Det är med vilken temperatur man kan fylla som skiljer i resonemanget, att du kan stoppa när du vill och ha någon form av skiktning är rätt. Med de olika termiska insatserna som kan sättas in i laddomaterna tex 72 grader kommer laddningen beroende på hur hög effekt pannan har ligga i häradet lite över öppningstemperaturen. Vill man då som TS få upp en hög temp i hela tanken hamnar man lätt i att köra "två" varv dvs när tankreturen börjar stiga kommer man upp även på laddsidan men det kräver då större flöde vid given effekt och det mäktar inte pumpen i alla lägen.

Med en lite mer aktiv reglering med motorventil och några givare kan man alltid lägga sig optimalt oberoende vad man strävar efter tex hög laddningstemp eller mer konstant effektuttag på pannan vid givna temperaturfall osv. I mitt fall har jag även flödesmätare med i leken då blir det ännu enklare att köra i olika driftfall. Mest pga att jag har fri tillgång till alla möjliga typer utrustning för såna här lekar så inte nödvändigt men som TS gör med lite aktiv reglering är bra vid lite större effekter på pannan.
 
dof dof skrev:
Känner inte riktigt igen mig i det resonemanget. Min laddomat 21 fungerar exakt som så. Kan fylla halva tankarna om jag vill, eller ladda helt fullt.
Du menar att du utan problem får upp bottentempen till 95 grader, om du vill??
 
Jag får upp bottentempen i min tank om jag vill. Laddomat 21. 33kW panna. 1m3 tank.
Men det kan bero på att min tank står nära pannan med korta okomplicerade rördragningar. Pannan blir därmed lätt av med sin värme till tanken oavsett pumpar laddomater eller annan utrustning.

Pannans drifttermostat ligger väldigt nära att slå av pannan när allt är genomvarmt, men det går.

Spretig källare med elskåp, rör, klocka och improviserad belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Industriellt rökrum med bord, askkopp, energidryck, väggklocka, kablar och diverse utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilderna hämtade från min gamla tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/den-optimala-vedinstallationen.109154/
 
Redigerat:
O oddjobb skrev:
Du menar att du utan problem får upp bottentempen till 95 grader, om du vill??
Nja 95° är lite på gränsen då det är samma temp som övertempsskyddet på pannan. Brukar hålla mig på ca 90° efter eldning.
 
Vid + 95 på en panna så är nog kokpunkten nästan nådd i toppen av den och bryter ner. Då ska det vara en bra fart på flödet för att inte det ska bli kok eller att pannan bryter. Vedar själv men har laddningen på 75 C , får då upp farten genom tanken som ökar med returens temp, mot slutet av maxtemp i tanken så blir det ca 1000 L i laddning, sen räcker inte laddpumpen till längre, det är max vad den ger. Så att elda med max på pannan och ha en låg temp i tanken gör att pannan inte hinner lyfta tempen. Det blir då ett litet flöde på laddningen, till att börja med och kanske nästan rakt igenom laddtiden. Det kostar att koka vatten från starttemp, ju kallare en tank är, ju längre tid med lågt flöde för laddningen blir det.
 
J jonaserik skrev:
Vid + 95 på en panna så är nog kokpunkten nästan nådd i toppen av den och bryter ner. Då ska det vara en bra fart på flödet för att inte det ska bli kok eller att pannan bryter. Vedar själv men har laddningen på 75 C , får då upp farten genom tanken som ökar med returens temp, mot slutet av maxtemp i tanken så blir det ca 1000 L i laddning, sen räcker inte laddpumpen till längre, det är max vad den ger. Så att elda med max på pannan och ha en låg temp i tanken gör att pannan inte hinner lyfta tempen. Det blir då ett litet flöde på laddningen, till att börja med och kanske nästan rakt igenom laddtiden. Det kostar att koka vatten från starttemp, ju kallare en tank är, ju längre tid med lågt flöde för laddningen blir det.
Nu kanske jag tolkar det du skrivit
J jonaserik skrev:
Vid + 95 på en panna så är nog kokpunkten nästan nådd i toppen av den och bryter ner. Då ska det vara en bra fart på flödet för att inte det ska bli kok eller att pannan bryter. Vedar själv men har laddningen på 75 C , får då upp farten genom tanken som ökar med returens temp, mot slutet av maxtemp i tanken så blir det ca 1000 L i laddning, sen räcker inte laddpumpen till längre, det är max vad den ger. Så att elda med max på pannan och ha en låg temp i tanken gör att pannan inte hinner lyfta tempen. Det blir då ett litet flöde på laddningen, till att börja med och kanske nästan rakt igenom laddtiden. Det kostar att koka vatten från starttemp, ju kallare en tank är, ju längre tid med lågt flöde för laddningen blir det.
Nu kanske jag tolkar det du skrivit fel, men det är ju liksom det som är hela finessen med en laddomat? Då blandar du ju kallt vatten från tank och hetvatten från pannan till en lagom blandning för pannan. Ger pannan hög effekt blandar den mer kallvatten och vice versa. Relativt låg laddhastighet vill man ju ha till tanken om man inte ska ladda fullt, ska man fylla tankarna spelar det ingen roll så länge man inte kör för kallt till pannan.
 
dof dof skrev:
Nu kanske jag tolkar det du skrivit

Nu kanske jag tolkar det du skrivit fel, men det är ju liksom det som är hela finessen med en laddomat? Då blandar du ju kallt vatten från tank och hetvatten från pannan till en lagom blandning för pannan. Ger pannan hög effekt blandar den mer kallvatten och vice versa. Relativt låg laddhastighet vill man ju ha till tanken om man inte ska ladda fullt, ska man fylla tankarna spelar det ingen roll så länge man inte kör för kallt till pannan.
Inga problem med att ladda för mig. Det är ett samband mellan laddpump och värme. är pannan krftig så måste det även finnas kraft i lddpumpen, annars blir det problem. Många ggr så är pumpen i minsta laget och orkar inte få fart på flödet när pannan börjar komma upp i maxtemp, samt att en laddomat har en begränsning i flödet genom sig, den kan inte ta emot hur stort flöde som helst. Trångt i kanalerna. Men i övrigt har du rätt
 
Skulle tro att de flesta problem som uppstår med "normala" pannor är för klena rör eller dålig dragning. Har själv en 30kw panna (ger mer vid full fyr) och har installerat den med r32 stålrör. Kan köra laddpumpen på läge 2 om jag vill.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Jo Mel skrev:
Hej. Nu har jag inte läst allt i tråden, men du behöver inte maxa med 90 grader så frestar det inte prylarna så hårt. Jo..tror Du har någon inställning som är fel på när pannan ska tanka över. Du bör ha två vred på pannan, kanske fler, med det ena ställer Du när pannan ska ladda över, det andra vilken panntemperatur du önskar, och när du närmar dig den temperaturen så går fläkten ner i varv. Prova och ställ panntemperaturen på 75 grader och överladdningsvredet på typ 80 grader och se vad som händer. Du har ju en hel del eftervärme..så pannan orkar ändå upp till 80 grader,och tankar då över till tankarna. Sen när det svala vattnet kommer tillbaka så känner ju pannan av det och drar då på mer fläkt och eldar på till nästa övertankning. Sen vet jag inte om du skrev något om rökgastemperaturen...men den ska helst ligga på mellan 180-220 grader. Så torkar du samtidigt upp skorstenen, om du har murad sådan. Nåja, det är mina tankar men hoppas du får i ordning på allt.
Tack för ditt svar!

Finns ingen inställning man kan göra tyvärr, varken på fläkt, laddning, eller panntemp. Effecta Lambda II 35kW tillsammans med en ESBE LTC 361.

Tror att du har en poäng ang. att inte maxa temperaturerna, då det frestar på grejerna. Men hellre att ladda tankarna rejält, än att fläkten stannar. När så sker, så ligger veden och pyr, vilket avsätter skit i skorstenen (och närmiljön) samt riskerar att ge kondens.

Du nämnde rökgastemperaturen, och jag har ibland problem med att den är lite låg och jag har haft enorma problem med kondens som sugits in genom murstocken och fällts ut i form av stinkande fläckar på tapeten inomhus.

Rökgaserna var väldigt låga från början, 130 ca. Har t.om plockat ut en turbulator nu (svider i snålhjärtat) men tycker att det ligger rätt lågt ibland ändå. Oavsett vad jag eldar. Som bäst kommer det upp i kanske 190° som mest. Aldrig gått över 200. Men får inte upp tempen en meter ner i skorstenen mkt högre än 60-65° (skulle gärna nå iaf 70°). Systemet för att mäta tempen ligger nere för tillfället, men ska repareras.

Vet ej varför rökgaserna var så jäkla låga från början och nu fortfarande är på den lägre skalan, trots att en turbulator är ute.
L L A Axelsson skrev:
Om pannan laddar tankarna innan pannan har kommit upp i drifttemperatur så är något fel med laddkopplet.
Eller hur..? Jag har inte tänkt på att kolla på detta på senaste, men har för mig att det inte är varje gång det sker. Jag ska försöka logga det vid nästa eldning.

Vet du vad som skulle kunna orsaka ett sådant fenomen?
L lostinsweden skrev:
Kolla man brukanvisningar [länk] LT300 ser det ut som självcirkulation är avstängd vid leverans (min tolkning).
L lostinsweden skrev:
Behöver fler bilder av hur allt är ihop kopplade pannan mot tankarna. Om rördragning är spaghetti eller är en dimension för klen så blir det att laddningskrets runt pannan blir för varmt innan den hinner få in det kallare från tanken.
Det stämmer, den har ingen självcirkulation den fabrik. Vet ej om rörkrökarn aktiverade den eller ej. Ska be honom kolla när han nu kommer.

Är så jädra belamrat i pannrummet f.n, men ska försöka ordna fler detaljbilder.

