galento
M Mattias_Edeslatt skrev:
Ja, man får vara lite om sig och kring sig när man inte har egen skog. Här får jag samla toppbrott och annat som lämnats när ägaren själv har avverkat.
[bild] [bild]

Mycket jobb blir det men högen växer.
Smidig och fin traktor (y)
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
M Mattias_Edeslatt skrev:
Ja, man får vara lite om sig och kring sig när man inte har egen skog. Här får jag samla toppbrott och annat som lämnats när ägaren själv har avverkat.
[bild] [bild]

Mycket jobb blir det men högen växer.
Du tillhör tydligen inte dem som anser att det finns för lite död ved i skogen;)
 
hsd
Det ligger alldeles för mycket död ved i skogen
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det ligger alldeles för mycket död ved i skogen
Jag har inget emot varken 'städning' eller död ved i skogen, alternativet är ju att bygga ut minst en national älv och återstarta Stenungsunds oljekraftverk alla dagar då vindkraften inte levererar.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Fick en björk som legat några år. Han som fick den först har inte rört den på några år så nu blev den vår ifall vi tog bort den.
Nedhuggen trädstock, yxan lutad mot stock, sågade delar, vild natur, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ganska torr så det var riktigt jobbigt att klyva med yxa. Var tvungen att klyva till bärbara bitar där den låg. Men efter att jag bytt till motorsåg och kilar så gick det lättare.
Motorsåg och klyvyxa vid nyligen sågad trädstubbe i skogsmiljö. Nedfallna grenar i bakgrunden. Skogsarbete och vedhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr så gav min 10€ slägga upp. Den höll bara 18 år :cry:.
Sågad trädstam, kil, slägga, motorsåg, spån, utomhus arbete med trädfällning eller vedhuggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Dra spår i barken så klyvs den lättar, på grov ek ett måste.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
N Niq skrev:
Fick en björk som legat några år. Han som fick den först har inte rört den på några år så nu blev den vår ifall vi tog bort den.
[bild]
Ganska torr så det var riktigt jobbigt att klyva med yxa. Var tvungen att klyva till bärbara bitar där den låg. Men efter att jag bytt till motorsåg och kilar så gick det lättare.
[bild]
Tyvärr så gav min 10€ slägga upp. Den höll bara 18 år :cry:.
[bild]
Å fy. Har en rejäl hög med främst björk som legat från förra året (eller året innan?) som jag behöver ta om hand i sommar. Det har börjat växa svamp på, så det är säkert två år det legat nu. Ser inte fram mot det.
 
A AndersS skrev:
Dra spår i barken så klyvs den lättar, på grov ek ett måste.
Ska prova det.
Gick dock ganska lätt med kilar.
Klöv ännu större bitar av lind för ett antal år sedan dom var väldigt sega. På en del av dom hade jag 3 kilar inslagna hela vägen och fick ändå bryta isär dom med spett.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Å fy. Har en rejäl hög med främst björk som legat från förra året (eller året innan?) som jag behöver ta om hand i sommar. Det har börjat växa svamp på, så det är säkert två år det legat nu. Ser inte fram mot det.
Björk blir ju inte direkt lättare att klyva när den torkat.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
:crysmile: ska bli ved i år:crysmile:
Inte mina men jag ska hjälpa till med klyven, 6-ton.
Motorsåg på staplade björkvedsträn, vedförvaring inomhus, skogsarbete verktyg, rustik miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
galento
N Niq skrev:
Klöv ännu större bitar av lind för ett antal år sedan dom var väldigt sega. På en del av dom hade jag 3 kilar inslagna hela vägen och fick ändå bryta isär dom med spett.
Dom hade nog hamnat i skogen här :cool:;)
 
galento galento skrev:
Dom hade nog hamnat i skogen här :cool:;)
Jag ides inte föra dom i skogen:D. Det var från ett träd som stod här på tomten just där vi skulle bygga vårat hus.
Om man inte har tillgång till fri ved så tar man det man får. Vi var just då i sådan ekonomisk situation att vi var tvungna att spara på allt. Så allt som var gratis och gick att göra ved av gjordes det ved av för att spara på elen.

Jag brukar dock bli erbjuden sådant som ingen annan orkar göra ved av. Antingen för grova eller för klena träd ,sly från åkerkanter,lastpallar och andra trälådor och rivningsvirke. Fick i höstas ett gammalt golv från ett litet skjul.

Jag har några stora granar i bortre ändan på min lilla skogsplätt som jag måste ta omkull och sedan klyva till bärbara bitar som jag orkar bära ut.

Man behöver inget gymkort iaf:p
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Vi har för litet skog för att kunna hålla två hus varma ur egen skog. Då blir det att samla sådant som andra inte vill ha. I år hade jag tor och fick lov att hugga vindfällen i en storskogsägares skifte. Såhär långt har jag huggit och kört hem 6 traktorlass och hoppas hinna med ett eller helst två lass till innan säsongen är slut.
 

Kannjack å drevat.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vi har för litet skog för att kunna hålla två hus varma ur egen skog. Då blir det att samla sådant som andra inte vill ha. I år hade jag tor och fick lov att hugga vindfällen i en storskogsägares skifte. Såhär långt har jag huggit och kört hem 6 traktorlass och hoppas hinna med ett eller helst två lass till innan säsongen är slut.
Hur mycket skog anser du att du behöver för att värma en kåk i dina hemtrakter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.