2 632 läst · 50 svar
3k läst
50 svar
Vem får köra i bussfilen?
Lite svårt att begripa syftet? Det kan väl knappast vara så revolutionerande att målet är att underlätta för övrig/icke linjetrafik? Okej om man gör nåt liknande på ställen där det ofta uppstår trafikstockning så att bussen kan "smita förbi". Men det är ju till synes inte det det handlar om här.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 312 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 312 inlägg
Enligt Trafikförordningen får en fordonsförare inte stanna eller parkera på en hållplats, dock med undantaget att det är tillåtet att tillfälligt stanna för att hämta eller släppa av passagerare om det kan göras utan att hindra någon buss/spårvagn eller skolskjuts.Tomtom79 skrev:
Det är dock inte tillåtet alls, såvitt jag förstår, att stanna på en busshållplats om hållplatsen är belägen vid ett kollektivkörfält, eftersom det är strikt förbud att stanna eller parkera i ett kollektivkörfält, utom för bussar i linjetrafik som får stanna vid hållplats. Det har dock förekommit ändå att bilister stannat i kollektivkörfält för på- eller avstigning, det borde ju vara okej att göra det om man gör det utan hinder för bussen, man brukar väl ändå oftast inte få böter för det. Däremot kan man ju få böter om man kör (annat fordon än linjebuss) i ett kollektivkörfält, enligt Trafikförordningen får andra fordon än bussar i linjetrafik inte köras i ett så kallat kollektivkörfält.
Det är märkligt nog tillåtet för cyklister och förare av moped klass II att färdas i ett kollektivkörfält, om körfältet är beläget till höger i den påbjudna körriktningen, dock kanske inte om en cykelbana är anlagd vid sidan av körbanan - för en cyklist eller förare av moped klass II skall ju alltid färdas på en cykelbana om en sådan finns alternativt i ett cykelfält om ett sådant finns på körbanan.
Tja, spandex-aktivisterna fick väl till att de även får köra på vägen när en cykelbana finns precis bredvid. Det var väl hemskt för dem att behöva sänka sin hastighet något för att ta hänsyn till övriga cyklar på cykelbanan som inte leker tour-de-france för att istället tvinga motorfordon att ta hänsyn till dem på vanliga vägen...B Björn He Bergman skrev:
Vad är det som är märkligt med det? Vill du hellre tvinga ut cyklisterna bland de vanliga bilarna?B Björn He Bergman skrev:Enligt Trafikförordningen får en fordonsförare inte stanna eller parkera på en hållplats, dock med undantaget att det är tillåtet att tillfälligt stanna för att hämta eller släppa av passagerare om det kan göras utan att hindra någon buss/spårvagn eller skolskjuts.
Det är dock inte tillåtet alls, såvitt jag förstår, att stanna på en busshållplats om hållplatsen är belägen vid ett kollektivkörfält, eftersom det är strikt förbud att stanna eller parkera i ett kollektivkörfält, utom för bussar i linjetrafik som får stanna vid hållplats. Det har dock förekommit ändå att bilister stannat i kollektivkörfält för på- eller avstigning, det borde ju vara okej att göra det om man gör det utan hinder för bussen, man brukar väl ändå oftast inte få böter för det. Däremot kan man ju få böter om man kör (annat fordon än linjebuss) i ett kollektivkörfält, enligt Trafikförordningen får andra fordon än bussar i linjetrafik inte köras i ett så kallat kollektivkörfält.
Det är märkligt nog tillåtet för cyklister och förare av moped klass II att färdas i ett kollektivkörfält, om körfältet är beläget till höger i den påbjudna körriktningen, dock kanske inte om en cykelbana är anlagd vid sidan av körbanan - för en cyklist eller förare av moped klass II skall ju alltid färdas på en cykelbana om en sådan finns alternativt i ett cykelfält om ett sådant finns på körbanan.
Det märkliga är kanske att bussfilens enda nytta är att kollektivtrafik ska kunna ta sig fram snabbt och effektivt enligt en tidtabell trots varierande trafik. Om då en cykel ligger och trycker i bussfilen försvinner meningen med bussfilen. Det är ju inte alla cyklister som susar fram i spandex eller el-assisterat utan många vinglar på i 10km/h. Då kan man ju tycka att det är bättre att cyklisten stoppar upp biltrafiken. (jag kanske inte tycker det men om man ser på meningen med bussfiler)S Stuff skrev:
Är det då dessutom heldragen linje så får inte ens bussen ta sig förbi!

Ser nog bara fördelar med att hålla cyklisterna så långt tillhöger som möjligt. Annars ska vi ha spandexnisssar och vinglande gubbar ute i mittenfilen. Då kommer bergis bussfilen plötsligt blir en omkörningsfil för bilarna.Tomtom79 skrev:
Det märkliga är kanske att bussfilens enda nytta är att kollektivtrafik ska kunna ta sig fram snabbt och effektivt enligt en tidtabell trots varierande trafik. Om då en cykel ligger och trycker i bussfilen försvinner meningen med bussfilen. Det är ju inte alla cyklister som susar fram i spandex eller el-assisterat utan många vinglar på i 10km/h. Då kan man ju tycka att det är bättre att cyklisten stoppar upp biltrafiken. (jag kanske inte tycker det men om man ser på meningen med bussfiler)
Är det då dessutom heldragen linje så får inte ens bussen ta sig förbi!
