F
pacman42 pacman42 skrev:
.

TS bild antyder dock att det inte är tättbebyggt område och därmed så bör mina riktlinjer ovan gälla.

Men jag vet inte riktigt om jag är övertygad om min egen slutsats ens...
ok, jag tycker absolut att bilderna tyder på tätbebyggt område. Typiskt villaområde skulle jag säga.


Jag skall kolla vår skyltning, våra vägar, totalt ca 4km med uteslutande villatomter är också samfällighet, det är väl underhållet, asfalterat med minst kommunal standard samt överlägset underhåll och det finns inte en chans att veta om det är kommunala vägar eller samfällighet. Som en liten kul anekdot kan jag berätta att det är schaktföretag som har ansökt om grävtillstånd i våra vägar hos kommunen, det intressanta är då att kommunen har beviljat detta.

Men... vi har högerregel inom området. Ut på den kommunala vägen (skyltad 50) dit vi har ett antal påfarter så kan jag så här ur minnet inte komma på hur vi har skyltat. Vet dock att det är kommunen som styr vår samfällighets skyltning, vi kan inte själva hitta på egna regler, vi får tex inte skylta ner från 50 till 30.
 
F fsn skrev:
ok, jag tycker absolut att bilderna tyder på tätbebyggt område. Typiskt villaområde skulle jag säga.


Jag skall kolla vår skyltning, våra vägar, totalt ca 4km med uteslutande villatomter är också samfällighet, det är väl underhållet, asfalterat med minst kommunal standard samt överlägset underhåll och det finns inte en chans att veta om det är kommunala vägar eller samfällighet. Som en liten kul anekdot kan jag berätta att det är schaktföretag som har ansökt om grävtillstånd i våra vägar hos kommunen, det intressanta är då att kommunen har beviljat detta.

Men... vi har högerregel inom området. Ut på den kommunala vägen (skyltad 50) dit vi har ett antal påfarter så kan jag så här ur minnet inte komma på hur vi har skyltat. Vet dock att det är kommunen som styr vår samfällighets skyltning, vi kan inte själva hitta på egna regler, vi får tex inte skylta ner från 50 till 30.
Ingen får skylta hastigheten själv på en enskild väg, skall det sitta hastighetsskyltar så får man ansöka om att få sätta upp dessa.

Det kan vara så att kommunen äger marken som er enskilda väg ligger på, däremot så måste schaktföretaget ha ett godkännande från samfälligheten/vägföreningen också.

Googlade lite på detta med enskild väg och naturligtvis så gäller högerregeln även i korsning med denna:
- https://www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Vad-galler-i-korsning-med-enskild-vag-47
- https://sv.wikipedia.org/wiki/Högerregeln

Detta gör att jag om jag vill ha en ny bil kan ställa mig och vänta på en bil och sedan köra ut så att jag kan bli påkörd i någon av våra korsningar med enskild väg, men jag kommer naturligtvis inte att vinna ett sådant mål då jag garanterat kommer att få veta att den enskilda vägens kall räknas som en utfart...

Och rörande typiskt villaområde så spelar det inte så stor roll hur du tycker att det är, det som spelar roll här hur rätten ser på saken.
 
F fsn skrev:
ok, jag tycker absolut att bilderna tyder på tätbebyggt område. Typiskt villaområde skulle jag säga.
Om det är tättbebyggt område eller inte beslutas av kommunen. Däremot gäller inte skylten för tättbebyggt område som hastighetsgränsinformation längre, så även om det är en sådan så skall det vara en hastighetsangivelse också om hastighetsgränsen påverkas, så som det ser ut på denna länk:
- https://www.google.com/maps/@57.797...4!1sJF4xL3TO6zz8X1LxQKUsDA!2e0!7i16384!8i8192

Det enda sätt som du kan veta om det är tättbebyggt område eller inte är genom att läsa den lokala informationen, exempelvis denna:
http://goteborg.se/wps/wcm/connect/...Tättbebyggt+område+2014-09-15.pdf?MOD=AJPERES

Visst är det underbart med trafikregler som i praktiken är omöjliga att ha koll på, vad betyder de egentligen? Inte lätt att veta...
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Ingen får skylta hastigheten själv på en enskild väg, skall det sitta hastighetsskyltar så får man ansöka om att få sätta upp dessa.

