209 900 läst · 2 550 svar
210k läst
2,6k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Jag räknade ut att med en vass yxa och en gren på säg 5 cm i grövsta del.. ca 6 m lång tar mig ca 3 min att kvista av ner till 2 cm.Alfredo skrev:
Och sedan tar riset ca 15 sekunder att få till per boll..
Det tog mig 10 min att fylla en 60L säck med tändbollar.. kostar 35 kr..
Lite dålig ersättning på 210 kr i timmen..
Men hur många har en sådan ersättning i övrigt?
Har man bara lite och för eget bruk så brukar jag också släppa hem en del och köra i kvistkvarnen, några hundra liter är bra som marktäckare. Om inte annat lite terapi att mata kvist, håller mig nog som grövst till 3-4 cm och sedan kan man visa den bättre hälften i familjen vad duktig man varit.
brukar belönas med ölA AndersS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på bilden fattas det ca 5 st 7cm sälgar..
Logga in
Skapa konto
måste skafta om yxan... den vill lossna..
Logga in
Skapa konto
Blev 2 säckar..
Kvistbollar och tändkrusiduller var en bra grej, har inte sett detta förut brukar ta
reda på lite grövre kvistar men inte de mindre. Har stått vid klyven hela dagen så
nu är gubben trött i benen men nu
är det färdigklyvet iaf. Go helg på er
reda på lite grövre kvistar men inte de mindre. Har stått vid klyven hela dagen så
nu är gubben trött i benen men nu
är det färdigklyvet iaf. Go helg på er
Sågat å klyvt lite idag trots att det är söndag...
Enligt frun är det världens dyraste vedklyv.
Jo.. det lite timmar nerlagt i den där.
Men den blev bra.
Y/D start och avstängning med timer så den startar mjukt så fort man tar i reglaget och stänger av ca5 sekunder efter man släppt.
Då står den knäpptyst och väntar tålmodigt medan man hämtar eller kapar ved.
Byggd helt av skrot. Mestadels en jungheinrich skjutstativtruck.
Stor pressplatta . Kör man fast veden pallar man med ett vedträ på ena eller andra sidan och vickar veden igenom klyvkniven. Brukar oftast gå smidigt.
Pressplattan flexar inte trots snedbelastning men kniven har jag fått svetsa nån gång.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Enligt frun är det världens dyraste vedklyv.
Jo.. det lite timmar nerlagt i den där.
Men den blev bra.
Y/D start och avstängning med timer så den startar mjukt så fort man tar i reglaget och stänger av ca5 sekunder efter man släppt.
Då står den knäpptyst och väntar tålmodigt medan man hämtar eller kapar ved.
Byggd helt av skrot. Mestadels en jungheinrich skjutstativtruck.
Stor pressplatta . Kör man fast veden pallar man med ett vedträ på ena eller andra sidan och vickar veden igenom klyvkniven. Brukar oftast gå smidigt.
Pressplattan flexar inte trots snedbelastning men kniven har jag fått svetsa nån gång.
Intressant att du menar att al är lika fint som björk. Själv har jag fått för mig att den har lägre energivärde än asp, som man ibland ser fnysas åt.Maskintok skrev:
Men du verkar ju kunna dina saker, så hur resonerar du?
Beror ju förstås på vad man ska använda veden till också förstås, men främst är det väl pannved.
Jag säljer lika mycket alved som björkved till de med öppna spisar som kaminer..V Vardagsrum skrev:Intressant att du menar att al är lika fint som björk. Själv har jag fått för mig att den har lägre energivärde än asp, som man ibland ser fnysas åt.
Men du verkar ju kunna dina saker, så hur resonerar du?
Beror ju förstås på vad man ska använda veden till också förstås, men främst är det väl pannved.
alveden sprätter inte och ger en god värme.
till pannved så vill jag ha blandved.
då denna ger mycket bättre förbränning än ren björk.
sälg brinner länge men kräver mer torktid
.
Tänkte att det var något sånt. Har för mig att al uppskattas av en del som bakar också, tror det var något med ljuset/skenet som den gav.Maskintok skrev:
Hur skulle den optimala blandveden för panna se ut om du får säga ditt? Vilka trädslag och hur många % inblandning?
al ger en ljusare låga ungefär som asp.V Vardagsrum skrev:
När jag säljer blandved så är det ca 25% björk, 25%gran 25% övrigt löv 25% övrig barrved.
tall, contorta, lärk..