Zixten Zixten skrev:
Vill du ha en bättre miljö så tror ju jag att du får en bättre effekt om du slutar flyga, slutar att konsumera en massa onödig skit, att man inte lagar något som går sönder, utan slänger och köper nytt är inte bra för miljön.
Slutar att åka bil, eller i alla fall minskar mycket.
Bo mindre = mindre energiåtgång för att värma huset och mindre byggmaterial behövs för att bygga...

Och håller vi oss till maten så kanske vi skall försöka hålla oss lokalt, att transportera maten fram och tillbaka över hela jordklotet tror ju inte jag är så bra för miljön.
Ja jag försöker minska min miljöpåverkan på flera sätt. Maten är ett av dom. Vissa saker kommer jag att göra fast det påverkar miljön.
Men just att minska sin konsumtion av animaliska produkter är väldigt enkelt och behöver inte påverka ditt liv speciellt mycket.
Dessutom så mår dom flesta bättre av det.
 
  • Arg
Lassiter
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Allt möjligt. Nötter, baljväxter, tofu, grönsaker. Men inte det som jag är allergisk mot (stenfrukter som avokado och äpplen, mandel, hasselnötter, t.ex.).

Men lägger man till laktosfri mjölk och ägg så klarar jag mig även om jag nu börjat äta kött igen.
Ok låter konstigt men alla är olika.
 
N Niq skrev:
För man tycker om köttsmak också men vill inte äta det.
Påminner mig om när jag var i Israel på slutet av 1990-taket, dom hade Bacon Smak på chips som såldes i kopiösa mängder...gris är det mest icke-kosher man kan tänka sig.. hycklare allihop 🤓
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Jag vet hur svårt det är att skruva mot mera vegetariskt, om man vill detta av div skäl.

Men som ett absolut första test för tveksamma. Köp en laddning Anamma formbar färs, fixa till litet biffar med detta, med stekt lök, gräddsås, potatis, gärna litet röd vinbärsgele eller varför inte lingonsylt. Var inte rädd för att bruka litet fond och eller japansk soya för att få till smaken efter behag.

Kör det som ett test, utvärdera. Som sagt, jag blev rätt förbluffad hur pass satans gott det blev.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
K
N Niq skrev:
Ja stress är troligen en stor faktor när det gäller hälsan.
Sen är väl varierande kost bäst. Som du sa man behöver ju inte bara äta vegansk eller vegetarisk man kan ju variera sig. Jag klarar mig som sagt inte utan kött men jag skulle säkert må bra av att variera mer . Dagens samhälle är ju bara sjukt jävlar mycket stress överallt
 
N Niq skrev:
Du är den första som jag stött på som har mått dåligt av vegansk kost.
Då har du nog en viss bias i det du läser. B12-brist är relativt vanligt bland veganer. D-vitamin, järn- och kalciumbrist förekommer också. Att det kräver ett större engagemang för att få i sig alla slags näringsämnen som vegan torde vara en ganska okontroversiell observation.

Att man mår dåligt av de bristsjukdomar man annars kan få känns också rätt förutsägbart.

Varför tror du att du inte stött på sådana historier?
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Om man ska vara vegetarian så gäller det att vara ständigt påläst för att inte få näringsbrist. Jag var vegetarian under 3-4 år och det krävde omfattande planering för att äta rätt för att undvika brister av olika slag. Det var t ex då jag lärde mig gilla Tahini eftersom skalet på sesamfrö innehåller massor med kalcium. Jag kan fortfarande sitta och mumsa på fullkornskex med tahini som godis.

Detsamma gäller B, D och järn som redan nämnts. Just D är svårt i mörka norden att få bra nivåer av oavsett kost. Trots att jag äter allsidigt med ägg och annat så måste jag ändå äta D-tillskott för att ens hamna i mitten på rekommenderade nivåer vid blodprov. Och ja, man måste ta blodprover för de olika sakerna om man ska ha någon koll på den diet man håller på med. Hur man "känner sig" räcker inte.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om man ska vara vegetarian så gäller det att vara ständigt påläst för att inte få näringsbrist. Jag var vegetarian under 3-4 år och det krävde omfattande planering för att äta rätt för att undvika brister av olika slag. Det var t ex då jag lärde mig gilla Tahini eftersom skalet på sesamfrö innehåller massor med kalcium. Jag kan fortfarande sitta och mumsa på fullkornskex med tahini som godis.