Det kan vara så att kommunen äger marken som er enskilda väg ligger på, däremot så måste schaktföretaget ha ett godkännande från samfälligheten/vägföreningen också.

Googlade lite på detta med enskild väg och naturligtvis så gäller högerregeln även i korsning med denna:
- [länk]
- [länk]

Detta gör att jag om jag vill ha en ny bil kan ställa mig och vänta på en bil och sedan köra ut så att jag kan bli påkörd i någon av våra korsningar med enskild väg, men jag kommer naturligtvis inte att vinna ett sådant mål då jag garanterat kommer att få veta att den enskilda vägens kall räknas som en utfart...

Och rörande typiskt villaområde så spelar det inte så stor roll hur du tycker att det är, det som spelar roll här hur rätten ser på saken.
Nu vet nog jag som varit med i samfällighetens styrelse sen 11 år tillbaka att kummunen inte har något med våra schakttillstånd att göra, dom kan inte utfärda eller ge schakttillstånd, det gör jag. Det gäller även när kommunens egna bolag gräver. Vi skyltar fö våra vägar själva men vi får inte ändra hastighetsgräns.
 
Denna sidan talar om vem som bestämmer om vad i trafiken:
- https://www.transportstyrelsen.se/s...afikforeskrifter/om-stfs/Trafikforeskrifter-/

Några intressanta citat:

Trafikverket föreskriver om hastighetsbegränsning till 80, 90, 100, 110 eller 120 kilometer i timmen.
--------------------
Kommunerna meddelar lokala trafikföreskrifter för andra vägar inom tättbebyggt område än allmänna vägar, för vilka staten är väghållare, och för samtliga vägar (inom tättbebyggt område) om föreskrifterna rör färdhastighet, stannande eller parkering.
--------------------
Kommunerna får även meddela lokala trafikföreskrifter för vägar utanför tättbebyggt område, för vilka kommunen är väghållare, samt för terräng. Vilket område som ska vara tättbebyggt beslutar kommunen genom lokala trafikföreskrifter. Det tättbebyggda området omfattar, om inget annat anges, alla vägar och all terräng inom området, även vägar där staten är väghållare samt enskilda vägar.
--------------------
Länsstyrelserna får meddela lokala trafikföreskrifter för alla vägar utanför tättbebyggt område utom för dem där kommunen är väghållare. De får också meddela trafikföreskrifter för allmänna vägar inom tättbebyggt område, för vilka staten är väghållare, om inte föreskrifterna rör färdhastighet, stannande eller parkering. Dessutom får länsstyrelsen meddela lokala trafikföreskrifter om stopplikt och väjningsplikt i korsningar med allmän väg, för vilken staten är väghållare, samt särskilda trafikregler om transport av farligt gods och för sådana tävlingar på väg som länsstyrelsen lämnat tillstånd till. När det gäller färdhastighet får länsstyrelsen bara utfärda lokala trafikföreskrifter om begränsning till lägre hastighet än vad som annars gäller.
--------------------
För enskilda vägar gäller speciella bestämmelser.
--------------------

Tillbaka till frågan om högerregeln gäller vid enskild väg, eller inte. Efter att nu ha läst hur mycket som helst om detta på nätet så har jag hittat lika många tolkningar som länkar, men i slutänden så faller allt tillbaka till huruvida det finns skyltning om huvudled eller inte, finns ingen skyltning om huvudled så gäller högerregeln. Undantaget är om det är en ägoväg (påfart till en åker/äng) eller en infart till enskilda fastigheter (där regeln tycks vara max fem fastigheter, men även detta är oklart). Att sedan dessa regler är omöjliga att följa där jag bor baserat på bristande skyltning, ologisk skyltning mm gör det ju inte lättare.

