Oj så intressant. Varför blev du vegan och varför slutade du?lärjungen skrev:
Ah det här är svar på min fråga. Du var helt enkelt aldrig vegan, eftersom man är det av etiska skäl och inte av hälsoskäl.lärjungen skrev:
Så kan det naturligtvis vara. Är det nån grej med att man som vegan inte får befatta sig med animaliskt i någon form alls alltså? Inte ens gödsla sina grödor med det? Jag har själv ätit vegankost i åtta år (slutade med eländet för två år sedan tack och lov) men det var av inbillade hälsoskäl och inte etiska skäl så jag var liksom aldrig invigd i den hyperveganska livsstilen.
Att vara vegan innebär ett aktivt avståndstagande från animaliska produkter och all exploatering av djur i största möjliga utsträckning.lärjungen skrev:
Animaliska produkter är något som på ett eller annat sätt kommer från djurriket och/eller är framställda på ett sätt som inkluderat produkter från djurriket.
Alltså gödsel från djur är inte tillåtet.
Att man inte kan använda ull & dun känns helknäppt.
Som veganer väljer vi aktivt bort alla produkter med animaliskt ursprung
Exempelvis dunkuddar, skinn eller läderkläder och skor, ylleprodukter och även produkter som tagits fram med djurförsök vilket är vanligt bland många kosmetiska produkter.
Som veganer stödjer vi inte heller industrier som utnyttjar djur, såsom djurparker, cirkusar eller andra evenemang där djur används för underhållning eller som attraktioner.
https://www.vegan.nu/
Att använda djur i lantbruk eller skogsbruk (plöja åkern med häst, dra fram timmer ur skogen) eller som transportmedel är inte heller veganskt.
Det är nog det som är anledningen till att veganism aldrig kommer få nåt större genomslag eftersom man totalt kan bortse från sin egen hälsa. Jag blev svag och orkeslös av att äta växtbaserad kost trots att jag försökte tillgodose alla näringsämnen.K Katthatt skrev:
Ja det är en hel del där som får en att undra. Honung lär också vara helt förbjudet. Just dunen tror jag visserligen kan bero på att vissa producenter är rätt hänsynslösa när de plockar fåglarna. Men att traditionellt lantbruk går bort helt inklusive dragdjur och betesdjur är ju helt ohållbart för att bibehålla en levande landsbygd. Men de flesta veganer är nog stadsbor gissar jag.D Dilato skrev:Att vara vegan innebär ett aktivt avståndstagande från animaliska produkter och all exploatering av djur i största möjliga utsträckning.
Animaliska produkter är något som på ett eller annat sätt kommer från djurriket och/eller är framställda på ett sätt som inkluderat produkter från djurriket.
Alltså gödsel från djur är inte tillåtet.
Att man inte kan använda ull & dun känns helknäppt.
Som veganer väljer vi aktivt bort alla produkter med animaliskt ursprung
Exempelvis dunkuddar, skinn eller läderkläder och skor, ylleprodukter och även produkter som tagits fram med djurförsök vilket är vanligt bland många kosmetiska produkter.
Som veganer stödjer vi inte heller industrier som utnyttjar djur, såsom djurparker, cirkusar eller andra evenemang där djur används för underhållning eller som attraktioner.
[länk]
Att använda djur i lantbruk eller skogsbruk (plöja åkern med häst, dra fram timmer ur skogen) eller som transportmedel är inte heller veganskt.
Ja jag vet inte vad du gjorde för fel. Jag bortser inte från min hälsa iaf, rådande konsensus är att en växtbaserad kost kan funka lika bra som en med animalier. Sen måste man ju ha lite mer koll eftersom animalier har en högre koncentration av näringsämnen. Jag är varken svag eller orkeslös. Problemet är snarare att människor inte vill ändra på sina vanor och att det faktiskt är väldigt gott med animalier. Det är dock inte etiskt hållbart.lärjungen skrev:
Vad menar du med att det inte är etiskt hållbart?K Katthatt skrev:
Jag tänker att människan kan äta och använda djur på ett etiskt tillfredsställande sätt.
Det var väl när vi tex började göra det till ”köttproduktion” och allt vad det innebär som det började gå helt utför med etiken.
Att äta tex vilt i lagom mängd eller ta tillvara på honung eller ägg från sina frigående och välmående höns känns ju helt ok med min syn på etik och moral för den delen.
För att "använda" djuret behöver man döda det. Hur gör man det på ett etiskt sätt? Varför hade du inte accepterat det om det gällde en hund, katt eller häst?S Sweetme skrev:Vad menar du med att det inte är etiskt hållbart?
Jag tänker att människan kan äta och använda djur på ett etiskt tillfredsställande sätt.
Det var väl när vi tex började göra det till ”köttproduktion” och allt vad det innebär som det började gå helt utför med etiken.
Att äta tex vilt i lagom mängd eller ta tillvara på honung eller ägg från sina frigående och välmående höns känns ju helt ok med min syn på etik och moral för den delen.
Men varför i hela friden skulle man inte acceptera att använda hundar, katter och hästar? Hästkött är jättegott på mackan! Sen ska man ju undvika att äta rovdjur, så hund och katt går bort att äta, däremot kan de användas för jakt, vallning eller att hålla efter ohyra.
Antar att du själv sätter dig över andra djur i och med att du (antagligen) är av arten homo sapiens.K Katthatt skrev:
Alla djur som är rovdjur dödar andra djur för att äta och överleva, människan är ett mellanting och är allätare och även asätare om det behövs, men har alltid dödat för att få mat om tillfälle ges.
Så i ditt huvud är då andra djur förutom människan som dödar för att överleva också onödiga antar jag och borde fostras till veganer.
I min värld är det ingen skillnad på djur, vi är ett, alla har samma rätt och alla har också samma rätt om det behövs att döda för att äta.
Däremot är det skillnad på hur övriga djur behandlas innan de blir mat.
Edit. och OT blev hela diskussionen
Fast höns behöver ju inte dödas för äggen. Bin behöver inte dödas för honungen. Kor behöver inte dödas för mjölken. Getter och får behöver inte dödas för att hålla landskapet öppet. Hästar behöver inte dödas för att bedriva hållbart skogsbruk eller ridning etc. Alla de formerna av lantbruk är ju möjligt att bedriva på ett mycket etiskt sätt. Sen gör inte alla det, det är jag medveten om. Men det går definitivt.K Katthatt skrev:
Vad gäller hundar och hästar är det olika för olika kulturer. Här sätter vi hundar högt som sällskapsdjur medan de äts upp österut. Hästar är ju större inom sport och fritidssammanhang än köttindustrin här i väst åtminstone, men vore de inte det skulle de säkert ätas i större utsträckning även här. De kanske inte är goda nog heller, vad vet jag? Findus testade ju ett tag som vi alla minns.
Redigerat:
Nej det behöver man inte. Ägg från höns och mjölk från kor är bra och enkla exempel.K Katthatt skrev:
Att skjuta en älg för eget bruk kan jag tycka känns helt ok men antar att vi har olika syn på det.
Du vet väl inte om jag accepterar att häst, hund eller katt dödas…? 😉
Det är klart att djur dödas för att få ägg och mölk. Det finns tex inga han-värphöns, så när man ska få fram nya värphöns dödas alla tuppar så fort de kläcks. Anbänd google.S Sweetme skrev: