Nytt_användarnamn_2024_12
N Niq skrev:
Har du provat?
Har ätit någon vegetarisk köttfärssås som inte smakade vidare bra😢
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har svårt att tro att någon är vegan av annat än etiska aspekter. Att man inte skulle sakna animaliska produkter motsägs också av alla substitut som finns.

Är substituten bra nog (och en vacker dag tror jag att vi kommer lära oss odla animaliska proteiner; så de kommer bli bra nog) kan man förstås nöja sig, på samma vis som man av ekonomiska skäl kan välja en billigare köttbit än ingen alls.

Jag äter det mesta, och ibland för mycket. Att ge upp det välståndet, och den njutning riktigt god mat kan ge är jag långt ifrån villig eller intresserad av att göra.
Jag är inte vegan själv fullt ut. Men det går att laga riktigt god mat med veganska produkter också så fast du skulle bli vegan så behöver du inte avstå från det.

Jag utmanar dig att prova att leva helt veganskt i 2 månader och sen se om du fortfarande tycker att det bara är ett etiskt val.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jag började gå över till vegetarisk mat för omkring 5 år sedan. Upptäckte att jag mådde mycket bättre och att det blev extremt mycket billigare. Gick ner 5 kg på ett par månader utan att ändra något annat. Inspiration fick vi från lite bloggar och vegetariska matkassar. Vi äter idag i princip enbart vegetariskt och lagar huvudsakligen bara från råvaror. Inga fabricerade köttsubstitut. Barnen äter en del kött i form av fisk och kyckling. Jag saknar inte kött över huvud taget. Äter kött på restaurang ibland men tycker att det oftast finns lika bra veg-rätter.
Vår matbudget har minskat från omkring 5000 till 3000 i månaden. Vi köper huvudsakligen ekologiskt. Vi vuxna äter matlåda och barnen (tjejer i 10-årsåldern) äter såklart i skolan.
Att det troligen också är ett miljömässigt bättre val ser jag som ett stort plus.
 
  • Gilla
b3astie och 5 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Har ätit någon vegetarisk köttfärssås som inte smakade vidare bra😢
Ok. När vi lagar vegansk "köttfärssås" så märker man ingen skillnad när vi använder bra produkter. Har provat lite olika produkter och en del smakar inte alls gott.
 
  • Haha
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
Vad har du istället för kött i vegansk köttfärssås? Tar tacksamt emot tips.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
En köttfärssås innehåller alltid köttfärs, en vegetariskfärssås kan däremot innehålla något som ersätter köttet..
 
  • Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Vi äter allt mindre kött och allt mer grönsaker själva, men det man ska vara uppmärksam på med vegansk och vegetarisk mat är att människan inte är gjord för det utan lätt får brist på järn, B12 och D etc.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
Vi äter kött i någon form i snitt 5 av 7 dagar i veckan, har provat några vegetariska ersättningsprodukter men man kan väll då lika gärna gå o ta bort sig.

Äter gärna sallad och frukt och grönt men det är ett snack eller tillbehör till maten inte självaste maten. Eller jo ibland händer det att det blir sallad till lunch.

Har provat några vegetariska maträtter med köttsubstitut och nej det är inte i närheten av samma som the real deal enligt mig.
 
  • Gilla
  • Älska
videopac och 8 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag är inte vegan själv fullt ut. Men det går att laga riktigt god mat med veganska produkter också så fast du skulle bli vegan så behöver du inte avstå från det.
Det finns absolut god vegansk mat! Men jag måste likafullt avstå från annan god mat. Mat som jag ärligt talat hellre äter vid de flesta måltiderna än vegankost. Och som därtill är lättare att balansera näringsmässigt.

Det största problemet med mat givet att man får i sig en hyfsat allsidig kost (vilket kan ske på flera sätt) är att man äter för mycket.
N Niq skrev:
Jag utmanar dig att prova att leva helt veganskt i 2 månader och sen se om du fortfarande tycker att det bara är ett etiskt val.
Nej, tack. Jag känner flera f.d. vegetarianer och veganer som återgått till att äta (mindre mängder) animalier. De jag känner som inte gör det har alla en etisk övertygelse om att det är fel att äta djur och/eller att det leder till ett oförsvarligt resursutnyttjande.

Jag delar ingen av de åsikterna.
 
  • Gilla
videopac och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi äter allt mindre kött och allt mer grönsaker själva, men det man ska vara uppmärksam på med vegansk och vegetarisk mat är att människan inte är gjord för det utan lätt får brist på järn, B12 och D etc.
Nja människan är gjord för att kunna äta både kött och växter men ser man på människans tarmsystem så inser man att det är mera utformat för att äta växtbaserad mat.
Dom ämnen du nämner är visserligen lätt att få brist på. Lättaste sättet att motverka det är att äta tillskott men det går också att få det genom växtbaserad mat.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vad har du istället för kött i vegansk köttfärssås? Tar tacksamt emot tips.
Här är ett recept vi brukar använda.Den kallas till spaghettisås. Såg nu att den innehåller ingen köttersättning alls.

Recept på en rätt med lök, morot, selleri, vitlök, kryddor, tomat, buljong och vetegroddar. Instruktioner för tillagning ingår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns absolut god vegansk mat! Men jag måste likafullt avstå från annan god mat. Mat som jag ärligt talat hellre äter vid de flesta måltiderna än vegankost. Och som därtill är lättare att balansera näringsmässigt.

Det största problemet med mat givet att man får i sig en hyfsat allsidig kost (vilket kan ske på flera sätt) är att man äter för mycket.

Nej, tack. Jag känner flera f.d. vegetarianer och veganer som återgått till att äta (mindre mängder) animalier. De jag känner som inte gör det har alla en etisk övertygelse om att det är fel att äta djur och/eller att det leder till ett oförsvarligt resursutnyttjande.

Jag delar ingen av de åsikterna.
Jag är själv av den åsikten att det går åt alldeles för mycket resurser för att hålla den nivå på produktion av animaliska produkter som vi gör idag. Idag är det väldigt enkelt att byta ut stora delar av det kött vi äter till växtbaserad mat. Så jag ser ingen anledning att inte göra det. Vill man fortsätta äta kött så gör man det men är man inte villig att minska på mängden så bidrar man tyvärr till en sämre miljö.

Varför har dina vänner återgått till att äta animaliska produkter?
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Här är ett recept vi brukar använda.Den kallas till spaghettisås. Såg nu att den innehåller ingen köttersättning alls.

[bild]
Tack! Den ska jag testa.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vad har du istället för kött i vegansk köttfärssås? Tar tacksamt emot tips.
Här är en bild på en köttersättning som vi brukar använda istället för köttfärs. Tror inte just det här fabrikatet finns i Sverige men det borde väl gå och hitta något liknande.

Förpackning med växtbaserat färsalternativ, proteinrikt, mjölk- och laktosfritt, vegan, receptförslag, tillverkat i Finland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
N Niq skrev:
Varför har dina vänner återgått till att äta animaliska produkter?
Vet inte, jag frågar sällan eller aldrig. Just eftersom att det oftast är ett etiskt val känns det förmätet att ifrågasätta när någon slutar.

Så på rätt skakig anekdotisk grund: för att de saknar vissa animaliska produkter, för att det är praktiskt (både privat och socialt) och för att övertygelsen falnar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.