S BoXon skrev:
Hur huvudleden går påverkar bara vem som har väjningsplikt emot vem, inte hur du skall signalera din tänkta färdväg i en korsning.
Precis. Detta gäller även om det är en bred landsväg som gör en 90° sväng och det går ut en liten grusväg rakt fram eller åt andra hållet. Mitt ena barns kompis kuggade på detta på uppkörningen.
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
Jag tycker frågan och diskussionen är intressant.

Om jag kör på en landsväg som är huvudled så blinkar jag inte även om denna svänger och det samtidigt ansluter en väg i ytterkurvan. Ej heller om vägen svänger 90 grader och det ansluter två vägar i ytterkurvan så att det liknar en fyrvägskorsning.

Om vi nu förflyttar oss till tätbebyggt område där det ofta är ett rutnät av gator och huvudleden svänger 90 grader i fyrvägskorsningen (skyltat), ska vi då blinka m nu när vi fortsätter på huvudleden (alltså svänger 90 grader)? Nej säger jag. Liknande logik som i en cirkulationsplats där jag inte blinkar vänster så länge jag ”kör runt” utan endast höger när jag ska ut ur den.

Gatunamnen säger ju om gatan jag kör på går rakt fram eller svänger höger eller vänster i en fyrvägskorsning. Var drar vi gränsen? Ska jag blinka även om gatan delar upp sig i Y-form där jag fortsätter på samma gata? Om det är en anslutande väg till vänster i 90 grader ska jag blinka vänster om jag fortsätter rakt fram (på samma gata)? Om inte, vid vilken vinkel i korsningen ska jag blinka?
 
  • Gilla
Eriond
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Trafikföreskrifter är tillämpningar av lagrum, tex "den här specifika vägen är huvudled". Du letar efter lagstiftning.
jag letar inte efter lagstiftning, har redan citerat lagen längre upp i tråden. Det är du som behöver hitta lagar som stödjer det du säger och det väntar jag fortfarande på.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
P Pin skrev:
Gatunamnen säger ju om gatan jag kör på går rakt fram eller svänger höger eller vänster i en fyrvägskorsning.
Och om du inte känner till gatunamnet, hur gör du då?

Att låta gatunamn styra trafikregler vore att införa ett helt arbiträrt moment i reglerna.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Den körskola jag är inskriven på för BE-kort håller med övriga om att man ska blinka i korsningen även om huvudleden fortsätter åt det hållet.
Så även ett antal träffar på nätet från olika "körskolor-online" om man googlar på frågan.
Fortsätt med det. Sist jag skrev teoriprov fick jag just den frågan och rätt svar var att man ska blinka.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och om du inte känner till gatunamnet, hur gör du då?

Att låta gatunamn styra trafikregler vore att införa ett helt arbiträrt moment i reglerna.
Nej det är ju ett problem. Går bara att hänvisa till om en olycka redan skett för att få ”rätt” i efterhand. Kanske iofs svar på TS fråga. Vad säger trafikjuristen…

Gatunamnet kan jag förutse genom ESP, a.k.a. bilens GPS. (Allt som skyltas kan ju visas i bilens system så skyltarna är i princip onödiga, om alla hade detta inklusive cyklar och A traktorer.)
 
T Troberg skrev:
Så länge du fortsätter längs samma väg så kör du rakt. Om den vägen har en sväng spelar ingen roll. Om det finns en anslutande väg i den svängen spelar ingen roll.

Huvudleden spelar ingen roll, det är gatunamnet som styr.

Korrekt, väjningsplikt spelar ingen roll. Det är gatunamnet som avgör om det är en sväng eller inte, och därmed om man ska blinka.
P Pin skrev:
Jag tycker frågan och diskussionen är intressant.

Om jag kör på en landsväg som är huvudled så blinkar jag inte även om denna svänger och det samtidigt ansluter en väg i ytterkurvan. Ej heller om vägen svänger 90 grader och det ansluter två vägar i ytterkurvan så att det liknar en fyrvägskorsning.

Om vi nu förflyttar oss till tätbebyggt område där det ofta är ett rutnät av gator och huvudleden svänger 90 grader i fyrvägskorsningen (skyltat), ska vi då blinka m nu när vi fortsätter på huvudleden (alltså svänger 90 grader)? Nej säger jag. Liknande logik som i en cirkulationsplats där jag inte blinkar vänster så länge jag ”kör runt” utan endast höger när jag ska ut ur den.

Gatunamnen säger ju om gatan jag kör på går rakt fram eller svänger höger eller vänster i en fyrvägskorsning. Var drar vi gränsen? Ska jag blinka även om gatan delar upp sig i Y-form där jag fortsätter på samma gata? Om det är en anslutande väg till vänster i 90 grader ska jag blinka vänster om jag fortsätter rakt fram (på samma gata)? Om inte, vid vilken vinkel i korsningen ska jag blinka?
Vi tar mina två bilder igen,
Industribyggnad, trafikskyltar (hastighetsgräns, varning för korsning), övergångsställe, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satellitbild av en korsning, rondell, vägmarkeringar, bilar, byggnader, grön yta, karta-interface, sökfunktion, svenska texter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska man blinka när man ska åt de tre olika hållen?
Ska man blinka när man avviker från huvudleden?
Ska man blinka när man svänger in på en annan gata (byter gatunamn)?


