M Mikko58 skrev:
Jag har haft min enhandsmanuvrerade vedklyv i över 20år men aldrig varit i närheten av att klämma mig. Det farliga är nog om man är 2 och den ena bara sköter om spaken.
Gäller nog att man jobbar bort reflexen att snabbt rätta till biten innan den hinner komma fram till klyven.

(Om man skall vara två så skall det vara en som sköter klyven och den andra bär fram och lägger på ett bort vid sidan om klyven och eller bär bort det som är kluvet)
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Gäller nog att man jobbar bort reflexen att snabbt rätta till biten innan den hinner komma fram till klyven.

(Om man skall vara två så skall det vara en som sköter klyven och den andra bär fram och lägger på ett bort vid sidan om klyven och eller bär bort det som är kluvet)
För det mesta så lyfter jag upp klabben med massavedssaxen och rättar in klabben med saxen. När klabben tar i kniven så tar jag bort massavedssaxen. Rättar jag till klabben med handen så tar man ju klabben på mitten inte framme vid kniven.
 
M Mikko58 skrev:
För det mesta så lyfter jag upp klabben med massavedssaxen och rättar in klabben med saxen. När klabben tar i kniven så tar jag bort massavedssaxen. Rättar jag till klabben med handen så tar man ju klabben på mitten inte framme vid kniven.
För det mesta klämmer man sig ju inte när man använder en hydraulklyv, vill det sej illa gör man det bara en enda gång per finger och det är nog därför de måste vara tvåhandsmanövrerade numera.

Själv har jag föredragit yxa i ca 30år, men en snabb och säker vedklyv finns väl ändå på villhöverlistan då jag knappast blir starkare eller snabbare med åren.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fribygg skrev:
För det mesta klämmer man sig ju inte när man använder en hydraulklyv, vill det sej illa gör man det bara en enda gång per finger och det är nog därför de måste vara tvåhandsmanövrerade numera.

Själv har jag föredragit yxa i ca 30år, men en snabb och säker vedklyv finns väl ändå på villhöverlistan då jag knappast blir starkare eller snabbare med åren.
Ja du är ju van med yxan och vet hur du ska jobba med den. Tror det är mycke hemmagjorda vedklyvar som håller uppe olycksstatestiken. Man ser på youtube klyvar som ser livsfarliga ut.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Statistiken för yxor måste ju ändå vara mycket värre än för klyvar. Klyven känns, sina stora krafter till trots som en av de säkrare maskiner man har.

Jag har bara kört tvåhandsklyv några få gånger i mitt liv, och aldrig sån där med bur, mennde bjuder ju verkligen in till att man ska arbeta mot säkerhetssystemen snarare än vara glad att de finns.

Det finns saker man är glad att däkerheten förbättrats på – för mig är vedklyvar inte en sån. Där är jag tvärtom glad att min trefasklyv inte uppfyller alla de senaste säkerhetsreglerna.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Statistiken för yxor måste ju ändå vara mycket värre än för klyvar. Klyven känns, sina stora krafter till trots som en av de säkrare maskiner man har.

Jag har bara kört tvåhandsklyv några få gånger i mitt liv, och aldrig sån där med bur, mennde bjuder ju verkligen in till att man ska arbeta mot säkerhetssystemen snarare än vara glad att de finns.

Det finns saker man är glad att däkerheten förbättrats på – för mig är vedklyvar inte en sån. Där är jag tvärtom glad att min trefasklyv inte uppfyller alla de senaste säkerhetsreglerna.
De allvarliga klyvolyckorna skedde kanske på skruvklyvarnas tid, en vanlig svensk 20-30 år gammal trefas hydraulklyv är ju måttligt osäker om man använder den själv utan medhjälpare, men de är ju långsamma, dyra (eller håller priset fantastiskt bra!) och rätt omständiga att flytta runt om man inte har hårdgjorda ytor och kräver mycket utrymme för förvaringen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
På tal om farliga vedklyvar. Detta hemmabygge tar nog priset...

 
  • Wow
  • Haha
guggen och 6 till
  • Laddar…
En sådan har jag använt smäller bra på händerna om i inte knubben ligger rätt , ett hål på varje sida, så kan två hugga En person i säkerhetsutrustning använder en stor blå vedkapningsmaskin utomhus nära en vedhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Glömde skriva, det är en yxa som snurrar med runt på en stort hjul för att få kraft att hugga, en yxa på varje sida tvärs över hjulet. En vresig knubbe går inte att sätta dit , blir att kasta den bredvid allt, annars kan det bli farligt när den hoppar iväg.
 
J jonaserik skrev:
En sådan har jag använt smäller bra på händerna om i inte knubben ligger rätt , ett hål på varje sida, så kan två hugga [bild]
Sån där stod i varje gård när jag var liten.Livsfarlig
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Gäller nog att man jobbar bort reflexen att snabbt rätta till biten
Och gärna jobba in reflexen att stoppa ”icke manöverhanden” ”bakom ryggen”.
 
C
H heimlaga skrev:
Stiga motorsågar är ommärkta McCulloch. Ett amerikanskt märke som man enligt folkhumorn får mest uträttat med genom att sätta på ett långt amerikanskt svärd och dra dem fram och tillbaka. Hållbarheten på allt det mekaniska är rent ut sagt usel.

Husqvarna och Stilhl och möjligtvis Dolmar är tyvärr de enda motorsågarna som håller någonting.
Fast McCulloch är ju ett varumärke i Husqvarna-koncernen?!?
 
C cpalm skrev:
Fast McCulloch är ju ett varumärke i Husqvarna-koncernen?!?
Ja men de verkar ha helt olika delar och specifikationer och troligen också olika monteringslinjer.
 
Imorgon blir det första brasan på 6 veckor. Det står en kamin här kl 10:00 imorgon 😃
 
  • Hörn av rum under konstruktion, vitmålade väggar, skuggor, marmormönstrat golv, uttaget för något på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joakimbrodd och 5 till
  • Laddar…
Härligt! Vad är det för kamin då?

Och glöm inte att kolla om bruket till inmurningen tål att det eldas redan första dagen.

Personligen hade jag avvaktat, eftervattnat och låtit längtan brinna istället för kaminen i någon dag.

Men det beror på bruket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.