102 606 läst · 1 193 svar
103k läst
1,2k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.
Det där var nog en av de dummaste meningarna jag läst på länge. Hur kan en blinkning vara onödig?T Troberg skrev:
Den kan vara felaktig om den vilseleder medtrafikanterna om ens avsikter, men onödig? Om den på något sätt i någon situation kan underlätta för någon medtrafikant att förstå ens avsikter är den väl av godo?
Och vad skulle problemet med en "onödig blinkning vara"? Slitage på blinkersspaken eller förslitningsskador på pekfingret? Ditt resonemang om "onödig blinkning" får dig att framstå som någon som i trafiken bara vill anstränga dig så pass att du med minsta möjliga marginal uppfyller lagens krav. Någon uppoffring därutöver för att underlätta samspelet i trafiken verkar du tycka vara onödigt.
Du ska blinka i precis alla situationer där det finns minsta möjlighet att din blinkning hjälper någon annan att förstå dina avsikter. Du ska till och med blinka även om du inte tror att det finns någon annan som kan se din blinkningen. Oroa dig inte, blinkersoljan tar inte slut!P Pin skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Om vi ponerar att du har rätt, för att komma till en intressantare fråga.T Troberg skrev:
Anser du att denna reglering är
- bra, och
- befordrar trafiksäkerhet?
Om du svarar nej på någon av frågorna, varför inte och varför tror du som verkar vara insatt i systemet att man infört denna arbiträra grund?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 786 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 786 inlägg
I en BMW är väl behållaren bara så att den räcker till två blinkningar, så du måste stanna och fylla på konstant?P Pin skrev:
Såg häromdagen något i trafiken som chockade mig så jag höll på att köra av vägen. Först kom en BMW med fungerande blinkers och precis efter en Audi med fungerande blinkers. Borde vara bättre odds att få 7 rätt på lotto.
Han har ingen behållare för det i BMWn förstår du väl, det är därför han har vätskan i en dunk i bagageutrymmet.Fairlane skrev:I en BMW är väl behållaren bara så att den räcker till två blinkningar, så du måste stanna och fylla på konstant?
Såg häromdagen något i trafiken som chockade mig så jag höll på att köra av vägen. Först kom en BMW med fungerande blinkers och precis efter en Audi med fungerande blinkers. Borde vara bättre odds att få 7 rätt på lotto.
Vad du såg häromdagen däremot, det kallas för reflexer. Ljuset från dina/någon annans lyktor reflekterades i blinkersglaset.
Högerregeln gäller alltid i tätbebyggt område om det nu inte sitter lämna företrädesskyltar för rosa bil eller annatA Ace83 skrev:Har rosa bil rätt som hävdar att högerregeln gäller här?
Bostadsområde
Rosa bil kör ut från en sidoväg ut på huvudgatan som går in i bostadsområdet
I området har jag aldrig sett någon som tillämpar högerregeln som rosa bil hävdar.
Gul pil är cykelväg
Rent spontant känns det som att rosa bil har rätt eftersom grön bil inte kör på huvudled.
Finns det några omständigheter som skulle kunna göra att högerregeln inte gäller?
[bild]
Om du är sugen på en nyare bil eller en fräschare ska du absolut göra som rosa bil och köra ut framför grön bil. Desto fortare den gröna bilen kör ju finare bil får ju du på hans försäkringA Ace83 skrev:Vad jag vet så har det inte skett någon krock, det är ganska dåligt sikt in mot sidogatorna pga buskar träd mm.
De flesta i området inklusive mig själv lämnar företrädare för de som kör grön bil. Eftersom vissa kör för snabbt och det då är överliggande risk för att en krock inträffar.
Så jag antar att det i princip alltid är grön bils fel om krock inträffar, såvida inte rosa bil kör in i grön bil då grön bil passerat en viss sträcka av sidogatan.
Jag fuktar doftgranen och radbandet i backspegeln med oljan. Är det korrekt förfarande? Gäller en 740.tveksamt skrev:
Ja det var lite det jag tänkte.Bart skrev:
Då var det alltså inte lagtolkningar annat än lite i botten.
Skulle dina händelser letat sig in i domstolarna så hade du ev blivit fälld för vårdslöshet i trafik i vissa av fallen, sånt håller dock inte försäkringsbolagen, de schackrar ju bara runt över vilket bolag som ska betala för skadan.
Nej, jag hade inte blivit dömd för vårdslöshet då jag inte var vårdslös eller bröt mot någon lag.Mikael_L skrev:Ja det var lite det jag tänkte.
Då var det alltså inte lagtolkningar annat än lite i botten.
Skulle dina händelser letat sig in i domstolarna så hade du ev blivit fälld för vårdslöshet i trafik i vissa av fallen, sånt håller dock inte försäkringsbolagen, de schackrar ju bara runt över vilket bolag som ska betala för skadan.
Så fort man är med om en bilolycka har man varit vårdslös, och jag har för mig att du pratade om olyckor du varit inblandad i.
60 § Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.
Hänsyn skall tas till väg-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder. Förordning (1985:380).
Vägtrafikkungörelse (1972:603)
60 § Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.
Hänsyn skall tas till väg-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder. Förordning (1985:380).
Vägtrafikkungörelse (1972:603)
Så om jag kör på normalt sätt på motorvägen och någon kommer ifatt mig bakifrån i dryga 200 km/h och kör rätt in i min bil är jag vårdslös? Eller om jag sitter i min korrekt parkerade bil utanför ICA i väntan på att frugan ska handla klart och blir påbackad. Är jag även då vårdslös?Mikael_L skrev:
Jag anser nog att du övertolkar §60 rätt rejält, om det nu inte var aningen ironi inblandat?