Detsamma gäller B, D och järn som redan nämnts. Just D är svårt i mörka norden att få bra nivåer av oavsett kost. Trots att jag äter allsidigt med ägg och annat så måste jag ändå äta D-tillskott för att ens hamna i mitten på rekommenderade nivåer vid blodprov. Och ja, man måste ta blodprover för de olika sakerna om man ska ha någon koll på den diet man håller på med. Hur man "känner sig" räcker inte.
Men här är min fråga, de som äter fisk , skaldjur, ägg, ost osv - hur stort är problemet för dem?
 
MultiMan
Betydligt mindre, men just D kan vara lurigt ändå för de som inte får regelbundet med solsken.

Jag äter allt idag och har ändå alldeles för lågt D utan tillskott. För närvarande tar jag 10-dubbel rekommenderad dos (som är alldeles för lågt satt i Sverige, imho) och hamnar då runt 70 nanomol/L, vilket anses optimalt. Detta under läkarkontroll på VC. Utan tillskottet hade det varit en katastrof, vilket det är för alltför många häruppe och det finns ett klart samband mellan förmågan att hantera svåra infektioner (som C19) och låga D-vitaminnivåer, typ då under 25 nanomol/L, men det är lite flytande var den kritiska gränsen ligger, som så mycket annat där vi är olika på individnivå.

En anledning till att svarta i USA var överrepresenterade gällande döda i C19 var deras mörka hy som inte genererar tillräckligt med D, samt deras överlag stora problem med övervikt. Fettet lagrar in D-vitaminet, så ju fetare du är desto mer D måste du äta för att uppnå en viss nivå i vävnaderna.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då har du nog en viss bias i det du läser. B12-brist är relativt vanligt bland veganer. D-vitamin, järn- och kalciumbrist förekommer också. Att det kräver ett större engagemang för att få i sig alla slags näringsämnen som vegan torde vara en ganska okontroversiell observation.

Att man mår dåligt av de bristsjukdomar man annars kan få känns också rätt förutsägbart.

Varför tror du att du inte stött på sådana historier?
Det är möjligt jag har. Jag vet också att det kräver mer planering och att läsa på mera vad som finns i det man äter.

Men jag är ingen fanatisk vegan som tycker alla bara borde äta växtbaserat det är upp till var och en. Jag har också läst om nackdelarna med vegansk kost men har faktiskt inte hört om någon som blivit direkt dålig av det. För egen del har jag kommit fram till att fördelarna överväger mycket och att jag faktiskt inte saknar kött speciellt mycket. Jag är ändå inte helt vegan själv men har minskat min konsumtion av animaliska produkter väldigt mycket.

Däremot tycker jag att pga hur mycket resurser det går åt till att framställa div animaliska produkter och hur lätt det är idag att byta till växtbaserade goda maträtter så borde dom som bryr sig om vår planet bidra med att minska på konsumtionen av animaliska produkter.
Det behöver inte betyda att man blir vegan eller vegetarian.
 
  • Gilla
  • Arg
Kire87 och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Däremot tycker jag att pga hur mycket resurser det går åt till att framställa div animaliska produkter och hur lätt det är idag att byta till växtbaserade goda maträtter så borde dom som bryr sig om vår planet bidra med att minska på konsumtionen av animaliska produkter.
Är du emot ekologiska produkter av samma skäl? De är ju också väldigt resurskrävande.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Just det där med brist mm...

En av mina släktingar är "hypervegan" dvs han vill absolut inte ens använda samma kok och stekkärl som varit i kontakt med animalier, det finns inte ens på kartan. Verkar gått hårt åt hans tankeverksamhet. Jag menar... varför inte? Grejerna diskas ju mellan tillfällena.

