Det är några av dom nedre kubbarna. Jag gillade inte dom kubbarna den dagen. Avsaknaden av en fyrhjuling med släp vad tårdrypande :crysmile:

Flyttade dom ca 50meter, idag skulle jag sågat upp dom på platsen där dom låg, men enligt vissa personer i familjen låg dom och skräpade ;)

Ser att den stående på pirran är första.

• Ett stort trädslag på en handkärra ute i soligt grönområde, skapar lång skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor trädstubbe på ställning, årsringar, höstiga träd bakom, röd byggnad, blå himmel, soligt.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
galento och 2 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Kan bara hålla med, tog ner en gran på 102cm i diameter. Med 13” va det knepigt.

Sen blev det 20” efter den granen, eller till upp kubbning av granen. Körde halvt ihjäl en Jonsered 2150 på samma gran.
Tja, var och en blir salig i sin tro. Att skaffa stora grejor för enstaka träd låter dyrbart och svärd och kedjor till 70kubikaren med 20" blir kostsamt jämfört om du nöjt dig med 2150 och lärt dig fila så du alltid har riktigt vasst.

70kubikaren är väl i minsta laget om man vill ha en Solosåg och för stor för det mesta vanliga skogsarbetet?

Norrtull Norrtull skrev:
Det är några av dom nedre kubbarna. Jag gillade inte dom kubbarna den dagen. Avsaknaden av en fyrhjuling med släp vad tårdrypande :crysmile:

Flyttade dom ca 50meter, idag skulle jag sågat upp dom på platsen där dom låg, men enligt vissa personer i familjen låg dom och skräpade ;)

Ser att den stående på pirran är första.
Du har vad jag kallar mjölkfållegran eller vad många kallar 'pattagran' friväxande grovkvistig gran som man förmodligen borde sälja till plywoodtillverkning, utan maskiner är det ofta enklast att klubba upp dem och klyva på plats, i ojämn terräng brukar skottkärran ta sig fram bättre än en pirra. Att lasta de stockarna på ett litet släp efter en fyrhjuling vore nog också svårt.

Jag trivs bäst med 15” svärd. Jag kör inte dagligen men har några hektar blandskog så det blir mest ved av det.
Fyllde 40 häromdagen och har det mesta jag behöver så jag önskade mig inget. Frun och barn gav mig en ny cykel och mina syskon och föräldrar gav mig en ny motorsåg. Nu står jag mig ett tag.
Husqvarna motorsåg på leopardmönstrad stol i ett hemmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Bylow och 3 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Jag trivs bäst med 15” svärd. Jag kör inte dagligen men har några hektar blandskog så det blir mest ved av det.
Fyllde 40 häromdagen och har det mesta jag behöver så jag önskade mig inget. Frun och barn gav mig en ny cykel och mina syskon och föräldrar gav mig en ny motorsåg. Nu står jag mig ett tag.
[bild]
Mycket fin såg om jag får tycka. (y)

F fribygg skrev:
Du har vad jag kallar mjölkfållegran eller vad många kallar 'pattagran' friväxande grovkvistig gran som man förmodligen borde sälja till plywoodtillverkning, utan maskiner är det ofta enklast att klubba upp dem och klyva på plats, i ojämn terräng brukar skottkärran ta sig fram bättre än en pirra. Att lasta de stockarna på ett litet släp efter en fyrhjuling vore nog också svårt.
Den granen har en björk-kompis som är något av det större jag sett när det kommer till björk. Står ca 4-5 meter ifrån den gamle granen. Försökte räkna ringarna på granen, 82-85år va den. Står även 5 ekar av samma kaliber mellan 8-15meter ifrån den gamle granen.

Har 25 större ekar, 20st granar, och 10 tal björkar, ont om tall dock.

F fribygg skrev:
1st kubbe blev otroligt mycket ved, så denne gran eldar jag fortfarande på sedan snart två års eldande från denne. Men har annan ved också.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Den granen har en björk-kompis som är något av det större jag sett när det kommer till björk. Står ca 4-5 meter ifrån den gamle granen. Försökte räkna ringarna på granen, 82-85år va den. Står även 5 ekar av samma kaliber mellan 8-15meter ifrån den gamle granen.

Har 25 större ekar, 20st granar, och 10 tal björkar, ont om tall dock.
Alltså egentligen inte skog nog att motivera en ny proffs motorsåg av normal strl då du kunde låna en smidig men lite klen Jonseredare
Lycka till med den store sågen med det långa svärdet, den lär hålla länge om du lär dig att fila och inte plågar sågen.
Vad får du betala för en 20" kjedja? Priset på en vanlig enkel normallång std kjedja har vi ju sett i tråden i dag.

Norrtull Norrtull skrev:
Mycket fin såg om jag får tycka. (y)
Ja min bror har en likadan som jag har använt en del. Jag har en 346:a också. Den är också bra men den nya är betydligt rappare. Sen är det ganska opraktiskt att bara ha en såg när man är i skogen. Det händer ju trots allt att man klämmer den:p

• Gilla
  • Haha
galento och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Alltså egentligen inte skog nog att motivera en ny proffs motorsåg av normal strl då du kunde låna en smidig men lite klen Jonseredare
Lycka till med den store sågen med det långa svärdet, den lär hålla länge om du lär dig att fila och inte plågar sågen.
Vad får du betala för en 20" kjedja? Priset på en vanlig enkel normallång std kjedja har vi ju sett i tråden i dag.
Köpte 2st slutet av sommaren, men minns inte vad jag gav, blev inte skrämd ialf :thinking:

Jag är hobbysågare med stort behov av prylar på onödig nivå. Har filat kedjor i omgångar, alltid trevligt med skap kedja(y)

G-83 G-83 skrev:
Ja min bror har en likadan som jag har använt en del. Jag har en 346:a också. Den är också bra men den nya är betydligt rappare. Sen är det ganska opraktiskt att bara ha en såg när man är i skogen. Det händer ju trots allt att man klämmer den:p
Som sagt, jag som amatör gör bort mig på sånt konstant :crysmile:

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Köpte 2st slutet av sommaren, men minns inte vad jag gav, blev inte skrämd ialf :thinking:

Jag är hobbysågare med stort behov av prylar på onödig nivå. Har filat kedjor i omgångar, alltid trevligt med skap kedja(y)
När jag kikar ser jag att enkla 20" kedjor är överkomliga men att svärden är dyra.

F fribygg skrev:
När jag kikar ser jag att enkla 20" kedjor är överkomliga men att svärden är dyra.
Tror svärdet kosta 900:- hos lokala handlaren.

Norrtull Norrtull skrev:
Tror svärdet kosta 900:- hos lokala handlaren.
Ja, 1/7 del av vad man normalt betalar för en kompl Hq550 bara för svärdet

Åkte till fjälls för att åka skoter men det blev mest arbete då det var dåligt med snö.
Med Hillvert och Skruven till hjälp fick jag ihop en vedtrave i alla fall.
Vedskjul i snö med trädstaplar, snöskyffel, och arbetsmaskiner, rustikt och vinterarbete.
Skapa konto

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.