A
Alfredo Alfredo skrev:
Ja jag är också imponerad. :surprised:(y)

Men tar det inte en oerhörd tid? Att få ihop bollar från ett enda träds ris känns som det skulle ta en hel arbetsdag! Och att de ändå skulle ramla sönder till plockepinn. :cry: Men jag antar det funkar för dig. Fattar bara inte riktigt hur som sagt...
Jag räknade ut att med en vass yxa och en gren på säg 5 cm i grövsta del.. ca 6 m lång tar mig ca 3 min att kvista av ner till 2 cm.
Och sedan tar riset ca 15 sekunder att få till per boll..

Det tog mig 10 min att fylla en 60L säck med tändbollar.. kostar 35 kr..
Lite dålig ersättning på 210 kr i timmen..
Men hur många har en sådan ersättning i övrigt?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Har man bara lite och för eget bruk så brukar jag också släppa hem en del och köra i kvistkvarnen, några hundra liter är bra som marktäckare. Om inte annat lite terapi att mata kvist, håller mig nog som grövst till 3-4 cm och sedan kan man visa den bättre hälften i familjen vad duktig man varit.;)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Har man bara lite och för eget bruk så brukar jag också släppa hem en del och köra i kvistkvarnen, några hundra liter är bra som marktäckare. Om inte annat lite terapi att mata kvist, håller mig nog som grövst till 3-4 cm och sedan kan man visa den bättre hälften i familjen vad duktig man varit.;)
brukar belönas med öl:ok:

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A
Hopar av sågade grenar och ved på snötäckt mark med spår av rensning och en brun trädgårdskompost behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ca 1. 5 m3 idag..
på bilden fattas det ca 5 st 7cm sälgar..
Färska avverkade sälgar och björkar liggande på marken bredvid klyvna vedträn.
Skapa konto
4 björkar på 10 min..
måste skafta om yxan... den vill lossna..
En person som håller i en bunt avklippta grenar, med fler trädstammar och kvistar i bakgrunden.
Skapa konto
städade upp efter mig..
Blev 2 säckar..

galento
Kvistbollar och tändkrusiduller var en bra grej, har inte sett detta förut (y) brukar ta
reda på lite grövre kvistar men inte de mindre. Har stått vid klyven hela dagen så
nu är gubben trött i benen ;):crysmile: men nu
är det färdigklyvet iaf. Go helg på er :D

• Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Kvistbollar och tändkrusiduller var en bra grej, har inte sett detta förut (y) brukar ta
reda på lite grövre kvistar men inte de mindre. Har stått vid klyven hela dagen så
nu är gubben trött i benen ;):crysmile: men nu
är det färdigklyvet iaf. Go helg på er :D
god öl på dig(y)

• Gilla
galento
  • Laddar…
Sågat å klyvt lite idag trots att det är söndag... Hög med nysågad klyvd ved och skogsmiljö med byggd vedklyv i bakgrunden.
Skapa konto
Hemmagjord vedklyv av skrot framför en hög med klyvd ved och verktyg utspridda.
Skapa konto
En hemmagjord vedklyv av skrot med stor pressplatta, klyver stockar, omgiven av kluven ved och bakgrund med röd traktor.
Skapa konto
Egenbyggd vedklyv gjord av jungheinrich skjutstativtruck med klyvt ved runtomkring.
Skapa konto

Enligt frun är det världens dyraste vedklyv.
Jo.. det lite timmar nerlagt i den där.
Men den blev bra.
Y/D start och avstängning med timer så den startar mjukt så fort man tar i reglaget och stänger av ca5 sekunder efter man släppt.
Då står den knäpptyst och väntar tålmodigt medan man hämtar eller kapar ved.
Byggd helt av skrot. Mestadels en jungheinrich skjutstativtruck.
Stor pressplatta . Kör man fast veden pallar man med ett vedträ på ena eller andra sidan och vickar veden igenom klyvkniven. Brukar oftast gå smidigt.
Pressplattan flexar inte trots snedbelastning men kniven har jag fått svetsa nån gång.

• Gilla
  • Wow
GVR4 och 7 till
  • Laddar…
galento
De va klyv som heter duga det (y)

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
A
En hög med nyligen kapad sälgved på marken med snötäckta områden och fordon i bakgrunden.
Skapa konto

dagens lass med sälgved

• Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ren björk får man som lägst 325 kr för nu här.
Och det är industri pris..
ved brukar jag säga 500 kr per m3..
al är lika fint om inte bättre så 400 kr per m3 är ett riktigt bra pris för alla..

Jag tar 500 kr för frakt inom 1 mil.
Intressant att du menar att al är lika fint som björk. Själv har jag fått för mig att den har lägre energivärde än asp, som man ibland ser fnysas åt.

Men du verkar ju kunna dina saker, så hur resonerar du?

Beror ju förstås på vad man ska använda veden till också förstås, men främst är det väl pannved.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
V Vardagsrum skrev:
Intressant att du menar att al är lika fint som björk. Själv har jag fått för mig att den har lägre energivärde än asp, som man ibland ser fnysas åt.

Men du verkar ju kunna dina saker, så hur resonerar du?

Beror ju förstås på vad man ska använda veden till också förstås, men främst är det väl pannved.
Jag säljer lika mycket alved som björkved till de med öppna spisar som kaminer..
alveden sprätter inte och ger en god värme.

till pannved så vill jag ha blandved.
då denna ger mycket bättre förbränning än ren björk.
sälg brinner länge men kräver mer torktid
.

Maskintok skrev:
Jag säljer lika mycket alved som björkved till de med öppna spisar som kaminer..
alveden sprätter inte och ger en god värme.

till pannved så vill jag ha blandved.
då denna ger mycket bättre förbränning än ren björk.
sälg brinner länge men kräver mer torktid
.
Tänkte att det var något sånt. Har för mig att al uppskattas av en del som bakar också, tror det var något med ljuset/skenet som den gav.

Hur skulle den optimala blandveden för panna se ut om du får säga ditt? Vilka trädslag och hur många % inblandning?

A
V Vardagsrum skrev:
Tänkte att det var något sånt. Har för mig att al uppskattas av en del som bakar också, tror det var något med ljuset/skenet som den gav.

Hur skulle den optimala blandveden för panna se ut om du får säga ditt? Vilka trädslag och hur många % inblandning?
al ger en ljusare låga ungefär som asp.
När jag säljer blandved så är det ca 25% björk, 25%gran 25% övrigt löv 25% övrig barrved.
tall, contorta, lärk..

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
galento
Lite Jonsered porr ;):D(y)

• Gilla
  • Älska
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
A

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.