202 524 läst · 2 499 svar
203k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Medlem
· Västra götaland
· 194 inlägg
Sorry
Ja, precis! Befintliga vindskivor ser bedrövliga ut och täckplåten blåste nyligen av från en gavel 😡Rönnerdahl skrev:
Så det blev hastigt påkommet det här projektet..
Med tanke på årstiden så torde torkningen ske långsamt och det är väldigt tveksamt om det går att uppnå snickeritorrt (10-15% fuktkvot har jag för mig) i år.
Å andra sidan är det inte så tjocka brädor (1”) och fortsätter sommaren att vara fin, så kanske! Jag har två fuktmätare som jag tänker följa torkningen med.
Skulle behövt ha upp dem på åtminstone ena sidan av huset i år.. Eftersom det är skivor som ska sitta utomhus överväger jag att måla med slamfärg eller annan diffusionsöppen färg och spika upp dem ändå, även om de inte hunnit torka helt.
Men då löper man kanske risk för att de spricker när de torkar utan att kunna röra sig.
Till TS om du ser detta , förstår vilket elände du går igenom . Hoppas att
du kommer igenom allt på bästa sätt , du får ta hand om dej så gott det går ❤️
Ja det är skönt att det finns torr ved att elda när hösten kommer , vi gjorde en
liten brasa i Tirolian häromdagen 🙂 Har inga planer att kapa nåt för eget bruk
denna vinter mer än att röja lite så vi får se hur det blir.
du kommer igenom allt på bästa sätt , du får ta hand om dej så gott det går ❤️
Ja det är skönt att det finns torr ved att elda när hösten kommer , vi gjorde en
liten brasa i Tirolian häromdagen 🙂 Har inga planer att kapa nåt för eget bruk
denna vinter mer än att röja lite så vi får se hur det blir.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 719 inlägg
Du får optimal luftfuktighet också.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 719 inlägg
Nu känns det ju som en bättre löneförhöjning att hugga själv! Bästa nyheten från DN någonsin!
Här i stan köper folk ved på Ica och Coop.
Priserna är där efter, finns även ”tändved” för samma pengar som vanliga veden. Min tolkning är att även folk i lgh som jag själv inte kan spänta/finklyva ved heller. Finns oanade affärsmöjligheter i storstan. 😅
Priserna är där efter, finns även ”tändved” för samma pengar som vanliga veden. Min tolkning är att även folk i lgh som jag själv inte kan spänta/finklyva ved heller. Finns oanade affärsmöjligheter i storstan. 😅