201 307 läst · 2 496 svar
201k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Hmm , ja kanske runt 100 träd grovt räknat . Senaste avverkningen var i juni för 10 årV Vardon skrev:
sen men de brydde sej inte om dessa då de stod för trångt , har sålt nån småskvätt sen
också. Finns en hel del björk men dessa kanske är bättre att sälja som ved isf , men
allt beror på hur hälsan är.
Vi har fått virke sågat tidigare och det ligger en del kvar på en traktorkärra 👍🙂
Om du har björk som duger till fanérskivor så är det väl det som ger bäst betalt. Det var det vi fick bäst betalt för men det är ju ett antal år sedan så det kan ju ha ändrats.galento skrev:Hmm , ja kanske runt 100 träd grovt räknat . Senaste avverkningen var i juni för 10 år
sen men de brydde sej inte om dessa då de stod för trångt , har sålt nån småskvätt sen
också. Finns en hel del björk men dessa kanske är bättre att sälja som ved isf , men
allt beror på hur hälsan är.
Vi har fått virke sågat tidigare och det ligger en del kvar på en traktorkärra 👍🙂
Ja, det blev ett lite hemmabygge med vad jag hade hemma, funkar rätt bra, det är det viktigaste... 😎V Vardagsrum skrev:
Nu är den klena eden fixad, så nu blir det lite grov ved med lånad vedmaskin, går lite fortare att fylla en säck nu...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tror jag det att det går fortare när du har en Pilkemaster på gården! 😀
Lite lättare att manövrera transportbandet på den om inget annat!
Mitt transportband är en styggelse, robust konstruktion och bra styvt, men det är ett riktigt as när man ska ändra höjden på det. Finns ingen vev eller liknande, bara två ben med fasta hål för sprintar. Och det är bra tungt..
Gillar ditt stockbord, rejäl konstruktion där! 🪵💪
Lite lättare att manövrera transportbandet på den om inget annat!
Mitt transportband är en styggelse, robust konstruktion och bra styvt, men det är ett riktigt as när man ska ändra höjden på det. Finns ingen vev eller liknande, bara två ben med fasta hål för sprintar. Och det är bra tungt..
Gillar ditt stockbord, rejäl konstruktion där! 🪵💪
Jag har en total invasion av snytbaggar efter att flera av grannarna (och jag) tagit hand om vinterskadorna på tallarna på våra tomter och allmänningar. När jag satt på inglasningen igår lät det som om det kom enstaka hagel hela tiden, det var snytbaggar som ramlade ned på kanalplasttaket.
Vi får dock skylla oss själva, vi tog träden i mitten av april (för att kunna använda spillet till majbrasan) och de hade då redan börjat suga vatten, så de avger gott om doftämnen för snytbaggarna att lockas av.
Inte blev det bättre av att jag kluvit en stor del av veden i helgen. Doftämnena sprids igen. Men nu är det ju försent, det är lika bra att klyva färdigt resten också.
Ville bara tipsa er om att inte göra om det misstaget som vi har gjort i vårt grannskap. Det blir lite äckligt när de blir så många.
Vi får dock skylla oss själva, vi tog träden i mitten av april (för att kunna använda spillet till majbrasan) och de hade då redan börjat suga vatten, så de avger gott om doftämnen för snytbaggarna att lockas av.
Inte blev det bättre av att jag kluvit en stor del av veden i helgen. Doftämnena sprids igen. Men nu är det ju försent, det är lika bra att klyva färdigt resten också.
Ville bara tipsa er om att inte göra om det misstaget som vi har gjort i vårt grannskap. Det blir lite äckligt när de blir så många.