Ska man toppladda måste man ju få till en lägre difftemp än så.
 
Vi får se om det kommer in några fler med hjälp åt dig i tråden. Det ska väl inte bara behöva vara vi som spelar ping-pong.

Annars kan vi gå vidare lite senare och du kan ju leta upp lite pumpar och ventiler du kan tänka dig. Som exempel kommer ventilen du visade med kvs 4 m3/h kräva större tryckuppsättning än din nuvarande pump kan ge i pannkretsen. Så fundera lite själv jag vill ogärna vara facit, bättre fler får fundera och sätta sig lite in i detta livets nödtorft.
 
  • Gilla
oddjobb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vi vet ju att termometrarna i laddomaten visar rimliga värden vid 100grader. Vi vet inte hur termometern i tankbotten fungerar. Men laddomaten kan omöjligen vara varmare än vattnet den tar in från tankbotten. Så tankbotten måste vara 90grader om laddomaten är 90grader.
Vi vet ju hur termometrarna i tanken fungerar, eftersom jag gjorde koktestet även på dessa. Det kändes som att de sackade efter lite s.a.s, men kunde visa 95°C.

Fenomenet fortsätter här, jag upplever att tankarna inte går att ladda till mer än 80-85°C innan fläkten slår ifrån men nog skulle det kunna vara så att termometrarna i tankarna inte visar helt rätt när de är placerade i sina insticksrör.

Ett möjligt prov för den vetgirige eller för den som är sugen på att bränna sig, skulle kunna vara att tappa ut lite vatten från tankbotten och snabbt mäta det med termometer..

Nåja, jag gör mitt bästa för att få in en tredje tank på 750 liter. Då lär fenomenet ovan försvinna och nästa tråd jag skapar heta ”Effecta vedpanna 35kW klarar inte att ladda tre tankar fullt på ett ilägg” ;)
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fortsatt bekymmer här och börjar nu undra kring om grejerna är rätt monterade.. Har också fått kondensproblem i skorstenen, varför det är angeläget att få pannan att brinna ut helt, utan en massa start/stopp, då rökgastemperaturen sjunker av detta.

Även andra termometrar visar på att vattnet i tankarna ej går över 85°C som standard, men har vid ngt tillfälle av oklar anledning nått över 90°, så det SKA ju vara möjligt..

Möjligen relaterade frågor:

•Ska pannan ladda tankarna även innan det att termostaten i laddgruppen öppnat?

Så gör min iaf, man kan relativt omgående efter uppstart se hur tempen börjar stiga i toppen på den närmaste tanken. Skönt för den duschsugna och för husefriden förstås, men är det så det ska fungera..? Trodde att laddgrupperna skulle se till så att allt vatten skulle cirkulera endast genom pannan vid uppstart?

•Är det normalt att det står 77°C vatten kvar i pannan dagen efter eldning, när första tanken är nere på 45° i botten och 59° i mitten?

Temploggningar:

Dipparna visar när pannan stannar, för att sedan starta igen:
Energistyrningsapp visar temperaturhistorik över tid för 'Tekniktank 3' med toppar och fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyårsafton var en bra dag för panna och tank, kom då vid något tillfälle över 90°C!

Man ser också att laddning av tankarna påbörjas långt innan de 65°C som termostaten i laddgruppen är inställd på:
Mobilskärmdump visar graf över temperaturhistorik mellan 23 december och 6 januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
V Vardagsrum skrev:
Fortsatt bekymmer här och börjar nu undra kring om grejerna är rätt monterade.. Har också fått kondensproblem i skorstenen, varför det är angeläget att få pannan att brinna ut helt, utan en massa start/stopp, då rökgastemperaturen sjunker av detta.

Även andra termometrar visar på att vattnet i tankarna ej går över 85°C som standard, men har vid ngt tillfälle av oklar anledning nått över 90°, så det SKA ju vara möjligt..

Möjligen relaterade frågor:

•Ska pannan ladda tankarna även innan det att termostaten i laddgruppen öppnat?

Så gör min iaf, man kan relativt omgående efter uppstart se hur tempen börjar stiga i toppen på den närmaste tanken. Skönt för den duschsugna och för husefriden förstås, men är det så det ska fungera..? Trodde att laddgrupperna skulle se till så att allt vatten skulle cirkulera endast genom pannan vid uppstart?

•Är det normalt att det står 77°C vatten kvar i pannan dagen efter eldning, när första tanken är nere på 45° i botten och 59° i mitten?

Temploggningar:

Dipparna visar när pannan stannar, för att sedan starta igen:
[bild]

Nyårsafton var en bra dag för panna och tank, kom då vid något tillfälle över 90°C!

