202 524 läst · 2 499 svar
203k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Som jag sa, hårda gubbar.H heimlaga skrev:Det finns bara två sammanhang där man får nya liv. Det ena är datorspel och det andra är gubbar som får nya höfter och knän och lyckas med rehabiliteringen.
Fast grannen mittemot oss slutade med skogsarbetet i samband med att han fick ny höftled vid 89 års ålder. Han fick en massa komplikationer och när han sent om sider hade tränat sig på benen igen kände han sig litet för ostadig.
Veden håller oss unga, men fy fasen vad det svider ibland.
Såg Claes Ericsson igår på riktig TV, ingen streaming, och deras "Det ska va husvagn.....".
Och jag förespråkar ju "Det ska va vedklyv..."
Men även jag kan ju ta fram Hultaforsaren och prova den nya huggkubben, det blev ett antal fyllda skottkärror med "vedpinnar" man haft liggandes för framtida klyvning som nu kapades och klövs med yxa.🙂
Och jag förespråkar ju "Det ska va vedklyv..."
Men även jag kan ju ta fram Hultaforsaren och prova den nya huggkubben, det blev ett antal fyllda skottkärror med "vedpinnar" man haft liggandes för framtida klyvning som nu kapades och klövs med yxa.🙂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är portar på båda sidor. Men det är inte ved alla 3.6m djupt. Det som är fyllt med ved i förrådet är en knapp årsförbrukning så det räcker att komma åt från en sida. Sen är det maskinförvaring mm i resten. Har fler vedförråd.F fribygg skrev:
Om det var mitt inlägg du kommenterade så nej, allt är tills vidare överårig ved som kom med huset när vi flyttade in i november, den senaste från våren 2023. Har dessutom flera mindre täckta vedhögar omkring på fastigheten. Iofs använder vi endast ved som tillägg under vintermånaderna + till vår rökbastu, huvudvärmekälla är frånluftsVP.F fribygg skrev:
Men jo, tanken är att planera staplarna så vi har ny och gammal ved separerade, fast med vår konsumtion kommer nog all ved hinna bli överårig innan den brinner...