[bild]
Spandexnissarna har dödslängtan nog som det är. I helgen var jag ute och körde i en stockholmsförort och passerade en snabb cyklist. Strax därpå stannade jag för rött ljus vid en plankorsning där roslagsbanan passerade. I högerbackspegeln ser jag cyklisten komma i full fart förbi samtliga bilar som står och väntar. Cyklisten cyklar mot rött och rakt över spåren utan att ens lyfta på blicken eller vrida på huvudet.
I många fall handlar det om att cykelbanans dragning är rent av trafikfarlig. Dolda kurvor, parkerade bilar, gömda utfarter, skarpa kurvor med kanter, stora reklamskyltar mm som gör vägen till ett säkrare val.Tomtom79 skrev:
Tja, spandex-aktivisterna fick väl till att de även får köra på vägen när en cykelbana finns precis bredvid. Det var väl hemskt för dem att behöva sänka sin hastighet något för att ta hänsyn till övriga cyklar på cykelbanan som inte leker tour-de-france för att istället tvinga motorfordon att ta hänsyn till dem på vanliga vägen...
Farlig av vilken anledning? Övriga cyklister kan ju ta sig fram där?R Ratchet Winterscarf skrev:
Eller det är så att den är farlig om man cyklar väldigt fort? Är då rimligt även för bilister att inte anpassa hastigheten efter vägen man färdas på, kanske ta cykelvägen istället när man anser den vara säkrare eller bekvämare?
Är väl ingen nyhet att man i snart hundra år dragit bilväg och sen på nåder klämmt in övriga trafikslag. Och nu när man börjar ändra på det blir väldigt många bilister lite arga och kissenödiga.Tomtom79 skrev:
Så normalt är det att bilen ska fram fort och först att cyklar och traktorer knappt accepteras av bilister ens på landsvägar längre.
Och innan någon helt bittrar ut, nej jag cyklar inte. Är till 99.9% bilist.
Redigerat:
Problemet jag ser här är att vägar finansieras av skatter (som inte betalas av cyklister). Jag skulle dock gärna se en modell där man verkligen lägger ut kostnaden på olika trafikslag. Hänsyn tagen för tiden man ockuperar vägen och vilket slitage det medför. Registrera cykeln och betala vägskatt, samma sak med mopeder, scooters osv osv. Samma sak för parkering på gator, antingen betalar man eller så parkerar man på sin egen mark.O [old rusty] skrev:Är väl ingen nyhet att man i snart hundra år dragit bilväg och sen på nåder klämmt in övriga trafikslag. Och nu när man börjar ändra på det blir väldigt många bilister lite arga och kissenödiga.
Så normalt är det att bilen ska fram fort och först att cyklar och traktorer knappt accepteras av bilister ens på landsvägar längre.
Och innan någon helt bittrar ut, nej jag cyklar inte. Är till 99.9% bilist.
Inga rabatter för elbilar eller vad som för tillfället politiken tycker om utan rakt av en prislapp på vad det kostar. Då har även cyklisterna rätt att ställa krav.
Är det kommunala vägar så betalar nog cyklisten det också. Och äger cyklisten även en bil så betalar den också vägskatt.Tomtom79 skrev:
Problemet jag ser här är att vägar finansieras av skatter (som inte betalas av cyklister). Jag skulle dock gärna se en modell där man verkligen lägger ut kostnaden på olika trafikslag. Hänsyn tagen för tiden man ockuperar vägen och vilket slitage det medför. Registrera cykeln och betala vägskatt, samma sak med mopeder, scooters osv osv. Samma sak för parkering på gator, antingen betalar man eller så parkerar man på sin egen mark.
Inga rabatter för elbilar eller vad som för tillfället politiken tycker om utan rakt av en prislapp på vad det kostar. Då har även cyklisterna rätt att ställa krav.
Ah, du är en sån som tycker skatter bara ska gynna den som betalat skatten. Jag är lite tvärt om. Sen tror jag slitaget är lite större för en bil vs cykel.Tomtom79 skrev:
Jag är bara glad att lykramänniskorna kämpar på i ur och skur och lämnar mer plats på vägen och parkeringen till mig.
Speciellt nu när kommunen begränsat parkeringar på jobbet till 0.3 per anställd.
Är det verkligen så att vägtrafikskatten finansierar vägarna (menar du bygga vägar eller underhålla dem)? Är det inte finansierat via anslag som tas ur den stora skattkistan, där åtminstone i Stockholm dessa cyklister i form av medelålders män i lycra typiskt är höginkomsttagare som betalar mycket skatt.Tomtom79 skrev:
Problemet jag ser här är att vägar finansieras av skatter (som inte betalas av cyklister). Jag skulle dock gärna se en modell där man verkligen lägger ut kostnaden på olika trafikslag. Hänsyn tagen för tiden man ockuperar vägen och vilket slitage det medför. Registrera cykeln och betala vägskatt, samma sak med mopeder, scooters osv osv. Samma sak för parkering på gator, antingen betalar man eller så parkerar man på sin egen mark.
Om du vill införa en slitagebaserad skatt så torde den bli nära noll för en cykel.
Parkering på gatan kostar ju redan en hel del i större städer. Krav på villaägare att ha egen parkering på tomten. Märkligt nog minskar man parkeringsplatserna på nybyggda lägenheter i den naiva tron att varje hushåll har en halv eller tom 1/4 bil.
Hur mycket sliter en cykel på asfalten?Tomtom79 skrev:
Typ noll.
Vad väger en (el)cykel?
Typ 15-50 kg.
Vad väger en moped?
Typ 70-120 kg.
Vad väger en personbil?
Typ 1200-2000 kg
Hur ofta asfalteras cykelvägar om pga slitage?
Typ aldrig.
Hur ofta asfalteras bilvägar om pga slitage?
Typ 5-15 års intervall.