R roke skrev:
Aha. En gallringssax?
Är det en sån här du menar?
[bild]
Ja det finns ju timmersax och gallringssax. Timmersaxen blir för stor till mindre klabbar. Gallringssaxen tar man ganska grova klabbar och små klabbar och den passar i huggarbältet.

M Mikko58 skrev:
Ja det finns ju timmersax och gallringssax. Timmersaxen blir för stor till mindre klabbar. Gallringssaxen tar man ganska grova klabbar och små klabbar och den passar i huggarbältet.
Aha. Okej.

R roke skrev:
Aha. Okej.
Massavedssax heter den nog

J johan_p skrev:
Min X25:a är så glad för idag fick den en lillebror!

Ser kanske lite sliten ut, men efter 7 år och kanske 50-60 kubik är den fortfarande grym. Bästa klyvyxa jag haft haft. Var lite tveksam till plastskaft när jag köpte den, men under kådan är det som nytt.
[bild]
Den är just inhuggen. Mina fiskars är från innan dom började med x märkning. Har inga planer på att byta

galento
M Mikko58 skrev:
Ja det där var fin ved och lämpligt grov. Är det en elsåg?
Hej nej en MS 194 .

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Inleder tester för att se om det gör någon upplevd nytta att öka värmemagasinet med rimliga mängder. Hade lite spillbitar av granithällar över på jobbet. Brinnande eld i kamin, vedträn, verktyg, murat rökrör, inne i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nick 72 och 3 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Inleder tester för att se om det gör någon upplevd nytta att öka värmemagasinet med rimliga mängder. Hade lite spillbitar av granithällar över på jobbet. [bild]
Är det en kaminfläkt du har i bilden? Fungerar inte den, dvs det blir inte tillräckligt varmt?
Ingen risk med att lasta upp så mycket sten på kaminen, tänker på skador/sprickor utifrån kyla/värmevariationer!

A AndersS skrev:
Är det en kaminfläkt du har i bilden? Fungerar inte den, dvs det blir inte tillräckligt varmt?
Ingen risk med att lasta upp så mycket sten på kaminen, tänker på skador/sprickor utifrån kyla/värmevariationer!
Jodå, fläkten funkar men planlösningen är lite dum så den viftar mest ut luften i rummet där kaminen står så nyttan är tveksam.

Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Citerar mig själv
Var till den lokala Husqvarna handlaren och frågade efter en såg till någon snål som en smålänning.

Så nu är en bättre begagnad Jonsered CS2152 bokad som blir min efter genomgång och 1500:-
Den sågen kommer hålla länge. Inte den lättaste, med rejäl. 😃

R
Norrtull Norrtull skrev:
Den sågen kommer hålla länge. Inte den lättaste, med rejäl. 😃
App app inte missbruka namnet mitt😂😛😂

• Haha
kioskdavid och 1 till
  • Laddar…
Snart får jag elda igen. 1,5månad utan att tänt en endaste brasa. Känns i själen, inte fått det goda strålande värmen.

• Renoveringsarbete på en öppen spis med verktyg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Har tänd upp mitt vedkraftverk nu ( inte ånggenerator, panna ) och den goa värmen sprider sig i huset via GV

• Gilla
  • Älska
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Snart får jag elda igen. 1,5månad utan att tänt en endaste brasa. Känns i själen, inte fått det goda strålande värmen.
Men du kör med helt öppen eldstad?

A AndersS skrev:
Men du kör med helt öppen eldstad?
Kör på grottnivå 😂
Väntar på att muraren ska bli klar. Inget jag skulle ge mig på själv, det ska stå pall för eld mm.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Väntar på att muraren ska bli klar. Inget jag skulle ge mig på själv, det ska stå pall för eld mm.
Gissar att du är civilingenjör och inte vanlig byggjobbare eller"bonjävel", fysiskt tungt men enkelt arbete som mur och puts har jag inte ens funderat på att leja bort;)

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.