102 620 läst · 1 193 svar
103k läst
1,2k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Lagen tar inte hänsyn till var gatorna går eller var huvudleden tar vägen. Svänger du i en korsning ska du ge tecken.
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
jag tycker det ser ut som att det är det faktum att man svänger som är det styrande.T Troberg skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Ohjälpsamt och trafikfarligt, @Troberg. Det är en vanlig fyrvägskorsning i allt annat än prioriterade färdriktningar.
Så på samma vis som man blinkar vänster i en signalreglerad korsning även om det är grönt enbart för vänstersvängande så blinkar man här. Man blinkar efter vart man ska, inte efter vem som har företräde.
Så på samma vis som man blinkar vänster i en signalreglerad korsning även om det är grönt enbart för vänstersvängande så blinkar man här. Man blinkar efter vart man ska, inte efter vem som har företräde.
Denna diskussion har blivit ännu konstigare trots att inte @Björn He Bergman skriver något alls längre.
Här är samma korsning som i min tidigare bild. Det är två vägar som korsas i vad man kan kalla för en dubbel korsning. Givetvis måste man använda blinkers så fort man svänger här.
Här är samma korsning som i min tidigare bild. Det är två vägar som korsas i vad man kan kalla för en dubbel korsning. Givetvis måste man använda blinkers så fort man svänger här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Definiera sväng. Du blinkar inte i en kurva. Sväng i det här sammanhanget innebär att du gör ett annat vägval. Du lämnar den väg du är på.MathiasS skrev:jag tycker det ser ut som att det är det faktum att man svänger som är det styrande.
Nej, det blir farligt när folk hittar på egna regler, och folk blinkar lite hipp som happ.Nötegårdsgubben skrev:
Genom att ha jobbat med trqafik och trafikjuridikrelaterade system i 30 år, med experter på området.Nyfniken skrev:
Du avviker från vägen åt höger. Då blinkar du höger.S BoXon skrev:
Det är precis som vi med sunt förnuft tänker oss att det är. När du ska svänga i en fyrvägskorsning så blinkar du. När du följer en väg som är böjd behöver du inte blinka. Ska du svänga av i någon sorts y-gren så blinkar du.T Troberg skrev:
Vad som är huvudled har inget med saken att göra, den kan fortsätta över flera vägar och fortsätta längs en annan väg i en korsning (det är därför vi har skyltarna som Dempa la upp).
Vad vägen heter har inte heller med saken att göra, vilket jag visade med bilden ovan.
Du försöker konstra till något som inte alls är konstigt. Detta är ju en av få saker i trafiken som fungerar precis som magkänslan säger att det gör.
Den körskola jag är inskriven på för BE-kort håller med övriga om att man ska blinka i korsningen även om huvudleden fortsätter åt det hållet.
Så även ett antal träffar på nätet från olika "körskolor-online" om man googlar på frågan.
Så även ett antal träffar på nätet från olika "körskolor-online" om man googlar på frågan.
Det är det du som gör, enligt någon form av egen logik du har tänkt ut själv.T Troberg skrev:
Jag förstår hur du tänker, det är inte det. Du har bara fel. Och det kan man ha även fast man jobbat med juridik i 30 år.
NB. Jag tänker osökt på Hans Lind som forskat i fastighetsekonomi hela sin karriär som förutspådde en krasch i fastighetspriser sina sista 20 (?) verksamma år. Han tyckte helt enkelt att hus var orimligt dyra.
Körskolorna lär ut fel där. De är medvetna om att det är fel, men det är det vanligaste sättet folk blinkar på.tveksamt skrev:
Nope, jag har stenkoll på det här. Jag har gjort system för att översätta trafikföreskrifter till digitala tolkningar, som används av många och som granskats av ledande experter, både "civila" och inom Trafikverket.Nyfniken skrev:
Du blinkar inte när du följer en väg, men dui blinkar när du lämnar den.
Toppen. Då finns det en trafikföreskrift att läsa i detta ämne. Du kanske kan berätta vilken? Jag lär mig gärna något nytt.T Troberg skrev: