F fribygg skrev:
Gissar att du är civilingenjör och inte vanlig byggjobbare eller"bonjävel", fysiskt tungt men enkelt arbete som mur och puts har jag inte ens funderat på att leja bort;)
Jag är City-Slicker 😂
Tummen nånstans mellan armbågen och handleden, en inställning som är ”hur svårt kan det va”. Men detta hinner jag inte med, är säljare med ingenjörsutbildning. Så kort o gott, relativt vilse i pannkakan mest hela tiden. Men gillar livet på landet 😉
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Ska tillägga att min far är raka motsatsen till mig, gör allt själv, kan allt som jag inte ens vågar ge mig på.
Men visst dra el, vatten och bygga lite på torpet räds jag inte, lägga tak och sånt. Det är väl allmänkunskap?
 
  • Gilla
  • Älska
guggen och 4 till
  • Laddar…
R roke skrev:
I somras travade jag en rundstack rå ved så tätt jag kunde. Ska bli intressant att se om det torkat där inne i mitten.
Avsikten är att låta stacken stå tills nästa vinter då jag planerar att börja elda den. Risk att det är för lite luft. Vi får väl se hur det blir.

[bild] [bild]
[bild]
Har börjat elda från traven och yttre lagret är torrt och bra.
Stacken byggde jag 2021 och har nu varit orörd i 2 år.
Jag tror att veden också är torr i mitten. Det kommer visa sig.
En vedhög täckt av snö på natten, med spår i snön framför den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
R roke skrev:
Har börjat elda från traven och yttre lagret är torrt och bra.
Stacken byggde jag 2021 och har nu varit orörd i 2 år.
Jag tror att veden också är torr i mitten. Det kommer visa sig.
[bild]
Snyggt!
 
Norrtull Norrtull skrev:
Snart får jag elda igen. 1,5månad utan att tänt en endaste brasa. Känns i själen, inte fått det goda strålande värmen.
Hur klarar du dig utan att elda. Det är ju det enda som är positivt på vintern.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 7 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Jag är City-Slicker 😂
Tummen nånstans mellan armbågen och handleden, en inställning som är ”hur svårt kan det va”. Men detta hinner jag inte med, är säljare med ingenjörsutbildning. Så kort o gott, relativt vilse i pannkakan mest hela tiden. Men gillar livet på landet 😉
Det där med att vara händig eller inte är väl delvis en fråga om övning men det finns ju vissa människor som bara ”har det” i sug.
Som musikalitet eller bollsinne.
Skrivet av en med felplacerade tummar
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Det där med att vara händig eller inte är väl delvis en fråga om övning men det finns ju vissa människor som bara ”har det” i sug.
Som musikalitet eller bollsinne.
Skrivet av en med felplacerade tummar
Typ du skriver sug i st f sig, p g a dåligt funkande fingrar☺️😀
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Det där med att vara händig eller inte är väl delvis en fråga om övning men det finns ju vissa människor som bara ”har det” i sug.
Som musikalitet eller bollsinne.
Skrivet av en med felplacerade tummar
Alla kan träna upp sin händighet till en viss del men beroende på nivån av medfödd händighet har man olika utgångslägen. Är man medfött ohändig kan man i allra värsta extremfall trots mycket träning inte nå längre än en annan människa som är medfött händig men totalt fullkomligt otränad.

Den stora majoriteten är någonstans mellan extremerna och kan komma långt med träning.
 
H heimlaga skrev:
Alla kan träna upp sin händighet till en viss del men beroende på nivån av medfödd händighet har man olika utgångslägen. Är man medfött ohändig kan man i allra värsta extremfall trots mycket träning inte nå längre än en annan människa som är medfött händig men totalt fullkomligt otränad.

Den stora majoriteten är någonstans mellan extremerna och kan komma långt med träning.
Det finns en komponent till i händigheten.
Är det inte nån sorts intelligens som skall till?
 
Lite småpulande och sakta ge sig på svårare saker. Och devisen, blir det fel är det bara göra om. Det är oftas inte hela världen om det blir fel på första försöket.

Nå väl, tillbaka till ved och brasor tror jag är trådens tanke. Jag sitter bara och väntar på att få börja elda. Första brasan blir nästa fredag 👍
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vill höja ett (något kort) varningens finger för klyvar med enhandsmanöverering.

Nu var det iofs en helt annan typ av klyv inblandad som helt saknar både spakar och reglage, men ändå!

Hand gör "peace"-tecken framför träfärgad dörr, med zebra-mönstrad textil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
galento
Norrtull Norrtull skrev:
Lite småpulande och sakta ge sig på svårare saker. Och devisen, blir det fel är det bara göra om. Det är oftas inte hela världen om det blir fel på första försöket.

Nå väl, tillbaka till ved och brasor tror jag är trådens tanke. Jag sitter bara och väntar på att få börja elda. Första brasan blir nästa fredag 👍
Kommer ihåg när man var smågrabb och vistades i ett hus med öppen eldstad ,
var ju helt suveränt att sitta intill eldstaden och grilla korv 🙂
 
galento galento skrev:
Kommer ihåg när man var smågrabb och vistades i ett hus med öppen eldstad ,
var ju helt suveränt att sitta intill eldstaden och grilla korv 🙂
Vi brukar grilla marshmallows i kakelugnen
 
galento galento skrev:
Kommer ihåg när man var smågrabb och vistades i ett hus med öppen eldstad ,
var ju helt suveränt att sitta intill eldstaden och grilla korv 🙂
Jo det har vi också roat oss med. Jag och barnen är mästare på sprängkorv i öppnaspisen.
 
V Vardagsrum skrev:
Vill höja ett (något kort) varningens finger för klyvar med enhandsmanöverering.

Nu var det iofs en helt annan typ av klyv inblandad som helt saknar både spakar och reglage, men ändå!

[bild]
Jag har haft min enhandsmanuvrerade vedklyv i över 20år men aldrig varit i närheten av att klämma mig. Det farliga är nog om man är 2 och den ena bara sköter om spaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.