116 596 läst · 1 320 svar
117k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Det där är ju ett särskillt fall och det är skyltat hur tydligt som helst.Alfredo skrev:
Det som syftades på är ju om man svänger så att man korsar någon annas väg (t.ex en parallell cykelbana) så ska man lämna företräde,.
Sväng i korsning, byte av väg alltså. Inte en väg som svänger, vilket skylten visar.
Ska du indikera din sväng med blinkers är det väjningsplikt.
skylten visar var vägen du befinner dig på tar vägen. Så rakt fram är vänstersväng.
Ska du indikera din sväng med blinkers är det väjningsplikt.
skylten visar var vägen du befinner dig på tar vägen. Så rakt fram är vänstersväng.
Den där skylten visar att man åker på en huvudled som svänger vänster i korsningen. Men även då ska man stanna vid cykelpassager. Men inte om man åkt rakt fram och passerat en passage....tveksamt skrev:
Det är inte så konstigt att folk inte fattar vem som ska stanna.
Ta detta som exempel, cykelpassage överallt, ingen cykelöverfart:
Gul cykel ska stanna för blå bil men inte för grön bil.
Grön cykel ska stanna för röd bil men inte för brun bil.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska man då motivera alla utredningar och möten och nya skyltar och 6 minuter långa informationsfilmer och informationsmaterial till kommunernas gatukontor och fikabröd och kick off-er och projektavstämningar och tidsplaner och gud vet vad! Bara för att komma fram till något helt obegripligt.Bart skrev:
Edit: Jag hittade en bild på Transportstyrelsens GD. Pusselbitarna börjar falla på plats...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 035 inlägg
Det är i så fall en dålig rekommendation eftersom att man då kommer fel i förhållande till mötande trafik av nästa trafikslag.Anna_H skrev:
Om man tänker sig en gångbana skild från en cykelbana medelst ett streck är det lämpligt att båda trafikslagen har samma höger/vänster-ordning så att man ser den man är närmast framifrån. Att ha upphinnande cyklister i ryggen istället för emot sig är dåligt på precis samma sätt om man delar vägbana som om man har trafikslagsseparation. Därför går man till höger på en ren gångbana. Om den inte är i tunnelbanan förstås, eftersom att SL inte riktigt hängt med på högertrafikomläggningen där (mer än i rulltrapporna).
du ska förstås blinka precis som vanligt.Demmpa skrev:
EDIT: ursäkta….vilket betyder att när du snurrar på ratten åt vänster så ska du föra blinkersspaken med mot golvet och när du snurrar på ratten åt höger ska du föra spaken mot taket. Om du inte snurrar på ratten alls kan du tuta lätt istället så att du inte får tråkigt.
Redigerat:
Ja, som Mathias skriver. Du ska blinka som en vanlig korsning där.Demmpa skrev:
Sen finns denna som det pratades om tidigare.

Den visar att vägen svänger 90 grader och att en anslutande väg kommer från höger. Frestavägen i Täby.

Här är alltså rakt fram att svänga vänster. Så fick jag lära mig av släktingen som tog körkort för ett år sedan. Jag brukar blinka i alla fall, det kan väl inte skada tänker jag.
Även om den inte var skyltad så ska du blinka höger om du kör nerifrån och upp, inte alls om du kör nerfrån till vänster. Det hänger på vägnamnen/vägnumren.Alfredo skrev:
1. Inte alls.Demmpa skrev:
2. Höger
3. Höger
Du lär dock inte bli stoppad av polisen om du blinkar som i en vanlig korsning heller.
Gatunman/vägnummer styr, inte geometri.
Det är lättare att förstå om du tänker dig att du gradvis ändrar vinklarna i korsningen, frågan blir då, om geometrin styrde, "När ändrar regeln sig?", och den blir väldigt diffus.
Här är samma korsning, samma riktning, alltså gatunamnen är alltså lodrätt och vågrätt, alltså garunamnen korsar varandra.T Troberg skrev:Även om den inte var skyltad så ska du blinka höger om du kör nerifrån och upp, inte alls om du kör nerfrån till vänster. Det hänger på vägnamnen/vägnumren.
1. Inte alls.
2. Höger
3. Höger
Du lär dock inte bli stoppad av polisen om du blinkar som i en vanlig korsning heller.
Gatunman/vägnummer styr, inte geometri.
Det är lättare att förstå om du tänker dig att du gradvis ändrar vinklarna i korsningen, frågan blir då, om geometrin styrde, "När ändrar regeln sig?", och den blir väldigt diffus.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder