102 606 läst · 1 193 svar
103k läst
1,2k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Undrar vilket stockholm du bor i... kan inte vara samma som jag.joakim_j skrev:Taxibilar i Stockholm? Finns väl någon enstaka kanske.
Man behöver inte bo i området för att veta vilken väg som är den stora vägen, det brukar vara rätt uppenbart. Sedan är det klart att det alltid finns gränsfall, men det är rätt sällan. Och är man osäker är det ju bara att köra defensivt.
Klart att "högerregeln gäller", men om man skall tillämpa den slaviskt i Stockholm kommer man köra tvärtom jämfört med 90% av de andra trafikanterna, vilket blir rätt jobbigt. Om man tycker att det är värt det för känslan av att ha rätt så står det en såklart fritt att göra så, man har ju ändå rätten på sin sida
Dessutom står det såhär i trafikförordningen. Hsr noterat upprepade gånger att även mittenstycket är upphov till problem.Alfredo skrev:Och det är här jag anser att du gör fel, eller i alla fall inte gör allt du kan för att tydliggöra dina avsikter för dina medtrafikanter.
Ett riktigt hatexempel är när man kommer på E4 mot Härnösand norrifrån. Där ansluter en väg från höger och gör att E4 går från enfilig till tvåfilig.
[bild]
Det händer ganska ofta att de som kommer norrifrån faller in i högerfilen fast de ska fortsätta på E4 söderut. De dessa inte vet är att högerfilen lite senare försvinner in mot stan.
[bild]
Om alla som skulle in mot stan och ligger i högerfil faktiskt blinkar höger vet vi som ska rakt fram att i varje fall de som blinkar inte hastigt och ofta ganska olustigt försöker rädda sig kvar på E4 när de inser att de felaktigt ligger i en fil som svänger av.
Det kostar absolut ingenting att blinka höger här och underlättar för övriga trafikanter så varför gör du och många andra inte det? Helt obegripligt för mig.
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.
Men det roliga i kråksången är ju att vi har en prejudicerande HD-dom på att en cirkulationsplats kan man se som antingen en korsning eller som en väg, som alltså då får olika regler.K knipo skrev:Det rättsfallet har jag läst ett par gånger.
För mig är det självklart att PR (den som ligger i vänster körfält) är vållande.
Det eftersom den föraren genomför ett körfältsbyte. Då SKALL man vara uppmärksam och inte byta förrän man vet att det är fritt.
Så det är inte mycket att diskutera.
Jag är faktiskt lite förvånad att det blev det utfallet i TR. (Eller, ja, kanske inte. TR domar är ju ändå ett lotteri.)
Att köra i det yttre (högra) körfältet när man skall svänga vänster i cirkulationsplatsen är kanske inte så Lutherskt men inte heller direkt fel. Då håller man sig i sitt eget körfält o svänger sedan ut när man kommer till utfarten. Då riskerar man ju inte att kollidera med någon annan för att man måste byta körfält, men man kanske riskerar en o annan blick från andra vägtrafikanter.
Det ger ju en fin öppning för att överklaga precis allt som polisen försöker beivra.
"Jaha, jag blinkade inte ..?, men detta är en korsning så då ska jag inte blinka..."
"Jaha, du tycker jag gjorde en felaktig omkörning...?, men du, enligt HD är detta bara en väg!"
I det fallet hävdar jag att grön bil redan var i korsningen. Rosa bil har ett styvt jobb att hävda högerregel efter att ha kört in i sidan på grön, än värre efter att ha kört in i röven.A Ace83 skrev:Ponera följande scenario, rosa bil gasar till för att ägaren vill ha en ny framspoiler. Dvs när grön bil paserat mer än hälften av sidogatan, rosa bil har inte varit framme vid anslutningen till vägen där grön bil kör. Så grön bil har ej sett kommande rosa bil på långt håll pga buskage, träd mm.
Dvs rosa bil gasar till avsiktligt för att hävda sin rätt till högerregeln och kör in i bakdelen på grön bil, rosa bil anser att grön bil ska stanna vid sidogatan och krypköra.
[bild]
[bild]
[bild]
nej, det kan man inte. Exakt samma trafikregler gäller. Menar du att man skall ringa Lantmäteriet och fråga om vägen man åker på är samfällighetsförvaltad eller kommunal?vcx skrev:
G OMathson skrev:Japp. Regel 4 verkar många ha problem med tex i Hammarby sjöstad. Byggs fler och fler upphöjda gångbanor, både med och utan cykebana. Korsar man en sådan (upp och ner för trottoarkantet-hatar konstruktionen) så gäller INTE högerregeln fast det inte är skyltat. Sen har vi i Stockholm fler och fler upphöjda busshållplatser där folk "tror" det är övergångställe, men då skulle inte bussen få stanna där då det är stoppförbud på övergånställen. Tror de de konstruerar vägarna skiter i att det blir otydligt, man får ju ned hastigheten och därmed dödsolyckorna. Sen att folk då slår ihjäl varandra må va hänt?
