MultiMan
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Inte är gjord för det är fullständigt fel uttryck. Jag har ätit veganskt i 4 år och lider inte av brist på något.

Varken djur eller växter kan producera B12. B12 kommer från bakterier som lagras i djurens tarmsystem/vävnad som människan sen äter.

Människan är snarare gjord att inte äta djur. Jag skulle gärna se en människa döda exempelvis en älg med bara händerna eller tänderna…
Vilket struntprat. Med den logiken ska vi inte cykla, flyga eller åka bil heller, som blott ett exempel. Människan är en omnivor, precis som grisen.

• Gilla
  • Haha
Erik_91 och 8 till
  • Laddar…
Finns massor med bra vegetarisk mat, tryffelpasta tex en annan favorit på våren är nässelsoppa. Annars äter jag mycket från havet, ostron, fisk och skaldjur.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Elektra och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vilket struntprat. Med den logiken ska vi inte cykla, flyga eller åka bil heller, som blott ett exempel. Människan är en omnivor, precis som grise
MultiMan MultiMan skrev:
Vilket struntprat. Med den logiken ska vi inte cykla, flyga eller åka bil heller, som blott ett exempel. Människan är en omnivor, precis som grisen.
Fysiskt så tuggar människan som en herbivor, mjölkprodukter är inflammatoriska för tarmarna, kött är bidragande till cancer och krymper blodkärlen. Känns inte kompatibelt. Bara själva grejen att människan ska dricka det som var menat till en kalv är ganska absurt..
Men vad vet jag, jag är inte forskare.. men jag vet att vi inte är bebiskossor, inte jag iallafall.

• Haha
  • Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns massor med bra vegitarisk mat, tryffelpasta tex en annan favorit på våren är nässelsoppa. Annars äter jag mycket från havet, ostron, fisk och skaldjur.
Keldas tomatsoppa, bra grejjer det också! ;)

K
Är ju så mycket mer som spelar stor roll som nämna här ovan. Träning, motion och stress. Om det i framtiden uppfinns en tablett som ersätter mat är jag den första att ta det. Tänk vad tid det skulle spara som man kunde göra annat på.det säger väl en del om mig och stress

R Robin Lindberg skrev:
Keldas tomatsoppa, bra grejjer det också! ;)
Är personligen inte så glad i halvfabrikat. :)

En pappa al pomodoro eller gazpacho är inte fel när den är gjort med lite kärlek

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tror man mår bäst av att äta varierat.
Mycket grönsaker, mycket fisk, långsama kolhydrater, fullkorn, baljväxter, inte för mycket rött kött osv.

Men lika viktigt är att röra på sig. Promenera varje dag och mer fysisk och pulshöjande träning ett par gånger per vecka.

Undvika stress!

Att slaviskt följa vegankost kommer definitivt inte att rädda någon.
Det har redan räddat många

• Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om man ser på människans tarmsystem så är det uppbyggt bättre för att ta hand om växtbaserad kost än kött

• Arg
  • Haha
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
näringsvärde på det?
Känns som den är vädigt näringsfattig för en människa i rörelse.
Har ingen aning men jag blir mätt på det iaf. Hur länge det tar innan jag blir hungrig igen av just den såsen har jag inte tänkt på. Men min mage mår inte bra av pasta så det påverkar ju förstås hur länge jag känner mig mätt av den. Jag är inte en stillasittande människa.

• Haha
Tubes
  • Laddar…
N Niq skrev:
Har ingen aning men jag blir mätt på det iaf. Hur länge det tar innan jag blir hungrig igen av just den såsen har jag inte tänkt på. Men min mage mår inte bra av pasta så det påverkar ju förstås hur länge jag känner mig mätt av den. Jag är inte en stillasittande människa.
Om ni gör den såsen och delar på flera så är näringsvärdet åt helskotta för lågt för en person :p

Pasta är en skitföda i sig, klarar man sig väldigt bra utan egentligen.

Hade jag ätit pasta med pastasåsen så hade jag inte utvecklats alls. Hade ju blivit klen som tusan då jag behöver typ 240 g protein dagligen

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Vi käkar litet allt möjligt, en god rostasfilé då och då är svårslaget, eller Lousiana Black Ribs... finns ju hur mycket som helst på temat kött och grill.

Sonen introducerade oss till en del intressanta vegetariska alternativ. En favorit är Anamma's formbar färs, blir tex helt sagolikt goda biffar av det om man kryddar litet vettigt.

En annan favorit är lasagne gjord på färskpasta, morötter, spenat, keso, ordentligt med vitlök så blir det fantastiskt!

Utvecklar gärna vår vegetariska sida även om det kan kräva att man får lära sig litet mer om tillagningssätt och kryddning. Mycket av valen man gör här i livet går på rutin och av ren lathet, får väl erkännas. Kul tråd!

R Rkarlsson skrev:
Om ni gör den såsen och delar på flera så är näringsvärdet åt helskotta för lågt för en person :p

Pasta är en skitföda i sig, klarar man sig väldigt bra utan egentligen.

Hade jag ätit pasta med pastasåsen så hade jag inte utvecklats alls. Hade ju blivit klen som tusan då jag behöver typ 240 g protein dagligen
Det är mycket möjligt. Har ingen koll alls på näringsvärdet i den såsen. Den är god. Är ju sällan det enda man äter på en dag. Är ju viktigt att variera sig också.

BirgitS
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Fysiskt så tuggar människan som en herbivor, mjölkprodukter är inflammatoriska för tarmarna, kött är bidragande till cancer och krymper blodkärlen. Känns inte kompatibelt. Bara själva grejen att människan ska dricka det som var menat till en kalv är ganska absurt..
Men vad vet jag, jag är inte forskare.. men jag vet att vi inte är bebiskossor, inte jag iallafall.
Man känner till några folkgrupper där människor fortsätter att producera laktas som vuxna och det är t.ex. i Norden och massajerna (Kenya-Tanzania) där boskapsskötsel har varit mycket viktigt och det har gått att både mjölka kor och föda upp kalvar i tillräckligt antal. Där har de som bättre tål mjölkprodukter haft bättre överlevnadschanser och därför har den/de generna vunnit mark och nästan alla där klarar därför av att dricka mjölk och äta laktoshaltiga produkter som vuxna. Ost och yoghurt är och har varit vanliga produkter över stora delar av jordklotet eftersom de är lätta att producera och har högt näringsvärde.

Med samma typ av resonemang kan man säga att människor inte ska äta t.ex. potatis eftersom potatisarna är tänkta för att bilda nästa års potatisväxter. Är det då inte absurt att människor äter upp potatisen i stället för att låta den vara i fred som det var menat?

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag utmanar dig att prova att leva helt veganskt i 2 månader och sen se om du fortfarande tycker att det bara är ett etiskt val.
Jag har provat. Jag mådde dåligt och slutade. Min flickvän vid den tiden åt och fortsatte äta veganskt. Hennes läkare fick henne till slut att byta till vegetarisk kost efter att mått dåligt och varit inlagd på sjukhus för näringsbristen. Hon mår nu bättre.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag har provat. Jag mådde dåligt och slutade. Min flickvän vid den tiden åt och fortsatte äta veganskt. Hennes läkare fick henne till slut att byta till vegetarisk kost efter att mått dåligt och varit inlagd på sjukhus för näringsbristen. Hon mår nu bättre.
Intressant. Hur åt ni då? Du är den första som jag stött på som har mått dåligt av vegansk kost.

• Haha
  • Wow
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.