65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.
 
T Troberg skrev:
De gör det för att det är lättare att lära ut så, enkla regler som aldrig blir fel men som kan medföra onödigt blinkande.
Det där var nog en av de dummaste meningarna jag läst på länge. Hur kan en blinkning vara onödig?

Den kan vara felaktig om den vilseleder medtrafikanterna om ens avsikter, men onödig? Om den på något sätt i någon situation kan underlätta för någon medtrafikant att förstå ens avsikter är den väl av godo?

Och vad skulle problemet med en "onödig blinkning vara"? Slitage på blinkersspaken eller förslitningsskador på pekfingret? Ditt resonemang om "onödig blinkning" får dig att framstå som någon som i trafiken bara vill anstränga dig så pass att du med minsta möjliga marginal uppfyller lagens krav. Någon uppoffring därutöver för att underlätta samspelet i trafiken verkar du tycka vara onödigt. :thumbdown:
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Var drar vi gränsen? Ska jag blinka även om gatan delar upp sig i Y-form där jag fortsätter på samma gata?
Du ska blinka i precis alla situationer där det finns minsta möjlighet att din blinkning hjälper någon annan att förstå dina avsikter. Du ska till och med blinka även om du inte tror att det finns någon annan som kan se din blinkningen. Oroa dig inte, blinkersoljan tar inte slut! :D
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Ehm, alla trafikregler, utom zonföreskrifter (och även vissa av dem) är baserade på gatunamn. "På Storgatan mellan Lillgatan och Stationsgatan råder parkeringsförbud." osv. Det är så trafikföreskrifter funkar
Om vi ponerar att du har rätt, för att komma till en intressantare fråga.

Anser du att denna reglering är
  • bra, och
  • befordrar trafiksäkerhet?

Om du svarar nej på någon av frågorna, varför inte och varför tror du som verkar vara insatt i systemet att man infört denna arbiträra grund?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du ska blinka i precis alla situationer där det finns minsta möjlighet att din blinkning hjälper någon annan att förstå dina avsikter. Du ska till och med blinka även om du inte tror att det finns någon annan som kan se din blinkningen. Oroa dig inte, blinkersoljan tar inte slut! :D
Hand håller en flaska märkt "Blinker Fluid", ett skämt, påstås vara bra för 6,000 blinkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har alltid en dunk i bagageutrymmet i BNWn
 
  • Haha
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
P Pin skrev:
[bild]
Jag har alltid en dunk i bagageutrymmet i BNWn
I en BMW är väl behållaren bara så att den räcker till två blinkningar, så du måste stanna och fylla på konstant? ;)

Såg häromdagen något i trafiken som chockade mig så jag höll på att köra av vägen. Först kom en BMW med fungerande blinkers och precis efter en Audi med fungerande blinkers. Borde vara bättre odds att få 7 rätt på lotto. :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I en BMW är väl behållaren bara så att den räcker till två blinkningar, så du måste stanna och fylla på konstant? ;)

Såg häromdagen något i trafiken som chockade mig så jag höll på att köra av vägen. Först kom en BMW med fungerande blinkers och precis efter en Audi med fungerande blinkers. Borde vara bättre odds att få 7 rätt på lotto. :cool:
Han har ingen behållare för det i BMWn förstår du väl, det är därför han har vätskan i en dunk i bagageutrymmet.

Vad du såg häromdagen däremot, det kallas för reflexer. Ljuset från dina/någon annans lyktor reflekterades i blinkersglaset. :p
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Har rosa bil rätt som hävdar att högerregeln gäller här?

Bostadsområde
Rosa bil kör ut från en sidoväg ut på huvudgatan som går in i bostadsområdet

I området har jag aldrig sett någon som tillämpar högerregeln som rosa bil hävdar.

Gul pil är cykelväg

Rent spontant känns det som att rosa bil har rätt eftersom grön bil inte kör på huvudled.

Finns det några omständigheter som skulle kunna göra att högerregeln inte gäller?

[bild]
Högerregeln gäller alltid i tätbebyggt område om det nu inte sitter lämna företrädesskyltar för rosa bil eller annat
 
A Ace83 skrev:
Vad jag vet så har det inte skett någon krock, det är ganska dåligt sikt in mot sidogatorna pga buskar träd mm.

De flesta i området inklusive mig själv lämnar företrädare för de som kör grön bil. Eftersom vissa kör för snabbt och det då är överliggande risk för att en krock inträffar.

Så jag antar att det i princip alltid är grön bils fel om krock inträffar, såvida inte rosa bil kör in i grön bil då grön bil passerat en viss sträcka av sidogatan.
Om du är sugen på en nyare bil eller en fräschare ska du absolut göra som rosa bil och köra ut framför grön bil. Desto fortare den gröna bilen kör ju finare bil får ju du på hans försäkring
 
tveksamt tveksamt skrev:
Han har ingen behållare för det i BMWn förstår du väl, det är därför han har vätskan i en dunk i bagageutrymmet.

Vad du såg häromdagen däremot, det kallas för reflexer. Ljuset från dina/någon annans lyktor reflekterades i blinkersglaset. :p
Jag fuktar doftgranen och radbandet i backspegeln med oljan. Är det korrekt förfarande? Gäller en 740.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bart Bart skrev:
Nej, såklart inte. Så ingen dömdes. Vanligt talspråk göres sig icke besvär här.
Försäkringsbolagen ansåg den andre som vållande. Så ska det vara.
Ja det var lite det jag tänkte.
Då var det alltså inte lagtolkningar annat än lite i botten.

Skulle dina händelser letat sig in i domstolarna så hade du ev blivit fälld för vårdslöshet i trafik i vissa av fallen, sånt håller dock inte försäkringsbolagen, de schackrar ju bara runt över vilket bolag som ska betala för skadan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det var lite det jag tänkte.
Då var det alltså inte lagtolkningar annat än lite i botten.

Skulle dina händelser letat sig in i domstolarna så hade du ev blivit fälld för vårdslöshet i trafik i vissa av fallen, sånt håller dock inte försäkringsbolagen, de schackrar ju bara runt över vilket bolag som ska betala för skadan.
Nej, jag hade inte blivit dömd för vårdslöshet då jag inte var vårdslös eller bröt mot någon lag.
 
Mikael_L
Så fort man är med om en bilolycka har man varit vårdslös, och jag har för mig att du pratade om olyckor du varit inblandad i.


60 § Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.
Hänsyn skall tas till väg-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder. Förordning (1985:380).
Vägtrafikkungörelse (1972:603)
 
En part har varit vårdslös, och det var inte jag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så fort man är med om en bilolycka har man varit vårdslös
Så om jag kör på normalt sätt på motorvägen och någon kommer ifatt mig bakifrån i dryga 200 km/h och kör rätt in i min bil är jag vårdslös? Eller om jag sitter i min korrekt parkerade bil utanför ICA i väntan på att frugan ska handla klart och blir påbackad. Är jag även då vårdslös?

Jag anser nog att du övertolkar §60 rätt rejält, om det nu inte var aningen ironi inblandat? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.