197 282 läst · 2 478 svar
197k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Ingen aning vad dom betalar för björkmassa här i finland men jag "nyodlade" som det heter en åker på 2,5hektar i våras som var igenväxt av björk. Fick 270fub. Det jag inte tog vara på själv sålde jag till grannen för 300euro/kubik, de kubikarna räknade vi vad som rymdes på hans skogsvagn till traktorn så det blev inte fub
Om du @Tamak kan sälja björkstam för 300 euro/m3 travat har du nog nått maximalt pris (och slipper allt jobb med klyvning för packning och leverans)T Tamak skrev:Ingen aning vad dom betalar för björkmassa här i finland men jag "nyodlade" som det heter en åker på 2,5hektar i våras som var igenväxt av björk. Fick 270fub. Det jag inte tog vara på själv sålde jag till grannen för 300euro/kubik, de kubikarna räknade vi vad som rymdes på hans skogsvagn till traktorn så det blev inte fub
Här behövs nog ett förtydligande?T Tamak skrev:Ingen aning vad dom betalar för björkmassa här i finland men jag "nyodlade" som det heter en åker på 2,5hektar i våras som var igenväxt av björk. Fick 270fub. Det jag inte tog vara på själv sålde jag till grannen för 300euro/kubik, de kubikarna räknade vi vad som rymdes på hans skogsvagn till traktorn så det blev inte fub
Om vi räknar på att dina 270 kubikmeter, fast under bark är 40% av travat mått så blir travat mått ca 455 kubikmeter som du avverkade på 2,5 hektar.
Om jag gissar att skogsvagnen lastar 15 kubikmeter travat mått som du sålde till grannen för 45 000 sek ( 15*3000 sek). Ni måste verkligen ha mycket pengar i Finland!
Ca 440 kubikmeter travat mått tog du vara på själv, vad gör du med all denna ved?
Tillägg: Räknade fel, har nu ändrat i inlägget och hoppas att det blev rätt med siffrorna.
Redigerat:
Har gamla fähus, stall och uthus som var meningen jag ska bygga om till verkstad men dom råkade bli fulla med ved istället😬 och så ska jag sälja lite färdigkluven ved har jag tänkt, och så har jag några stockpenor(heter det så på svenska?🤔 alltså fulla längder okapat) på "tomten" som e ca 0,75hkL L A Axelsson skrev:Här behövs nog ett förtydligande?
Om vi räknar på att dina 270 kubikmeter, fast under bark är 40% av travat mått så blir travat mått ca 455 kubikmeter som du avverkade på 2,5 hektar.
Om jag gissar att skogsvagnen lastar 15 kubikmeter travat mått som du sålde till grannen för 45 000 sek ( 15*3000 sek). Ni måste verkligen ha mycket pengar i Finland!
Ca 440 kubikmeter travat mått tog du vara på själv, vad gör du med all denna ved?
Tillägg: Räknade fel, har nu ändrat i inlägget och hoppas att det blev rätt med siffrorna.
Menade naturligtvis hk men som du påpekar så skrev jag fel. Det gäller att kontroll läs efter postningen annars blir det lätt fel 🙄L L A Axelsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack snälla nätoperatören som lät fälla träd under mastens stagvajrar i juni 2023 och lämnade de toppade och kvistade 3 m stockarna liggande i skogen.
"När kommer ni att forsla bort dom?"
"Njaa, kommer nog ingen att göra, vi bara rensar upp under vajrarna var 10:de år ". Så blev att plocka hem dom anefter de dök upp under snön i våras. Barkade och sågade upp i 1 m längder som nu legat och torkat, 95% tall inkl några hyggliga furor.
Som tack städade vi bort toppar, grenar och sly som blivit liggande efter fällningen. Alla borde vara nöjda 😇.
Fint när någon annan gör grovjobbet!
Stod furorna på din mark?
Stod furorna på din mark?