BirgitS BirgitS skrev:
Man känner till några folkgrupper där människor fortsätter att producera laktas som vuxna och det är t.ex. i Norden och massajerna (Kenya-Tanzania) där boskapsskötsel har varit mycket viktigt och det har gått att både mjölka kor och föda upp kalvar i tillräckligt antal. Där har de som bättre tål mjölkprodukter haft bättre överlevnadschanser och därför har den/de generna vunnit mark och nästan alla där klarar därför av att dricka mjölk och äta laktoshaltiga produkter som vuxna. Ost och yoghurt är och har varit vanliga produkter över stora delar av jordklotet eftersom de är lätta att producera och har högt näringsvärde.

Med samma typ av resonemang kan man säga att människor inte ska äta t.ex. potatis eftersom potatisarna är tänkta för att bilda nästa års potatisväxter. Är det då inte absurt att människor äter upp potatisen i stället för att låta den vara i fred som det var menat?
Ost innehåller normalt sett inte laktos och yoghurt innehåller låga mängder laktos som dessutom innehåller bakterier som bryter ner laktos.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag är inte själv helt vegan och tycker var och en får bestämma själv. Men om man ser på produktionen av kött, mjölk och andra animaliska produkter så inser man snabbt att det inte är något som kommer att kunna fortsätta på det viset som det görs idag om vi vill ha en bättre miljö.
Vill du ha en bättre miljö så tror ju jag att du får en bättre effekt om du slutar flyga, slutar att konsumera en massa onödig skit, att man inte lagar något som går sönder, utan slänger och köper nytt är inte bra för miljön.
Slutar att åka bil, eller i alla fall minskar mycket.
Bo mindre = mindre energiåtgång för att värma huset och mindre byggmaterial behövs för att bygga...

Och håller vi oss till maten så kanske vi skall försöka hålla oss lokalt, att transportera maten fram och tillbaka över hela jordklotet tror ju inte jag är så bra för miljön.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS
N Niq skrev:
Ost innehåller normalt sett inte laktos och yoghurt innehåller låga mängder laktos som dessutom innehåller bakterier som bryter ner laktos.
Jag vet, det var exempel på att det inte är något konstigt eller udda med att produkter baserade på komjölk används som föda för människor. Har laktosintoleranta i släkten så jag har fått sätta mig in i det en del.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Intressant. Hur åt ni då? Du är den första som jag stött på som har mått dåligt av vegansk kost.
Allt möjligt. Nötter, baljväxter, tofu, grönsaker. Men inte det som jag är allergisk mot (stenfrukter som avokado och äpplen, mandel, hasselnötter, t.ex.).

Men lägger man till laktosfri mjölk och ägg så klarar jag mig även om jag nu börjat äta kött igen.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet, det var exempel på att det inte är något konstigt eller udda med att produkter baserade på komjölk används som föda för människor. Har laktosintoleranta i släkten så jag har fått sätta mig in i det en del.
Ponera att vi aldrig tagit kons mjölk. Om någon hade föreslagit att vi skulle börja dricka den idag hade det sannolikt varit stor avsmak för den idén. Ungefär som att ingen tycker det är en rimlig idé att döda en hund eller katt och äta den. Det finns en stor orimlighet kring hur människan värdesätter olika djurs liv och rättigheter. Skulle någon slå en ko med ett baseballträ är det djurplågeri, men att skära halsen av den är helt normalt. Bara för att vi lärt oss något tidigt i livet och fundamentaliserat den idén innebär det inte att det är rätt eller fakta. En gång i tiden var det okej att slå barn, men man kom på bättre tankar.
Bara mina funderingar…

• Arg
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Ponera att vi aldrig tagit kons mjölk. Om någon hade föreslagit att vi skulle börja dricka den idag hade det sannolikt varit stor avsmak för den idén. Ungefär som att ingen tycker det är en rimlig idé att döda en hund eller katt och äta den. Det finns en stor orimlighet kring hur människan värdesätter olika djurs liv och rättigheter. Skulle någon slå en ko med ett baseballträ är det djurplågeri, men att skära halsen av den är helt normalt. Bara för att vi lärt oss något tidigt i livet och fundamentaliserat den idén innebär det inte att det är rätt eller fakta. En gång i tiden var det okej att slå barn, men man kom på bättre tankar.
Bara mina funderingar…
De flesta har en stor motvilja mot att äta insekter och larver också, men ändå har det varit en viktig föda på sina håll. Även hundar och katter har ätits (äts?) på sina håll. Men visst är det så att vi lär oss som barn vad som är normalt beteende, det gäller oavsett om det gäller att äta djur eller grönsaker. Men under missväxtår gjorde man barkmjöl och åt en massa saker som de flesta kände stor avsmak för, men man fick lära om för att överleva. Så det är inte så lätt att veta vad som är "bättre tankar" när det gäller mat.

• Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Skulle någon slå en ko med ett baseballträ är det djurplågeri, men att skära halsen av den är helt normalt.
Djupa tankar,
med filosofen i vadarstövlar

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Vill du ha en bättre miljö så tror ju jag att du får en bättre effekt om du slutar flyga, slutar att konsumera en massa onödig skit, att man inte lagar något som går sönder, utan slänger och köper nytt är inte bra för miljön.
Slutar att åka bil, eller i alla fall minskar mycket.
Bo mindre = mindre energiåtgång för att värma huset och mindre byggmaterial behövs för att bygga...

Och håller vi oss till maten så kanske vi skall försöka hålla oss lokalt, att transportera maten fram och tillbaka över hela jordklotet tror ju inte jag är så bra för miljön.
Det vi äter är en bit i vad vi förbrukar.

Endel flyger rätt lite och åker till stor del kommunalt.
Givetvis drar värmen i våra hus mycket energi. Att bygga hus kostar också på.

Jag tänker att man kan vara pragmatisk och samtidigt göra lite på var sak för att leva hyfsat hållbart.

Den etiska aspekten för mig består i att jag i princip helt slutat äta kyckling (har gjort det ett par gånger senaste åren när det varit det som bjudits och jag inte kunnat välja nåt annat, jag tycker det är ofint att inte äta mat om man är bortbjuden eller liknande), jag försöker när det finns ett bra alternativ välja bort nöt och fläsk om det är huvudingrediensen i maten (är det en smaksättare så är det ok). När min dotter inte äter hemma vill min fru ibland göra en kötträtt och då äter jag den också. Eftersom dottern inte kompromissar med sin "vegetarianism" så finns det i princip alltid nåt vegetariskt till middag när hon är hemma och då jag väljer jag det vegetariska. Man kan ju kalla det hyckleri eller att jag då bryter en princip... Men om jag 7 av 10 gånger väljer vegetariskt så minskar jag produktionen. När jag själv handlar mat så väljer jag ett så bra alternativ av kött jag hittar, vare sig jag ska vara med och äta det eller ej.

Jag tänker lite samma om tex resor. Visst kan man helt sluta flyga. Men man kan också tänka att man minimerar antalet gånger man flyger. Att helt sluta med något när "alla" runtomkring fortsätter har ganska liten effekt om man inte är influencer eller känd på annat sätt. De jag påverkar är till antalet ganska få. Men visst tror jag vänner och kollegor funderar lite över detta när det kommer på tal.

Vad man tycker smakar gott är högst individuellt. Jag var tidigare av åsikten att kött smakade bra och "grönsaker" var trista. Jag har ändrat den uppfattningen. Jag tror mycket är en vanesak och även beror på hur mat kryddas och tillreds...

• Gilla
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
Jag gillar vegetarisk mat, men har gått på några minor på svenska lunchrestauranter. Kocken behöver veta vad den gör.
Har ätitit riktigt god vegetarisk mat i både Indien och Kina. Där låtsas man inte att det är kött. T.ex. vegetariska köttbullar.

• Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Djupa tankar,
med filosofen i vadarstövlar
Jag åt allt i 30 år tills jag kom på andra tankar, detsamma med fisket. En dag kanske jag byter namn på byggahus också..
Filosof är jag dock inte.

Jag har käkat LCHF sedan 2016, gått ner 20 pannor och ligger ganska viktstabil. Saknar inte socker eller spannmålsprodukter det minsta 😎 kan ha en ordentlig köttbit på tallriken och vräka på med bea eller annan fet sås utan att skämmas 😋

Sen veganism... bilden säger allt... börjar jag kommentera själv så går jag berserk.

• Filmkaraktär i hög hatt, skeptisk text om grönsaker som smakar kött, färgglad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
videopac och 7 till
  • Laddar…
Putten Putten skrev:
Jag har käkat LCHF sedan 2016, gått ner 20 pannor och ligger ganska viktstabil. Saknar inte socker eller spannmålsprodukter det minsta 😎 kan ha en ordentlig köttbit på tallriken och vräka på med bea eller annan fet sås utan att skämmas 😋

Sen veganism... bilden säger allt... börjar jag kommentera själv så går jag berserk.
Den godaste vegetariska maten är den som INTE försöker likna kött. Tycker jag...

Vad man gillar är både en vanesak men även individuellt.

Tyvärr är inte allt som är nyttigt självklart gott... Och allt som är gott inte nyttigt... Äter man det man gillar och dessutom känner det är både ekonomiskt, nyttigt och etiskt / hållbart så är det väl jättebra. Ibland kan man äta onyttigt.

• Gilla
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Är ju så mycket mer som spelar stor roll som nämna här ovan. Träning, motion och stress. Om det i framtiden uppfinns en tablett som ersätter mat är jag den första att ta det. Tänk vad tid det skulle spara som man kunde göra annat på.det säger väl en del om mig och stress
Ja stress är troligen en stor faktor när det gäller hälsan.

Putten Putten skrev:

För man tycker om köttsmak också men vill inte äta det.

R Rolle314 skrev:
Jag gillar vegetarisk mat, men har gått på några minor på svenska lunchrestauranter. Kocken behöver veta vad den gör.
Har ätitit riktigt god vegetarisk mat i både Indien och Kina. Där låtsas man inte att det är kött. T.ex. vegetariska köttbullar.
Precis som med icke vegetarisk mat så kan man få både bra och dålig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.