Vad vidare har han en unge på.. 5 år? Där i krokarna, som också får strikt veganmat. Ungen är underutvecklad, liten i växten, nästan blå i hudfärgen och ofta sjuk, undrar varför? 🤔 Ja, inte alls svårt att lista ut... Mamman är också vegan.

Påpekar man något om veganismen blir det försvarsläge och ilska direkt i gensvar. Så det är lika bra att hålla käft och gå därifrån. Han inser inte att han har problem.
 
  • Gilla
  • Ledsen
videopac och 5 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är möjligt jag har. Jag vet också att det kräver mer planering och att läsa på mera vad som finns i det man äter.

Men jag är ingen fanatisk vegan som tycker alla bara borde äta växtbaserat det är upp till var och en. Jag har också läst om nackdelarna med vegansk kost men har faktiskt inte hört om någon som blivit direkt dålig av det. För egen del har jag kommit fram till att fördelarna överväger mycket och att jag faktiskt inte saknar kött speciellt mycket. Jag är ändå inte helt vegan själv men har minskat min konsumtion av animaliska produkter väldigt mycket.

Däremot tycker jag att pga hur mycket resurser det går åt till att framställa div animaliska produkter och hur lätt det är idag att byta till växtbaserade goda maträtter så borde dom som bryr sig om vår planet bidra med att minska på konsumtionen av animaliska produkter.
Det behöver inte betyda att man blir vegan eller vegetarian.
Då följer du förhoppningsvis upp all mat du köper. Som om du väljer sojabönor en dag och verkligen undviker det från sydamerika. Inte bara för skogens skull utan att det används så otroligt mycket gifter vid odlingarna. Men det har du koll på :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Putten Putten skrev:
Just det där med brist mm...

En av mina släktingar är "hypervegan" dvs han vill absolut inte ens använda samma kok och stekkärl som varit i kontakt med animalier, det finns inte ens på kartan. Verkar gått hårt åt hans tankeverksamhet. Jag menar... varför inte? Grejerna diskas ju mellan tillfällena.

Vad vidare har han en unge på.. 5 år? Där i krokarna, som också får strikt veganmat. Ungen är underutvecklad, liten i växten, nästan blå i hudfärgen och ofta sjuk, undrar varför? 🤔 Ja, inte alls svårt att lista ut... Mamman är också vegan.

Påpekar man något om veganismen blir det försvarsläge och ilska direkt i gensvar. Så det är lika bra att hålla käft och gå därifrån. Han inser inte att han har problem.
Det är i för sig din släkting som är inkompetent. Ett helt praktexempel på varför lata och bekväma människor inte bör bli veganer för att de inte klarar av att tillsätta vad kroppen behövs.

Hoppas du orosanmält då barnet kommer ha massiva problem när han blir äldre, grav undernärdhet är precis lika illa som fetma i den åldern och förödande för framtiden.
 
  • Gilla
Elektra och 6 till
  • Laddar…
Jag -tror- att vi alla är olika...
Det som funkar åt mig är inte alls säkert att funka för dig.

Jag mår bäst av protein och fett.
Kan äta 1pkt bacon, 2 ägg och en skvätt grädde och då står jag mig på det 6-7h, är jag igång och jobbar fysiskt och glömmer klockan så kan det lätt gå 10-12h innan hungern kommer.

Magen funkar bra, nästan inga gaser och det som ev kommer ut är luktfritt 🙂

Äter jag tex pasta, potatis och tex fisk så är jag hungrig efter nån timme trots att volymen är större, luktar gröna döden när man drar av en brakare och det är ofta.

Åt LCHF några år och gick ner 20kg.

Går på årliga kontroller pga mycket hjärnblödningar och infarkter på båda sidor av släkten, alla värden när jag ätit LCHF eller keto har varit riktigt bra, trots kanske 800ägg 20kg bacon och åtskilliga liter grädde/år

För tanten funkar det inte alls med lchf keto

Prova olika några månader och ät det som känns bäst i kropp och knopp.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.