Såhär ser det ju iaf ut till första tanken:
Installation för värme: rör, panna, ledningar. Färgade linjer visar flödesriktningar och komponenter. Etiketter på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har dessa bilder på hur det ser ut efter, men är nog svårt att se nåt av värde kanske?
Mörkt källarutrymme med rörledningar, ved, liten lampa och träpallar. Opolerat och funktionellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörsystem, vattenpumpar och tank i ett trångt, rörigt pannrum med trästege och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det tror jag att det är kopplat som principskissen visar, med undantag för:
  • Det översta dockningsröret (finns inte).
  • Stigaren till radiatorerna tas direkt från tanken och inte från dockningsröret.
  • Returen till laddgruppen tas direkt från första tanken och inte från dockningsröret.

Samt att min slavtank står inte bredvid den första, den står längre bort i ett hörn (det är alltså tanken till vänster på bilden, den tredje är inte inkopplad än).

Så ser deras ena principskiss ut (markerat vad jag vet skiljer från min installation).

Schematisk bild av värmesystem med pannor, rör, ventiler och värmekretsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Deras andra ser ut såhär:
Teknisk ritning av ett system, innehåller ledningar, komponenter och symboler. Annoteringar och märkningar på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera lutningen på stigaren från pannan (min lutar ingenting) samt avstickaren från stigaren till laddgruppen (min tas ”från taket).

På bägge principerna har de bara 2 90°-böjar mellan panna och laddgrupp. Min installation har 8 st (….).

Det är 28mm rör mellan panna och laddgrupp/tankar.

O oddjobb skrev:
Har du satt C-pumpen i laddomaten i maxläge?
Kan du sänka hastigheten på fläktarna?
Den är på max.. Har två olika maxlägen dock, ett ”fast” och ett variabelt som jag tolkat det. Spelar ingen roll vilket jag väljer. Det är ej möjligt att sänka fläkthastighet.

Tack så mycket för era svar och funderingar ska ni allihopa, det är uppskattat! 🙂
 
Har du ett foto på laddomatens termometrar när du eldar. Det säger rätt mycket hur ett flöde över pannan är.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Tror att du har en poäng ang. att inte maxa temperaturerna, då det frestar på grejerna. Men hellre att ladda tankarna rejält, än att fläkten stannar. När så sker, så ligger veden och pyr, vilket avsätter skit i skorstenen (och närmiljön) samt riskerar att ge kondens.

Du nämnde rökgastemperaturen, och jag har ibland problem med att den är lite låg och jag har haft enorma problem med kondens som sugits in genom murstocken
Borde det inte vara en bra idé att prova minska inlägget av ved så att pannan laddar tankarna till max 75-80?

I och för sig så får du väl då ännu lägre rökgastemp, knepigt…

Mvh
 
Vilken tank får du upp i högst temperatur?
 
Den som är närmst pannan kan gå över 90° i toppen ibland om man eldat länge och tillåter pannan att slå av och på. Men oftast är de lika varma vad jag har märkt.
J jonaserik skrev:
Har du ett foto på laddomatens termometrar när du eldar. Det säger rätt mycket hur ett flöde över pannan är.
Här är en ögonblicksbild, eldar för tillfället. Ser väl rimligt ut vad jag kan se..? Förutom stigartempen från pannan, men jag misstänker att den givaren inte ligger an ordentligt. Får kolla det när det svalnat lite 😛

Värmesystemskontroll med temperaturavläsningar och mixningsventil (ESBE LTC 200). App gränssnitt överst, fysisk ventil nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dortmunder DAB skrev:
Borde det inte vara en bra idé att prova minska inlägget av ved så att pannan laddar tankarna till max 75-80?

I och för sig så får du väl då ännu lägre rökgastemp, knepigt…

Mvh
Jo, det är väl bättre än att den slår av och på hela tiden.. Jag gör faktiskt så för tillfället, fyller bara pannan till 2/3.
 
Panntemp på 66 är nog helt fel, då tankarna är ca 80 C, som du säger, kolla upp den givaren/termometern. att tankarna har olika temp, är nog att påsticket på returen på den vänstra är närmare flödet till pannan. Flödet går lättaste vägen. Inga ventiler ser det ut som på tankarnas bottenrör. Lite lustig koppling mellan tankarna på mitten, är nog för att dom tappas ur paralellt. Sen att det skiljer lite i temp mellan dom, kan vara att det är 2 st VV-slingor i serie med KV in i botten. Är det sanning att returen från systemet är så högt, flödet värmer på i botten på den högra. samma där med att returen sitter närmare flödesmässigt pannan. Vid flöde genom systemet så blir det mottryck till vänstra tanken, då Cirk-pumpen pumpar runt och påverkar flödet till pannan lite negativt. Som synes så har du 43 C vänster och 51 C höger, det blir då ca 48 C till pannan. Du får se hur det är med tempen ut från pannan. Är det mätaren i pannan som visar 66 C eller en på röret. Den tempen ska vara i C i topp på pannan. Kon tillbaka med info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.