Jag tror jag kan ha börjat skriva innan @AndersS redigerade sitt inlägg. Tror inte det stod något om hästgård då, utan det var nog ett senare förtydligande, så mitt svar blev nog lite svårtytt.
 
Lite vedhantering när vi ändå håller på. Gjorde mig en liten kapbock för slanor härom veckan som togs i bruk idag. Lagom stor, men lite för låg (25 cm lägsta såghöjd).

Trädgård med uthuggna trädstammar, uppstaplade vedstockar, motorsåg och staket under konstruktion på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt nån sån här modell.
Ritning av trästaket med måttangivelser och komponentbeskrivningar för konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en träbänk, måttangivelser, konstruktionsdetaljer, sidovy, övergripande designskiss.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Bara att slå på reglar i hörnen i den såghöjd du vill ha. Har haft en liknade i ett antal år men börjar bli dags att renovera.
Ska bygga förråd i år och blir alltid spill som kan användas till renovering.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ja, hela bocken är inte mer än 80 hög, så lägger nog till 20 cm höjd på den. En meters ilastningshöjd och 60 cm att såga igenom blir nog lagom.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det förvånar mig tyvärr inte det minsta. Gör man det delar man ju upp en lantbruksenhet som staten redan ser som tveksamt liten i flera, ineffektivare. Det går emot syftet med fastighetsbildningslagen, närmare bestämt 3:1.

Så där man i Finland verkar tycka att 5 ha skog är en lämplig fastighet då den ger ägaren fri tillgång till egen ved och lite till så ses det i Sverige som för smått. Hade det istället varit ängs- och åkermark hade det nog gått bra i Sverige då den typen av ”hästgård” väntas ha en bestående efterfrågan.

En stor mängd godtycke är förstås inblandad då det slutar med att en tjänsteman ska avgöra vad folk vill ha.
I Finland däremot är de ovilliga att stycka av små bitar åker eftersom jordbruk är svårt att få lönsamt på bara någon eller några hektar. Det går att få små åkerbitar avstyckade men det finns en ovilja som behöver övervinnas. Bäst brukar det gå med sådana småbitar som rent praktiskt är för trånga för moderna jordbruksmaskiner.
Hästgårdar är i nästan samtliga fall olönsamma och det finns en inbyggd ovilja mot att slösa dyrbar åkermark på sådant.

Små skogsbruk däremot går bra att få lönsamma och därför får de styckas ned till mellan 1 och 2 hektar produktiv skogareal litet beroende på läge och bonitet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Motorsåg, hjälm, skyddsglasögon, löv, skogsarbetarutrustning, träd och gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista rycket med huggning av ved för i år. Skulle varit gjort innan men livet kom emellan som vanligt
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Sista rycket med huggning av ved för i år. Skulle varit gjort innan men livet kom emellan som vanligt
Svårt att se vad det är runt veden, är det ramslök eller liljekonvalj?
 
Det är ramslök så det luktar gott när man går där:D
 
  • Gilla
  • Älska
hobbs och 2 till
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Hästgårdar är i nästan samtliga fall olönsamma och det finns en inbyggd ovilja mot att slösa dyrbar åkermark på sådant.
Det är nog i princip samma sak här. S.k. hästgårdar brukar inte vara lantbruk i fastighetsbildningsavseende utan ha bostadsändamål, eller numera s.k. kombinationsändamål. Dvs. avstyckningen bygger på att det finns en befintlig bostad som styckas av och då kan man "bjuda" på lite kringliggande jordbruksmark. Skall man stycka av motsvarande för att bygga nytt kan det ofta bli avslag.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Spridda vedträn på skogsmark, nedfallna grenar, vårsläpp, färsk vedhuggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag fått all kluvet till bärbara bitar. Återstår bara att bära ut och köra hem.
 
  • Gilla
tensiden och 6 till
  • Laddar…
galento
N Niq skrev:
[bild]
Nu har jag fått all kluvet till bärbara bitar. Återstår bara att bära ut och köra hem.
Kanon , gött att få hem det (y)
 
Aha, jag trodde denna var bärbar;)
Var rotdelen på en 100-årig tall från vindfälla, inget får förgås som kan eldas.
Person bär en stor, tung, rund trädskiva. Synliga handskar, utomhusmiljö, suddig bakgrund.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:
Kanon , gött att få hem det (y)
Japp men ännu finns det kvar att bära. Kanske hinner jag lite mera nästa veckoslut. Drömmer om stockkärra med kran till traktorn. Har några träd att till att ta hand om. Dock så finns det ingen väg jag skulle slippa fram med traktor.

Sedan ska det klyvas till vedstorlek men det är inte så farligt. Trivs bra att leka med yxan.
 
A AndersS skrev:
Aha, jag trodde denna var bärbar;)
Var rotdelen på en 100-årig tall från vindfälla, inget får förgås som kan eldas.
[bild]
30 cm lång och 60 cm i diameter björk har jag lyckats lyfta. Men jag bär den inte någon längre bit.
 
N Niq skrev:
30 cm lång och 60 cm i diameter björk har jag lyckats lyfta. Men jag bär den inte någon längre bit.
Var bara den jag bar ut, resten vinschades ut i längder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.