V Vardagsrum skrev:
Mycket prat om klyvar nu (härligt!) men vi ska inte glömma pannorna heller.

Jag har inte ansiktsboken, så vet inte om det går att länka hur som helst. Men jag kunde iaf se den.

Här har vi en rejäl panna pojkar 😜

[länk]
Häftig men den där stammen kan inte ha varit särskilt torr. Man ska inte elda med blöt ved.
 
Nu är det äntligen på gång
 
  • Staplar av ved på pallar redo för transport med gula hjullastaren i bakgrunden på ett grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B
@J Vos

Ser storskaligt ut!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@J Vos

Ser storskaligt ut!
Tack. Det tar jag som en komplimang. Det ska bli en småskalig verksamhet. Vi har blivit med skogsmark och det är mycket att städa. Istället för att betala skördarlag och få massor med hjulspår och en faktura har vi bestämt att själv ta hand om virket. Det blir kul, en liten fickpenning, och styrketräning på köpet.
 
  • Gilla
Rönnerdahl och 4 till
  • Laddar…
Lite ved på gång även hos mig...

Vedkap och uppsamlare framför vedhög och röd byggnad under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Vardagsrum och 5 till
  • Laddar…
Det var en rejäl ställning till elevatorn där 🙂
 
galento
En fråga till skogskunniga , vi har en del gran som skulle behöva avverkas och säljas innan vi blir för gamla 😉 .
Är det från oktober man kan börja om den ska säljas till sågverket på våren. Man har ju läst att det kan bli rotröta om det avverkas tidigare.
 
galento galento skrev:
En fråga till skogskunniga , vi har en del gran som skulle behöva avverkas och säljas innan vi blir för gamla 😉 .
Är det från oktober man kan börja om den ska säljas till sågverket på våren. Man har ju läst att det kan bli rotröta om det avverkas tidigare.
Jag har ingen direkt kunskap i ämnet men vårat trädbevuxna område avverkades i Juli-Augusti. Där var mycket gran. Det såldes bland annat som sågvirke.
 
galento galento skrev:
En fråga till skogskunniga , vi har en del gran som skulle behöva avverkas och säljas innan vi blir för gamla 😉 .
Är det från oktober man kan börja om den ska säljas till sågverket på våren. Man har ju läst att det kan bli rotröta om det avverkas tidigare.
Det sämsta är nog att gallra på sommaren då kan rotröta sprida sig till träden som står kvar men skördaren kan spruta på ett medel på stubben mot rotröta.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Det sämsta är nog att gallra på sommaren då kan rotröta sprida sig till träden som står kvar men skördaren kan spruta på ett medel på stubben mot rotröta.
Det ideal vore då att fräsa bort stubbarna?
 
galento galento skrev:
En fråga till skogskunniga , vi har en del gran som skulle behöva avverkas och säljas innan vi blir för gamla 😉 .
Är det från oktober man kan börja om den ska säljas till sågverket på våren. Man har ju läst att det kan bli rotröta om det avverkas tidigare.
Jag tänker att det är fördelaktigt om marken är frusen, men bolagen avverkar året om och behandlar säkert mot rotröta om du så begär.
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Det ideal vore då att fräsa bort stubbarna?
Tja, i Sverige brukar vi varken skörda stubbarna eller fräsa bort dem, jag tänker att svamparnas rottrådar och annat störs och på de flesta skogsmarken går det alldeles utmärkt att föryngra utan så omfattande och kostsamma ingrepp.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
galento
Ok det är kanske höst och vinter som vore lättast på frusen mark. Tanken vore att få lite hjälp och göra jobbet själv.
 
Får man avverka skog när som helst i Sverige nu.
Har läst lite om att man inte går fälla några träd alls i Finland under fåglarnas häckningssäsong nuförtiden. Men har inte satt mig så noga in i vad som gäller
 
galento galento skrev:
En fråga till skogskunniga , vi har en del gran som skulle behöva avverkas och säljas innan vi blir för gamla 😉 .
Är det från oktober man kan börja om den ska säljas till sågverket på våren.
Över 5 grader + bör man väl stubbehandla... tror de flesta gör det per standard. Hur mycket är det?

Jag har stått och sågat själv konstaterade att jag har inte råd att jobba när jag behöver virke privat... 5000 kr + moms kostade avverkningen för de la undan en skvätt... det då låg 20 m3 fub klart vid väg i 4,3 och 5,5 lämpliga till 6 tum brett virke då blev det ungefär för 90 000 enligt byggmax 45x95 som prissättare...

Sen blev det väl 8 m3fub ved
 
  • Vedstapel vid röd lantlig byggnad med sandig mark i förgrunden och gröna fält i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.