102 602 läst · 1 193 svar
103k läst
1,2k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Eller så är det bara vanligare med rödljus med pilmarkering nu än förr då många mindre rödljuskorsningar är byggda till rondeller, eller så är du äldre och grinigare än förrpacman42 skrev:
Det kan ha varit jag också. Anledningen är helt enkelt att de där rödljusen är så otroligt sällsynta där jag bor och på den ena av de två så är det en hel grön lampa, trots det så har den som kommer från andra hållet rött.pacman42 skrev:
Blond tjej i 20-årsåldern? Jag tror du får byta profilbild...Nyfniken skrev:
Ja vad vet man, mina blonda döttrar som är 10 och 12 har byggt grejer i flera år, bla slaktade dom en cykel och byggde en sulky av hjulen från cykeln och lite träreglar och en köksstol dom hittade i uthuset(trav är deras andra intresse).Alfredo skrev:
Dom kan mycket väl sitta här utan att jag vet om det, sitter ju med diverse datamaskiner på rummet flera timmar om dagen där jag inte har en aning om vad dom håller på med. Dom frågade faktiskt om lite hjälp med denna sulky och jag skulle ju gå och fundera osv.. när jag var klar med detta och tänkte det blir svårt dethär var dom redan klara och sprang runt på gräsmattan och drog varandra i denna. Ja sen höll den väl bara några timmar men då var det nya projekt på gång.
Kör tjejer sämre än killar och extra dåligt om de har blondt hår?pacman42 skrev:
Edit: Som anekdot kan jag berätta att jag samtalade med en åkare för några år sedan. Han berättade att han uteslutande hade tjejer som körde åt honom. Han vägrade anställa killar för de var så vårdslösa med lastbilarna.
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 328 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 328 inlägg
Det tycker jag du ska göra, och kör inte vidare innan du fått svar. För att vara på den säkra sidan...F fsn skrev:
Min poäng var att frågan är inte lika svartvit som vissa hävdar. Läser man Trafikförordningen, närmare bestämt 3:e kap 21 § 2:a stycket, så står följande:
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
En samfällighet skulle kunna vara "ett liknade område" enligt första punkten. Detsamma gäller "annan liknande utfartsväg" enligt punkt två.
vcx skrev:Det tycker jag du ska göra, och kör inte vidare innan du fått svar. För att vara på den säkra sidan...
Min poäng var att frågan är inte lika svartvit som vissa hävdar. Läser man Trafikförordningen, närmare bestämt 3:e kap 21 § 2:a stycket, så står följande:
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
En samfällighet skulle kunna vara "ett liknade område" enligt första punkten. Detsamma gäller "annan liknande utfartsväg" enligt punkt två.
Nope.F fsn skrev:kande i röda pilens riktning där, speciellt på motorcykel. Man vet som sagt inte om den andra tänker följa lagen eller inte. Samma polis har även haft en diskussion med mig om hur mycket en motorcykel bör låta. Nu var han ju själv MC-polis så mina argument att det kan vara bra att låta lite för då syns man fick gehör även om han inte var helt nöjd.
Diskriminering, låter dåligt. Ganska olagligt.Nyfniken skrev:
Är inte de oliks HD domarna resultatet av gamla och nya regler för cirkulationsplats?pacman42 skrev:
vad gäller väjningsplikt för cykel så kan det ju vara så att bilen har förkörsrätt in i rondellen (då man fortsätter på en väg) och väjningsplikt ut ur rondell (då bilen svänger och korsar cykelbanan).
Ponera en situation med två bilar. En på väg in i rondellen och en på väg ut. Bilarna möts i princip vid cykelöverfarten. Cykeln har företräde för halva vägen och väjninsplikt för halva.