorsning, utan man måste väl då i god tid sänka hastigheten till omkring 20-30 km/tim för att hinna stanna om det krävs för att ge ett fordon från höger företräde.

Ett sätt att sänka hastigheten på en gata inom tätbebyggt område är väl att ta bort 50- och 40-skyltar på gatan och sänka den högsta tillåtna hastigheten till 30 km/tim. Eller har man bestämt ändå att högerregeln skall gälla vid korsningar, trots 30 som hastighetsbegränsning, bara för att högerregeln "minskar behovet att ha uppsatta väjningspliktsmärken vid korsningar" (för väjningsplikt mot fordon från höger är ju en trafikregel som måste kunnas utantill och behöver inte vara skyltad)?
 
B Björn He Bergman skrev:
Om det är nödvändigt att sänka hastigheten strax före korsningar så bör det väl kunna göras på andra sätt än genom att ha en trafikregel som högerregeln. Även om fordonsförare förväntas sänka sin hastighet i god tid före en korsning, för att hinna stanna och lämna företräde för ett fordon från den högra korsande vägen, så är det väl ändå långt ifrån alla fordonsförare som brukar göra det.

På exempelvis Johan Skyttes väg i Långbro är det väl vanligt förekommande att fordonsförare inte sänker sin hastighet i god tid före korsningar med mindre villagator, utan närmar sig korsningarna i cirka 50 km/tim "enbart" för att Johan Skyttes väg är en 50-väg, utan hänsyn till att det kanske inte är lämpligt att köra cirka 50 strax före en högerregelskorsning, utan man måste väl då i god tid sänka hastigheten till omkring 20-30 km/tim för att hinna stanna om det krävs för att ge ett fordon från höger företräde.

Ett sätt att sänka hastigheten på en gata inom tätbebyggt område är väl att ta bort 50- och 40-skyltar på gatan och sänka den högsta tillåtna hastigheten till 30 km/tim. Eller har man bestämt ändå att högerregeln skall gälla vid korsningar, trots 30 som hastighetsbegränsning, bara för att högerregeln "minskar behovet att ha uppsatta väjningspliktsmärken vid korsningar" (för väjningsplikt mot fordon från höger är ju en trafikregel som måste kunnas utantill och behöver inte vara skyltad)?
Det är inte högerregeln som tvingar dig att passera alla korsningar med försiktighet, det är en av grundreglerna i trafikförordningen. Samma regel som hindrar dig att bara titta åt höger när du kör bil.

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.