202 519 läst · 2 499 svar
203k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 719 inlägg
Det var fint väder på morgonen och jag drog igång när lite annat var klart. Att det det teoretiskt hade gått att veta vad det skulle bli för väder på eftermiddagen är inte detsamma som att jag visste.Nissens skrev:
Att de skulle ha gissat rätt en vecka innan ger jag inte mycket för, men på förmiddagen var nog prognosen korrekt. Men vad gjorde det, det hade möjligen bara fått mig att inte börja – vilket ju hade varit sämre. Nu blev jag överraskad istället.
Hittade annonsen och det verkar ju vara ett bra pris för sågen med dom svärden och ett alaskan sågverk till.A AndersS skrev:
Klöv upp lite kubbar som stått sen förra sommaren, hann med det som stog utanför pallkragarna innan solen kröp runt hörnan. När det händer blir det varmt och då är man inte så sugen på att stå med yxa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag satte vedhögen på tillväxt. Vad tror ni man kan räkna med för årligt tillskott?
Det skjuter nya skott hela tiden! 😄
Det blev ett litet ryck med klyvande och staplande i veckan...bättre sent än aldrig.
Veden är fin än i alla fall...fälldes typ denna tid förra året.
Det skjuter nya skott hela tiden! 😄
Logga in
Skapa konto
Det blev ett litet ryck med klyvande och staplande i veckan...bättre sent än aldrig.
Logga in
Skapa konto
Veden är fin än i alla fall...fälldes typ denna tid förra året.
Idag blev det (bak)ved och nya vindskivor till huset. De vi sågade senast visade sig vara för korta. De nya är på 6.40m.
Blev även rejäla bitar av ask, som ska bli bordsskivor.
Blev även rejäla bitar av ask, som ska bli bordsskivor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev tyvärr inte särskilt många bilder, men hann iaf ta en när sågmästaren klev upp på matarbordet.
Sågverket drivs av en gammal Scania. Tidigare av en tändkulemotor från -35, fortfarande fungerande.
Asken blev fin!
Sågverket drivs av en gammal Scania. Tidigare av en tändkulemotor från -35, fortfarande fungerande.
Asken blev fin!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tyvärr inte mina askbitar eller jag som ska bygga, men ser fram emot att få se resultatet när det är färdigt. Jag fick dock några rejäla bitar bakved av ask, kanske blir det något av dem en vacker dag.
Men det ska torkas nu ja! Liksom mina vindskivor och brädor.
Det ska få ligga ute ett tag nu och få lite regn på sig, sedan flyttas det in under tak.
Här ligger virket upplagt, ändträet förseglade jag med trälim i hopp om att minska sprickbildning.
Men det ska torkas nu ja! Liksom mina vindskivor och brädor.
Det ska få ligga ute ett tag nu och få lite regn på sig, sedan flyttas det in under tak.
Här ligger virket upplagt, ändträet förseglade jag med trälim i hopp om att minska sprickbildning.
Logga in
Skapa konto
Idag blev det fortsättning, nu är allt sågat och det mesta klyvt. Sen ska jag bara få in det sista som ligger ute, efter det behöver jag inte bry mig på vedproduktion på många år.P Prodigys skrev:
Logga in
Skapa konto
Sen undrar jag om någon vet vad detta är för träslag? Någon form av förväxt taggbuske såg det ut som när det fälldes men satan vad hårt det var att både såga och klyva.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tycker det påminner om mina Almbitar jag har på vedbacken här och de är hårda som tusan, å andra sidan är det svårt att förväxla Alm med förvuxen taggbuske....P Prodigys skrev:Idag blev det fortsättning, nu är allt sågat och det mesta klyvt. Sen ska jag bara få in det sista som ligger ute, efter det behöver jag inte bry mig på vedproduktion på många år. [bild]
Sen undrar jag om någon vet vad detta är för träslag? Någon form av förväxt taggbuske såg det ut som när det fälldes men satan vad hårt det var att både såga och klyva. [bild][bild]
Medlem
· Västra götaland
· 194 inlägg