Men det kan ju vara bra för alla som läser tråden att veta om detta:
Om vägen ni kör på inte är skyltad med huvudled så gäller högerregeln, denna gäller vid väg som ansluter (enskild grusväg eller annan) och oavsett siktförhållanden (om inte annat är skyltat), vilket gör att ni riskerar att bli ansvarig för en olycka om en bil kör rakt ut på den väg ni färdas på. Om man då betänker en länsväg som har 70km/h i hastighetsbegränsing med lite skog eller sly längs med vägen så kommer man i praktiken att ha väldigt svårt att hålla denna hastighet om man skall ha tillräckligt låg hastighet för att hinna stanna för en bil som kör rakt ut från en mindre väg som ansluter.

I mitt fall så kan jag nu konstatera att jag aldrig mer kommer att kunna köra på mina lokala länsvägar som jag och alla andra har gjort tidigare, detta då jag måste väja för alla bilar på anslutande grusvägar (de är många) från höger.

Nu finns det dock en till regel som kanske underlättar det hela litegrann, det är nämligen förbjudet att köra ut framför annan trafik (oavsett häger/vänster). Så en bil som kommer från höger får inte köra ut framför mig. Detta gör att fordon med mycket lägre hastighet (exempelvis de som står still för att de skall göra en högersväng eller en vänstersväng) får inte köra ut framför mig (och exempelvis orsaka en olycka, men de får inte köra ut och tvinga fram en panikbromsning från min sida heller). Här kommer dock försäkringsbolagen troligen göra mig till syndabock medan lagen gör fordonsföraren som kör ut till syndabock (eller möjligen att det är delat ansvar beroende på hur det ser ut).

Det skall tydligen inte vara lätt att köra bil! Är det någon som efter detta fortfarande tror att det går att få till självkörande bilar som skall samverka med vanliga bilförare? Kommer dessa ens kunna ta sig igenom vissa trafiksituationer?
 
H hempularen skrev:
Jag har lärt mig på gamal dagar när jag hjälpte mina barn med körkortsutbildning. Att begreppet "tänkt huvudled" påstås finnas i lagstiftningen. Om du kommer på en stor väg, och det är en korsning med en mycket liten väg, så gäller inte högerregeln. Men det skall vara "uppenbart" att den större vägen är huvudled.

På samma sätt finns här i området där jag bor en huvudled, en genomfartsled mellan villakvarteren. Den är skyltad huvudled. Men det finns bara lämna företrädemärken på ungefär varannan utfart på den. De mindre utfarterna har ingen skylt. Det var ett svårt pedagogiskt problem när jag försökte lära ungdomarna om huvudled och väjningsplikt. Huvudleden är inte så stor att den "uppenbart" är huvudled om man kommer ut på.
Du tänker på en regel som faktiskt finns: utfartsregeln. Någon skyltansvarig har uppenbarligen tänkt att dessa mindre vägar faktiskt är utfarter och därför inte behöver någon skylt. Om det finns trottoar är denna en ledtråd: Är den obruten med bara en nedsänkning, eller avslutas den som vid gatorna med lämna företräde? Om det är en utfart gäller att man också ska lämna företräde för cyklister! Om det är det senare behöver man inte det, man får bara inte köra över dem.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Du tänker på en regel som faktiskt finns: utfartsregeln. Någon skyltansvarig har uppenbarligen tänkt att dessa mindre vägar faktiskt är utfarter och därför inte behöver någon skylt. Om det finns trottoar är denna en ledtråd: Är den obruten med bara en nedsänkning, eller avslutas den som vid gatorna med lämna företräde? Om det är en utfart gäller att man också ska lämna företräde för cyklister! Om det är det senare behöver man inte det, man får bara inte köra över dem.
Det sista rörande vad som gäller cyklister tarvar en helt egen tråd då domstolarna har en tendens att fria (last)bilförare i dessa fall, även om de gör en högersväng.
 
Mikael_L
T ToRy skrev:
och jo, jag fortsätter använda ord som "företräde", alternativen är onödigt krångliga
Det är ändå rätt OK, tycker jag.
"Förkörsrätt" sticker värre i ögonen.

