209 723 läst · 2 550 svar
210k läst
2,6k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
energiklipp..G GVR4 skrev:Åkte förbi ett mindre hygge idag och var tvungen att stannat till och titta på stubbarna för jag tyckte det var utmärkande att säkert 50% av dom såg ut så här eller betydligt värre. Jag är bara en glad amatör som sågar ved till mig själv så jag vet inte så mycket om skogsbruk. Men har ju gjort en del självstudier för att fälla träd på ett säkert sätt. Och tyckte detta såg konstigt ut. Är det fällt med maskin eller av någon som inte har koll? Oavsett så tänker jag att man väl inte lämnar stubbarna på det viset?
[bild] [bild]
sitter oftast på grävare.
Lyfter Maskintoks tråd lite , brukar ta vara på klenare dimensioner när jag röjer,
och det var tur man hade Faxekapen kvar. Brukar kapa veden hängande i gripen
men till detta var kapen mycket bättre Hade nästan tänkte sälja kapen men
den får allt vara kvar i lon.
och det var tur man hade Faxekapen kvar. Brukar kapa veden hängande i gripen
men till detta var kapen mycket bättre Hade nästan tänkte sälja kapen men
den får allt vara kvar i lon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nu har jag äntligen fått leka lite med min Hillvert 62kubikare som jag köpte från Expondo för 1090kr i våras. Som ren leksak.
Tänkte att det kanske går att få snurr på en sådan om man filar lite och sånt pyssel gillar jag ju.
Med sina 2,3kW ligger den under 346ans 2,5kW så Hillverten revs isär helt ostartad.
Jag ville ju ha en starkare såg än de jag redan hade.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den såg inte så tokig ut invändigt trots den röda prislappen. Mätte upp portdurationer en fredagkväll när frugan satt och virkade och drömde lite. Jag skruvar normalt aldrig motorsåg hemma vid köksbordet men då den var helt ren och ny i kartong så såg frun lite mellan fingrarna denna gång...
Sen blev det som vanligt pga tidsbrist lite på fri hand när det skulle portas. Men i runda slängar +20° mer duration på avgas och insug, eller +2mm ungeffär. Breddade samtliga portar så långt gods och kolvringsgap tillät. Det blev en del i alla fall.
Hade gärna nördat ner mig totalt i detta och dokumentetat varje bortfilad millimeter men det hinns inte med.
Nåväl... sågen startade snällt tämligen omgående. Fick justera nålarna och sen gick den stadigt på tomgång utan dumheter.
Lät grovt och riktigt fint. Noterade att trots mycket tvåtaktsolja rykte sågen ingenting.
Fann att det sitter katalysatorkaka i ljuddämparen och att den faktiskt fungerar.
I en såg för 1000 spänn!
Sågade några stock nu som tyvärr släpats runt i lera då jag använt stockarna för att flytta en förrådscontainer i skogsmark.
Men spontant så går den bra tillsammans med 346xp'n. Körde varannat skär för att jämföra ett tag.
Nyfiken på att få provköra i rent virke med skarpa kedjor på båda sågarna sen.
Nästa steg hoppas jag blir bättre avgasrör och en större förgasare. Har hittat en från kina med samma monteringsmått men större spjäll och venturi.
Kedjan som kom med sågen verkade vara ren skit då den ändrade kedjespänningen när man drog runt den, men den fick gå i de här leriga stockarna och den verkar hålla skärpan bra.
Tar också hand om grenar och klent virke när man gallrar men det går snabbt att få igenom vedkapan. Jajamen det blir en go värmeNorrtull skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 232 inlägg
Hur små?Norrtull skrev:
Kryper det ner i storlek så tar jag fram grensaxen och delar i lagom långa bitar. Jag har ett gammalt ställ med trådbackar som står under ett tak. Ner med allt mindre i trådbackar och sen välter jag ner det i papperskassar. Blir bra ved att tända med.
Jag antar dock att du menar lite större än så?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 232 inlägg
Ja 15 cm ger man sig inte på med en grensax, 5 brukar gå bra.Norrtull skrev:
Som du säger, det blir en hel del. Jag brukar kapa allt ner till cirka 5 cm med motorsågen, sen tar jag det lite i taget när jag hinner/orkar
Ett annat sätt är att du mäter och märker med lite färg på vaggan.galento skrev:
Så vill du ha 50 cm ved gör du ett märke 50 cm från klingan, och ett märke 100 cm från klingan, sen när du matar fram veden tar du ett tag vid 100cm märket och drar fram till 50 cm märket, funkar jättebra för mig.
Jag märker med två färger, en för 50 cm och en för typ 30 cm...