102 606 läst · 1 193 svar
103k läst
1,2k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Och det lite roliga är att man fortfarande har väjningsplikt, även om den som kom framför en körde mot rött. Dvs man åker dit ändå, men den andra förhoppningsvis värre.pacman42 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Jag ska ju INTE göra u-sväng utan följa filen
Källan är inget annat än det absoluta ansvar man har som förare. Så fort du har krockat så har du i princip gjort dig skyldig till vårdslöshet i trafik.Alfredo skrev:
Sker det när du gör en vänstersväng så är det ganska garanterat.
Det som inte är garanterat är att polisen skickar det till åklagare, och att åklagaren går vidare är nog inte heller 100% säkert, men jag tror risken är stor ifall det väl hamnat på åklagarens bord.
Och varför...? Om den man krockar med kört mot rött?
Först och främst vet man ju inte ens säkert att denne kört mot rött, och precis sekunder före kollisionen har jag som förare absolut noll susning ifall den där på andra sidan har rött på sina trafiksignaler, det kan ju vara trasig lampa eller säkring eller tekniskt fel etc, och därmed blir det vårdslöshet i trafik om jag chansar och bara kör utan att ta hänsyn till vad andra bilar gör.
Även om du sovit i sängen och bilen stått parkerad utanför? Nej jag köper inte ditt resonemang. Jag tror det finns väldigt många "krockar" där ena parten bedöms till 100 procent vållande och den andra som fullkomlig oskyldig!Mikael_L skrev:
Visst finns många fall där båda är medskyldiga men att detta skulle vara näst intill allenarådande håller jag inte med om.
Har krockat en gång med skador värt att blanda in nån på(bilen blev inlöst). Var en vanlig väg(ej huvudled) jag körde på men kom till en korsning med skyltad väjningsplikt för den andra vägen samt en skylt på min väg som visade detta. Jag körde in i sidan på den andra bilen som trodde högerregeln gällde, det var is på vägen så jag hann inte stanna. Ringde polisen som inte var intresserad, kan ni rensa bort skräpet från vägen är vi nöjda svarade dom. Båda våra försäkringsbolag la 100% på den andra föraren direkt så jag fick inlöst bil och hyrbil utan självrisk.
Det är nog bara vanlig orutin, och inget som kommer att hjälpas av förutom mer övning. Gjorde själv sådana tabbar några gånger när körkortet var nytt och jag inte körde så mycket.pacman42 skrev:Jag har på senare tid flera gånger drabbats av mycket unga förare som tror att de kan svänga vänster utan att lämna företräde för mötande trafik när det är ett vanligt trafikljus med bara ett fyllt runt grönt ljus. Det känns som om de inte fått lära sig i körskolan att man vid vänstersväng alltid har väjningsplikt mot övrig trafik. Undantaget är iofs om man har trafikljus med vänsterpil, då skall ingen annan trafik skära vägen förrän man kommer till ett övergångsställe eller en cykelbana möjligtvis (dessa skall dock ha rött, men jag har sett att det finns situationer där de inte har något trafikljus alls).
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Jo, så tänkte jag när jag drabbades av detta första och andra gången, men när det plötsligt började bli rätt många på kort tid så började jag fundera på om man missar detta i utbildningen nuförtiden...H hapazard skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 786 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 786 inlägg
Ska jag lämna företräde enligt högerregeln såsläooer jag gasen och försöker vara tydlig med att jag är medveten om att jag ska lämna företräde. Om bilisten till höger inte reagerar och kör så är det inte vanligt att jag stannar helt.
Kommer jag från höger så beror det lite på trafikintensitet, hastighet etc om jag sticker ut nosen eller inte. Om jag gör det så gör jag det försiktigt. För ett antal år sen stack jag ut nosen i korsningen, försiktigt. Föraren från vänster behövde inte bromsa, bara lätta foten från gaspedalen. Han valde istället att köra ut i mötande fil och tuta. Vi hamnade strax efter på samma bensinstation och han frågade vad jag höll på med. Jag svarade "Känner du till högerregeln?" och fick till svar "ja, det är att den som kommer från höger ska väja"...
Vad gäller blinkers i filer som är markerade för sväng så använder jag blinkers. Trafikanter från andra håll har vanligen ingen aning om vilka skyltar eller vägmarkeringar jag har passerat.
Gäller det dessutom vid en tvåfilig rondell vara skyltat (och målat i gatan) att man ska ta vänsterfil om man ska köra "vänster" i rondellen. Dock ser man ofta folk som tar högerfil trekvarts varv och jag har talat med både polis och försäkringsbolag och de säger alla att föraren i vänsterfil är vållande om den kolliderar med en bil som kört in i rondellen på samma ställe i högerfil. Gatumarkeringen och skyltningen är tydligen mer en rekommendation... Suck, det är bara att inse att alla andra är idioter.
Kommer jag från höger så beror det lite på trafikintensitet, hastighet etc om jag sticker ut nosen eller inte. Om jag gör det så gör jag det försiktigt. För ett antal år sen stack jag ut nosen i korsningen, försiktigt. Föraren från vänster behövde inte bromsa, bara lätta foten från gaspedalen. Han valde istället att köra ut i mötande fil och tuta. Vi hamnade strax efter på samma bensinstation och han frågade vad jag höll på med. Jag svarade "Känner du till högerregeln?" och fick till svar "ja, det är att den som kommer från höger ska väja"...
Vad gäller blinkers i filer som är markerade för sväng så använder jag blinkers. Trafikanter från andra håll har vanligen ingen aning om vilka skyltar eller vägmarkeringar jag har passerat.
Gäller det dessutom vid en tvåfilig rondell vara skyltat (och målat i gatan) att man ska ta vänsterfil om man ska köra "vänster" i rondellen. Dock ser man ofta folk som tar högerfil trekvarts varv och jag har talat med både polis och försäkringsbolag och de säger alla att föraren i vänsterfil är vållande om den kolliderar med en bil som kört in i rondellen på samma ställe i högerfil. Gatumarkeringen och skyltningen är tydligen mer en rekommendation... Suck, det är bara att inse att alla andra är idioter.