209 583 läst · 2 550 svar
210k läst
2,6k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Det är några av dom nedre kubbarna. Jag gillade inte dom kubbarna den dagen. Avsaknaden av en fyrhjuling med släp vad tårdrypande
Flyttade dom ca 50meter, idag skulle jag sågat upp dom på platsen där dom låg, men enligt vissa personer i familjen låg dom och skräpade
Ser att den stående på pirran är första.
Flyttade dom ca 50meter, idag skulle jag sågat upp dom på platsen där dom låg, men enligt vissa personer i familjen låg dom och skräpade
Tja, var och en blir salig i sin tro. Att skaffa stora grejor för enstaka träd låter dyrbart och svärd och kedjor till 70kubikaren med 20" blir kostsamt jämfört om du nöjt dig med 2150 och lärt dig fila så du alltid har riktigt vasst.Norrtull skrev:
70kubikaren är väl i minsta laget om man vill ha en Solosåg och för stor för det mesta vanliga skogsarbetet?
Du har vad jag kallar mjölkfållegran eller vad många kallar 'pattagran' friväxande grovkvistig gran som man förmodligen borde sälja till plywoodtillverkning, utan maskiner är det ofta enklast att klubba upp dem och klyva på plats, i ojämn terräng brukar skottkärran ta sig fram bättre än en pirra. Att lasta de stockarna på ett litet släp efter en fyrhjuling vore nog också svårt.Norrtull skrev:Det är några av dom nedre kubbarna. Jag gillade inte dom kubbarna den dagen. Avsaknaden av en fyrhjuling med släp vad tårdrypande
Jag trivs bäst med 15” svärd. Jag kör inte dagligen men har några hektar blandskog så det blir mest ved av det.
Fyllde 40 häromdagen och har det mesta jag behöver så jag önskade mig inget. Frun och barn gav mig en ny cykel och mina syskon och föräldrar gav mig en ny motorsåg. Nu står jag mig ett tag.
Fyllde 40 häromdagen och har det mesta jag behöver så jag önskade mig inget. Frun och barn gav mig en ny cykel och mina syskon och föräldrar gav mig en ny motorsåg. Nu står jag mig ett tag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket fin såg om jag får tycka.G-83 skrev:Jag trivs bäst med 15” svärd. Jag kör inte dagligen men har några hektar blandskog så det blir mest ved av det.
[bild]
Den granen har en björk-kompis som är något av det större jag sett när det kommer till björk. Står ca 4-5 meter ifrån den gamle granen. Försökte räkna ringarna på granen, 82-85år va den. Står även 5 ekar av samma kaliber mellan 8-15meter ifrån den gamle granen.F fribygg skrev:Du har vad jag kallar mjölkfållegran eller vad många kallar 'pattagran' friväxande grovkvistig gran som man förmodligen borde sälja till plywoodtillverkning, utan maskiner är det ofta enklast att klubba upp dem och klyva på plats, i ojämn terräng brukar skottkärran ta sig fram bättre än en pirra. Att lasta de stockarna på ett litet släp efter en fyrhjuling vore nog också svårt.
Har 25 större ekar, 20st granar, och 10 tal björkar, ont om tall dock.
1st kubbe blev otroligt mycket ved, så denne gran eldar jag fortfarande på sedan snart två års eldande från denne. Men har annan ved också.F fribygg skrev:Du har vad jag kallar mjölkfållegran eller vad många kallar 'pattagran' friväxande grovkvistig gran som man förmodligen borde sälja till plywoodtillverkning, utan maskiner är det ofta enklast att klubba upp dem och klyva på plats, i ojämn terräng brukar skottkärran ta sig fram bättre än en pirra. Att lasta de stockarna på ett litet släp efter en fyrhjuling vore nog också svårt.
Alltså egentligen inte skog nog att motivera en ny proffs motorsåg av normal strl då du kunde låna en smidig men lite klen JonseredareNorrtull skrev:Den granen har en björk-kompis som är något av det större jag sett när det kommer till björk. Står ca 4-5 meter ifrån den gamle granen. Försökte räkna ringarna på granen, 82-85år va den. Står även 5 ekar av samma kaliber mellan 8-15meter ifrån den gamle granen.
Har 25 större ekar, 20st granar, och 10 tal björkar, ont om tall dock.
Lycka till med den store sågen med det långa svärdet, den lär hålla länge om du lär dig att fila och inte plågar sågen.
Vad får du betala för en 20" kjedja? Priset på en vanlig enkel normallång std kjedja har vi ju sett i tråden i dag.
Köpte 2st slutet av sommaren, men minns inte vad jag gav, blev inte skrämd ialfF fribygg skrev:Alltså egentligen inte skog nog att motivera en ny proffs motorsåg av normal strl då du kunde låna en smidig men lite klen Jonseredare
Lycka till med den store sågen med det långa svärdet, den lär hålla länge om du lär dig att fila och inte plågar sågen.
Vad får du betala för en 20" kjedja? Priset på en vanlig enkel normallång std kjedja har vi ju sett i tråden i dag.
Jag är hobbysågare med stort behov av prylar på onödig nivå. Har filat kedjor i omgångar, alltid trevligt med skap kedja
Som sagt, jag som amatör gör bort mig på sånt konstantG-83 skrev: