225 236 läst · 2 690 svar
225k läst
2,7k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Hade inte koll på storlek, mem det är två björkar med ca 50 cm i rotstock och 5 m längder. Ser ut att bli väder för att kapa upp imorgon. Det klena och grenar är kapat där de fälldes.A AndersS skrev:
Krävs läderkalsonger att för hand flytta dem, men det fixade skotaren.😉
Har börjat klyva och kört några timmar, börjar med de grova, psykologiskt att det blir lättare efter hand. De största är max att hantera i klyven, klyven orkar men de blir för otympliga. Så grövre än 50 cm blir det inte framöver, ska försöka håla mig till 30 cm och klenare. Är enklare att kapa lite flera klenare än klyva de här grova.
Jag brukar nästan föredra korta och breda vedträn till vår kamin. Vedspisen har jag eldat för lite i för att veta hur den beter sig.
Snabbt upp i temp med lite lagom smått, sen ett par grövre som kan brinna (inte pyra) ett tag.
Det går ju alltid att klyva grövre trä, men inte att sätta ihop kaffeved till grova bitar igen.
Snabbt upp i temp med lite lagom smått, sen ett par grövre som kan brinna (inte pyra) ett tag.
Det går ju alltid att klyva grövre trä, men inte att sätta ihop kaffeved till grova bitar igen.