Har är en annan korsning,
Stadsgata, trafik, bilvägsmarkering, träd, byggnader, blå himmel, moln, gatlampor, övergångsställe, skyltar, cykelbanan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väster ifrån, huvudledare svänger vänster.

Satellitbild över korsning med vägar, tågspår, bilar och navigationsmarkör nära Tegelviken-Gamla Staden, Kalmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öster är uppåt, huvudledare svänger vänster.

Gatuvy från Google Maps som visar en vägkorsning med skyltar, träd och en järnvägsövergång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öster ifrån, huvudledare svänger höger.

Hur ska man blinka när man kommer väster ifrån:
När man ska rakt fram?
När man ska över järnvägen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har inte läst hela tråden men slänger in frågan här i alla fall. Vad händer om du kommer till en korsning där du har företräde (du kommer från höger) och du väljer att köra rakt ut i hopp om att fordonet från vänster ska lämna företräde för dig, men det du gör är att du bryter en procession. Jag kan ha fel men jag är ganska säker på att det räknas som att du körde rakt ut i ett väldigt långt fordon dvs du körde på ett fordon som redan befann sig i korsningen. Även om det som fysiskt sker är att du får en bil i bakluckan.
Det jag vill ha sagt med detta (givet att jag faktiskt har rätt) är att man verkligen bör kolla vänster och inte köra fortare än att man hinner göra sig en uppfattning av läget.
 
Du ska kanske läsa hela tråden ändå.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag tycker frågan och diskussionen är intressant.

Om jag kör på en landsväg som är huvudled så blinkar jag inte även om denna svänger och det samtidigt ansluter en väg i ytterkurvan. Ej heller om vägen svänger 90 grader och det ansluter två vägar i ytterkurvan så att det liknar en fyrvägskorsning.

Om vi nu förflyttar oss till tätbebyggt område där det ofta är ett rutnät av gator och huvudleden svänger 90 grader i fyrvägskorsningen (skyltat), ska vi då blinka m nu när vi fortsätter på huvudleden (alltså svänger 90 grader)? Nej säger jag. Liknande logik som i en cirkulationsplats där jag inte blinkar vänster så länge jag ”kör runt” utan endast höger när jag ska ut ur den.

Gatunamnen säger ju om gatan jag kör på går rakt fram eller svänger höger eller vänster i en fyrvägskorsning. Var drar vi gränsen? Ska jag blinka även om gatan delar upp sig i Y-form där jag fortsätter på samma gata? Om det är en anslutande väg till vänster i 90 grader ska jag blinka vänster om jag fortsätter rakt fram (på samma gata)? Om inte, vid vilken vinkel i korsningen ska jag blinka?
Vid y-korsning skall du blinka åt bägge håll. Regeln är "riktningsförändring". Jag har aldrig hört att någon skulle ha fällts för en högersväng utan riktningsanvisning i en perfekt y-korsning.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Enligt vad? Det är ju en helt befängd och barock anledning till vad som ska styra signalering. Försiktigt uttryckt.
Någon citerade tidigare lagen. Signalera när du svänger.

Sedan behöver du titta vad en sväng är. Nu har jag inte kvar de böckerna, glömde dem på ett tidigare jobb när jag slutade, så jag kan inte citera rakt av, men titta på definitionerna i "Vägtrafikteknisk nomenklatur" och svensk standard SS 637004:2009. Dessa dokument behövs också för att greppa den väldigt komplexa definitionen av "korsning" (jag skämtar inte, ni kan inte ana hur svårt det var att arbeta fram en definition av "korsning" som funkade för alla).

P Pin skrev:
Om vi nu förflyttar oss till tätbebyggt område där det ofta är ett rutnät av gator och huvudleden svänger 90 grader i fyrvägskorsningen (skyltat), ska vi då blinka m nu när vi fortsätter på huvudleden (alltså svänger 90 grader)? Nej säger jag. Liknande logik som i en cirkulationsplats där jag inte blinkar vänster så länge jag ”kör runt” utan endast höger när jag ska ut ur den.

Gatunamnen säger ju om gatan jag kör på går rakt fram eller svänger höger eller vänster i en fyrvägskorsning. Var drar vi gränsen? Ska jag blinka även om gatan delar upp sig i Y-form där jag fortsätter på samma gata? Om det är en anslutande väg till vänster i 90 grader ska jag blinka vänster om jag fortsätter rakt fram (på samma gata)? Om inte, vid vilken vinkel i korsningen ska jag blinka?
Huvudled eller inte spelar ingen roll vid blinkning. Det är riktning som spelar roll, och riktningen har gatunamnet som referenslinje. Fortsätter du längs den så blinkar du inte, Avviker du från den så är höger och vänster definierat utifrån vilken sida av den linjen det är på.

