Sorry
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Du har alltså sågat till vindskivor av trän som du fällt själv? Hur är det med torkningen?
Ja, precis! Befintliga vindskivor ser bedrövliga ut och täckplåten blåste nyligen av från en gavel 😡

Så det blev hastigt påkommet det här projektet..

Med tanke på årstiden så torde torkningen ske långsamt och det är väldigt tveksamt om det går att uppnå snickeritorrt (10-15% fuktkvot har jag för mig) i år.

Å andra sidan är det inte så tjocka brädor (1”) och fortsätter sommaren att vara fin, så kanske! Jag har två fuktmätare som jag tänker följa torkningen med.

Skulle behövt ha upp dem på åtminstone ena sidan av huset i år.. Eftersom det är skivor som ska sitta utomhus överväger jag att måla med slamfärg eller annan diffusionsöppen färg och spika upp dem ändå, även om de inte hunnit torka helt.

Men då löper man kanske risk för att de spricker när de torkar utan att kunna röra sig.
 
Årets vedhantering klar, inkört i bodar eller under plåt. Bara ev. höststorm som skulle strula till det
 
galento
Till TS om du ser detta , förstår vilket elände du går igenom . Hoppas att
du kommer igenom allt på bästa sätt , du får ta hand om dej så gott det går ❤️

Ja det är skönt att det finns torr ved att elda när hösten kommer , vi gjorde en
liten brasa i Tirolian häromdagen 🙂 Har inga planer att kapa nåt för eget bruk
denna vinter mer än att röja lite så vi får se hur det blir.
 
Hugga, såga, klyva, hugga, såga, klyva…
Vedträn staplade i ett sågbock på en gräsmatta, några korta träbitar ligger på marken. I bakgrunden syns en vedhög och en vedklyv med presenning över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hög med kapade vedträn staplade i en träram, omgiven av fler vedträn och två motorsågar samt en orange skyddshjälm placerade ovanpå högen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Supererbjudande från DN. Någon som blir frestad...

Pall med 77 säckar torkad björkved om 30 liter travat på höjd, emballerad med plastfolie. Produkttext på höger sida och "FRI FRAKT" tryckt i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Norrtull
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Supererbjudande från DN. Någon som blir frestad...

[bild]
Du sparar ju 25%. Står så i annonsen.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Du får optimal luftfuktighet också.
 
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T
".....med vår innovativa torkningsprocess" 🤔🤔
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
Nu känns det ju som en bättre löneförhöjning att hugga själv! Bästa nyheten från DN någonsin!
 
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Du sparar ju 25%. Står så i annonsen.
D Daniel 109 skrev:
Du får optimal luftfuktighet också
T Tamak skrev:
med vår innovativa torkningsprocess
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bästa nyheten från DN någonsin!
Gruppköp alltså?!? 😂🙃🤓
 
Vad är normalpris på torr kluven björkved i Sverige idag?
 
Kommer dom och elder också eller hur kan dom annars utlova optimal eldning.

Vi vet ju alla att dom svarta mögelprickarna drar ner värmevärdet med minst hälften 😀
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Supererbjudande från DN. Någon som blir frestad...
Det blir typ 77kr/st och på ICA Svedmyra (Sthlm) tog de 149kr/st... Man kanske skulle börja köpa och sälja ved!?!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Här i stan köper folk ved på Ica och Coop.
Priserna är där efter, finns även ”tändved” för samma pengar som vanliga veden. Min tolkning är att även folk i lgh som jag själv inte kan spänta/finklyva ved heller. Finns oanade affärsmöjligheter i storstan. 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.