Ska man ordbajsa lite så fick jag en föreläsning ifrån en körskolelärare i baksätet en gång (vi var tre med körkort i bilen, han var endast ren passagerare vid tillfället), så när en sa rondell, så kom föreläsningen.
Det heter cirkulationsplats !
Och sen säger ni säkert också fil när ni menar körfält!
Rödljus för trafiksignal och bro om planskild korsning ...


Och så höll han på tills vi kom fram till lunchrestaurangen ... ;)
Jag blev väldigt bildad på den turen ... :rofl:
 
  • Haha
  • Älska
ToRy och 1 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Det sista rörande vad som gäller cyklister tarvar en helt egen tråd då domstolarna har en tendens att fria (last)bilförare i dessa fall, även om de gör en högersväng.
Beror nog tyvärr, som jag antydde i ett tidigare inlägg, på om cyklisten färdas på en cykelöverfart, cykelpassage eller på vägbanan.
 
Mikael_L
F fsn skrev:
Vilket trams, vad har den andra när den ena har väjningsplikt?
Som sagt, det lite mildare ordvalet "företräde" kan man väl våga sig på ...? Det antyder ju åtminstone inte att jag har någon rätt att köra ut framför på vilket sätt som helst i vilken situation som helst.
 
C cpalm skrev:
Beror nog tyvärr, som jag antydde i ett tidigare inlägg, på om cyklisten färdas på en cykelöverfart, cykelpassage eller på vägbanan.
Dom i Göteborg friade en lastbilschaufför som gjorde högersväng över cykeloassage (upphöjd).

Men som sagt var, detta bör få en egen tråd.
 
Säger ni rondell eller vinkelslip? Har märkt att vissa söderifrån tror att jag menar en cirkulationsplats när jag använder ordet rondell för en maskin med en roterande kapskiva. Ja jag vet OT
 
  • Haha
ToRy
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dom i Göteborg friade en lastbilschaufför som gjorde högersväng över cykeloassage (upphöjd).

Men som sagt var, detta bör få en egen tråd.
Bilister tror väl alltid att de har företräde för cyklister, tyvärr svårare att hävda högerregel eller utfartsregel som cyklist utan risk för liv och lem. Jag har dock vi ett par tillfällen tagit tillfället i akt att orsaka en buckla i dörren på biljävlar som med berått mod kört ut framför mig när jag kommit cyklandes.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Bilister tror väl alltid att de har företräde för cyklister, tyvärr svårare att hävda högerregel eller utfartsregel som cyklist utan risk för liv och lem. Jag har dock vi ett par tillfällen tagit tillfället i akt att orsaka en buckla i dörren på biljävlar som med berått mod kört ut framför mig när jag kommit cyklandes.
Även jag har satt en buckla i en bil häromåret (med foten för att undvika att flyga över huven). Domen i Göteborg friade dock lastbilschauffören från vållande till annans död trots högersväng över cykelbana och färdskrivaren visade orimligt hög hastighet på lastbilen (kommer inte ihåg hur hög, men det var närmare 30km/h).

Cyklisten hade dock kört i ca 20km/h och detta ansågs vara för snabbt för att denne inte skulle ha väjningsplikt mot lastbilen. Detta innebar alltså att cyklister inte får cykla snabbt men lastbilar får köra snabbt i samma trafiksituation. Att lastbilen hade väjningsplikt beaktades därmed inte. En mycket intressant dom som tyvärr inte överklagades av dödsoffrets/dödsboets målsägarbiträde.
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Även jag har satt en buckla i en bil häromåret (med foten för att undvika att flyga över huven). Domen i Göteborg friade dock lastbilschauffören från vållande till annans död trots högersväng över cykelbana och färdskrivaren visade orimligt hög hastighet på lastbilen (kommer inte ihåg hur hög, men det var närmare 30km/h).

Cyklisten hade dock kört i ca 20km/h och detta ansågs vara för snabbt för att denne inte skulle ha väjningsplikt mot lastbilen. Detta innebar alltså att cyklister inte får cykla snabbt men lastbilar får köra snabbt i samma trafiksituation. Att lastbilen hade väjningsplikt beaktades därmed inte. En mycket intressant dom som tyvärr inte överklagades av dödsoffrets/dödsboets målsägarbiträde.
Ja, verkligen hål i huvudet argument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.