MathiasS MathiasS skrev:
jag letar inte efter lagstiftning, har redan citerat lagen längre upp i tråden. Det är du som behöver hitta lagar som stödjer det du säger och det väntar jag fortfarande på.
Lagen du visade stödjer det jag säger.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och om du inte känner till gatunamnet, hur gör du då?

Att låta gatunamn styra trafikregler vore att införa ett helt arbiträrt moment i reglerna.
Ehm, alla trafikregler, utom zonföreskrifter (och även vissa av dem) är baserade på gatunamn. "På Storgatan mellan Lillgatan och Stationsgatan råder parkeringsförbud." osv. Det är så trafikföreskrifter funkar, och, som med andra lagar, du är skyldig att känna till dem. Inte för att man kan känna till alla, men det är inget försvar i rätten.

Du kan kolla varenda giltig föreskrift i hela Sverige här (det är numera lagkrav att de ska publiceras där för att vara giltiga): https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/defaultstfs.aspx

Pro tip: Innan du går med på att betal någon trafikförseelse eller parkeringsförseelsebot, kolla där. Det finns en shitload vägmärken längs vägarna som inte har en underliggande föreskrift, och då gäller de inte (förbudsmärken och påbudsmärken, orienteringsmärken och varningsmärken gäller fortfarande).

Demmpa Demmpa skrev:
Vi tar mina två bilder igen,
[bild]
[bild]

Hur ska man blinka när man ska åt de tre olika hållen?
Ska man blinka när man avviker från huvudleden?
Ska man blinka när man svänger in på en annan gata (byter gatunamn)?
Utifrån gatunamn.


Demmpa Demmpa skrev:
Har är en annan korsning,
[bild]
Väster ifrån, huvudledare svänger vänster.

[bild]
Öster är uppåt, huvudledare svänger vänster.

[bild]
Öster ifrån, huvudledare svänger höger.

Hur ska man blinka när man kommer väster ifrån:
När man ska rakt fram?
När man ska över järnvägen?
Utifrån gatunamn på gatorna.

Järnvägskorsningar blinkar man aldrig i. Det finns en annan regel som inte nämnts än som kommer in där: Man blinkar inte om man inte har ett vägval. Med en bil kan du inte köra ut på rälsen, så du blinkar inte. Samma sak i tex en T-korsning mot en enkelriktad gata, där blinkar man inte.

Den här "blinka inte om du inte har ett vägval" är dessutom enda exemplet jag kan komma på som bryter mot "blinka när du byter vägnamn". En variant nämnd ovan, en annan är vad jag kallade för "villaområdeshörn" när jag undervisade, därför att det är det mest typiska exemplet. Det är när två gator möts och slutar i ett hörn. När man kör runt det hörnet har man inget vägval, så man blinkar inte fast det är olika gatunamn.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Men, återigen: Varför finns det en fråga på teoriprovet där rätt svar är att man ska blinka om en huvudled svänger i en korsning?

Har de som gör provfrågorna sämre koll på lagen än @Troberg ?
 
  • Älska
Nyfniken
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men, återigen: Varför finns det en fråga på teoriprovet där rätt svar är att man ska blinka om en huvudled svänger i en korsning?

Har de som gör provfrågorna sämre koll på lagen än @Troberg ?
Jag säger ju att huvudled inte spelar någon roll, det är gatunamnet som spelar roll för signaleringen.

Sedan, du vet troligen inte vad som är rätt svar på frågan på provet, eftersom de bara redovisar totalresultatet, inte enskilda svar. Enda sättet att veta är om du svarat 100% rätt eller 100% fel.
 
Nu har jag inte läst allt men finns det nå belägg för att man inte måste blinka så länge man är på en huvudled? Förstår liksom inte vad det har med saken att göra? Spelar ju ingen roll vart huvudleden tar vägen i en flervägskorsning. Man blinkar väl för det för att visa vilken utfart man tar. Även om det blir till höger och man fortsätter på en huvudled. man är ju knappast fredad bara för att det är en huvudled om det är en korsning. Det blir ju en annan sak om huvudleden svänger 90 grader och det där finns en liten väg som ansluter. Det är ingen korsning.
 
T Troberg skrev:
Sedan, du vet troligen inte vad som är rätt svar på frågan på provet, eftersom de bara redovisar totalresultatet, inte enskilda svar. Enda sättet att veta är om du svarat 100% rätt eller 100% fel.
Jag hade tillräckligt många rätt för att veta att jag svarade rätt på den frågan. Dessutom var det en av övningsfrågorna jag gjorde innan provet.


T Troberg skrev:
Jag säger ju att huvudled inte spelar någon roll, det är gatunamnet som spelar roll för signaleringen.
Frågan gällde ju skylten nedan. Jag förstår överhuvud taget inte vad gatunamnet har med det hela att göra? Menar du att man ska stanna och läsa på alla gatunamnskyltar i korsningen för att avgöra om man ska blinka eller inte???



Industribyggnad med trafikskyltar för hastighetsbegränsning och vägkorsning, suddig, sannolikt från Google Street View.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag sätter upp dig på trollistan.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.