Bra poäng. Dock inte alltid solklart. Hade det varit väjningsplikt från grön bils sida så hade det inte gällt, då hade den som körde in i grön bil ändå fått rätt (finns ett par nedlagda sådana fall nyligen, inklusive en polisbil som körde över 100km/h i ett villaområde och körde på en mopedbil). Väjningsplikt vid skylt går före alla andra eventuella felaktigheter i trafiken (droger, fortkörning mm).F fsn skrev:
Men när väjningsplikten är baserad på högerregeln så vägs fler faktorer in. Åtminstone av rättsväsendet (dock inte av försäkringsbolagen som följer den slaviskt).
Jag hade ju hittat svaret på den frågan tidigare i tråden. @fsn har rätt. Alla anslutande vägar måste ha skyltning om väjningsplikt skall råda, med alla undantag rörande cykelbanor och annat som tidigare nämnt också. Notera förresten att man har väjningsplikt för upphöjd cykelbana också om man korsar denna innan utfart på en annan väg, inklusive att man inte får ha bilen på denna och vänta. Det är det inte många bilister som har koll på...F fsn skrev:
...och inte heller så många trafikplanerare då de ofta gör korsningar där bilisten inte kan se om det kommer annan trafik utan att ställa sig tvärs över cykelbanan.
Och hur säkert är detta för cyklister? Om det är en cirkulationsplats så har bilisten väjningsplikt mot cyklisten, men om bilisten kör rakt igenom en korsning så har cyklisten som korsar vägen väjningsplikt mot bilen...Mikael_L skrev:Men det roliga i kråksången är ju att vi har en prejudicerande HD-dom på att en cirkulationsplats kan man se som antingen en korsning eller som en väg, som alltså då får olika regler.
Det ger ju en fin öppning för att överklaga precis allt som polisen försöker beivra.
"Jaha, jag blinkade inte ..?, men detta är en korsning så då ska jag inte blinka..."
"Jaha, du tycker jag gjorde en felaktig omkörning...?, men du, enligt HD är detta bara en väg!"
Jag är alltid på min vakt när jag kommer åkande i röda pilens riktning där, speciellt på motorcykel. Man vet som sagt inte om den andra tänker följa lagen eller inte. Samma polis har även haft en diskussion med mig om hur mycket en motorcykel bör låta. Nu var han ju själv MC-polis så mina argument att det kan vara bra att låta lite för då syns man fick gehör även om han inte var helt nöjd.Johan Gunverth skrev:Inte ens ute på landsbygden är det lätt att förstå. Eller snarare att förstå att ens egna ”regler” inte alltid håller måttet.
Hemmavid har vi dels en ren fyrvägskorsning där många som skall rakt fram tar sig företrädesrätt. Problemet är att ”rakt fram” finns i fyra möjligheter och just denna korsning används alla förekommande varianter.
[bild]
Även en på pappret ren trevägskorsning där högerregeln gäller, där den oskrivna regeln gäller att ”Stora vägen” har företräde. Röd pil skall alltså stanna, men det sker i princip aldrig.
[bild]
Vår numer pensionerade lokalpolis brukade stå här, stoppa folk som bryter reglerna, skälla ut dem ordentligt, för att sedan släppa iväg dem utan böter. Oftast kombinerat med ytterligare instruktioner i lokaltidningen. Att den streckade kantlinjen fortsätter till höger är tydligen något man kan gå på. Verkar stämma.
Cyklister har alltid företräde (inte enligt lagen men i praktiken). Det är dom farligaste medtrafikanterna som finns och dom man måste se upp mest med. Men det är en annan tråd.pacman42 skrev:
Nej du, det är bara folk med tendenser åt Asperger-hållet som tolkar de vita markeringarna i asfalten så hårdnackat som du gör.AndersMalmgren skrev:
99 av 100 som ser en vänsterblinkers i den där korsningen tolkar det som en kommande vänstersväng. Och det är ett utmärkt sätt att visa gångtrafikanter, cyklister och sparkcykelligister att den här bilen kommer att komma svänga vänster i korsningen. Det är nämligen inte alls säkert att de vare sig har körkort eller att de har uppsikt över den vita färgen på gatan.
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Precis den nedre så lämnar du inte färdriktningen behövs mao ingen blink. I detta fallet kandu dock inte göra en u-sväng och mao är det ingen fara med en blinkAlfredo skrev:
Jag har på senare tid flera gånger drabbats av mycket unga förare som tror att de kan svänga vänster utan att lämna företräde för mötande trafik när det är ett vanligt trafikljus med bara ett fyllt runt grönt ljus. Det känns som om de inte fått lära sig i körskolan att man vid vänstersväng alltid har väjningsplikt mot övrig trafik. Undantaget är iofs om man har trafikljus med vänsterpil, då skall ingen annan trafik skära vägen förrän man kommer till ett övergångsställe eller en cykelbana möjligtvis (dessa skall dock ha rött, men jag har sett att det finns situationer där de inte har något trafikljus alls).