Man ser också att laddning av tankarna påbörjas långt innan de 65°C som termostaten i laddgruppen är inställd på:
[bild]
Hej. Nu har jag inte läst allt i tråden, men du behöver inte maxa med 90 grader så frestar det inte prylarna så hårt. Jo..tror Du har någon inställning som är fel på när pannan ska tanka över. Du bör ha två vred på pannan, kanske fler, med det ena ställer Du när pannan ska ladda över, det andra vilken panntemperatur du önskar, och när du närmar dig den temperaturen så går fläkten ner i varv. Prova och ställ panntemperaturen på 75 grader och överladdningsvredet på typ 80 grader och se vad som händer. Du har ju en hel del eftervärme..så pannan orkar ändå upp till 80 grader,och tankar då över till tankarna. Sen när det svala vattnet kommer tillbaka så känner ju pannan av det och drar då på mer fläkt och eldar på till nästa övertankning. Sen vet jag inte om du skrev något om rökgastemperaturen...men den ska helst ligga på mellan 180-220 grader. Så torkar du samtidigt upp skorstenen, om du har murad sådan. Nåja, det är mina tankar men hoppas du får i ordning på allt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Nåja, jag gör mitt bästa för att få in en tredje tank på 750 liter. Då lär fenomenet ovan försvinna och nästa tråd jag skapar heta ”Effecta vedpanna 35kW klarar inte att ladda tre tankar fullt på ett ilägg”
Grattis om du kan ladda 3x750 på ett inlägg. :cool:. Du kommer att få elda ihjäl dig om du ska ladda alla paralellt. 35kW är ingenting i kraft för att värma med. Min 25:a klarar inte 2x750 att ladda samtidigt på ett bra sätt. Flödet blir genom pannan för dåligt ( returtemepen väldigt låg ca 30 C ) så det tar tid. Laddar nu en tank i taget och det går bra.
 
  • Gilla
Jo Mel
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Fortsatt bekymmer här och börjar nu undra kring om grejerna är rätt monterade.
[bild]
Har du satt C-pumpen i laddomaten i maxläge?
Kan du sänka hastigheten på fläktarna?
 
V Vardagsrum skrev:
Fortsatt bekymmer här och börjar nu undra kring om grejerna är rätt monterade.. Har också fått kondensproblem i skorstenen, varför det är angeläget att få pannan att brinna ut helt, utan en massa start/stopp, då rökgastemperaturen sjunker av detta.

Även andra termometrar visar på att vattnet i tankarna ej går över 85°C som standard, men har vid ngt tillfälle av oklar anledning nått över 90°, så det SKA ju vara möjligt..

Möjligen relaterade frågor:

•Ska pannan ladda tankarna även innan det att termostaten i laddgruppen öppnat?

Så gör min iaf, man kan relativt omgående efter uppstart se hur tempen börjar stiga i toppen på den närmaste tanken. Skönt för den duschsugna och för husefriden förstås, men är det så det ska fungera..? Trodde att laddgrupperna skulle se till så att allt vatten skulle cirkulera endast genom pannan vid uppstart?

•Är det normalt att det står 77°C vatten kvar i pannan dagen efter eldning, när första tanken är nere på 45° i botten och 59° i mitten?

Temploggningar:

Dipparna visar när pannan stannar, för att sedan starta igen:
[bild]

Nyårsafton var en bra dag för panna och tank, kom då vid något tillfälle över 90°C!

Man ser också att laddning av tankarna påbörjas långt innan de 65°C som termostaten i laddgruppen är inställd på:
[bild]
Behöver fler bilder av hur allt är ihop kopplade pannan mot tankarna. Om rördragning är spaghetti eller är en dimension för klen så blir det att laddningskrets runt pannan blir för varmt innan den hinner få in det kallare från tanken.
 
Redigerat:
V Vardagsrum skrev:
Fortsatt bekymmer här och börjar nu undra kring om grejerna är rätt monterade.. Har också fått kondensproblem i skorstenen, varför det är angeläget att få pannan att brinna ut helt, utan en massa start/stopp, då rökgastemperaturen sjunker av detta.

Även andra termometrar visar på att vattnet i tankarna ej går över 85°C som standard, men har vid ngt tillfälle av oklar anledning nått över 90°, så det SKA ju vara möjligt..

Möjligen relaterade frågor:

•Ska pannan ladda tankarna även innan det att termostaten i laddgruppen öppnat?

Så gör min iaf, man kan relativt omgående efter uppstart se hur tempen börjar stiga i toppen på den närmaste tanken. Skönt för den duschsugna och för husefriden förstås, men är det så det ska fungera..? Trodde att laddgrupperna skulle se till så att allt vatten skulle cirkulera endast genom pannan vid uppstart?

•Är det normalt att det står 77°C vatten kvar i pannan dagen efter eldning, när första tanken är nere på 45° i botten och 59° i mitten?

Temploggningar:

Dipparna visar när pannan stannar, för att sedan starta igen:
[bild]

Nyårsafton var en bra dag för panna och tank, kom då vid något tillfälle över 90°C!

Man ser också att laddning av tankarna påbörjas långt innan de 65°C som termostaten i laddgruppen är inställd på:
[bild]
Om pannan laddar tankarna innan pannan har kommit upp i drifttemperatur så är något fel med laddkopplet.
 
J Jo Mel skrev:
Hej. Nu har jag inte läst allt i tråden, men du behöver inte maxa med 90 grader så frestar det inte prylarna så hårt. Jo..tror Du har någon inställning som är fel på när pannan ska tanka över. Du bör ha två vred på pannan, kanske fler, med det ena ställer Du när pannan ska ladda över, det andra vilken panntemperatur du önskar, och när du närmar dig den temperaturen så går fläkten ner i varv. Prova och ställ panntemperaturen på 75 grader och överladdningsvredet på typ 80 grader och se vad som händer. Du har ju en hel del eftervärme..så pannan orkar ändå upp till 80 grader,och tankar då över till tankarna. Sen när det svala vattnet kommer tillbaka så känner ju pannan av det och drar då på mer fläkt och eldar på till nästa övertankning. Sen vet jag inte om du skrev något om rökgastemperaturen...men den ska helst ligga på mellan 180-220 grader. Så torkar du samtidigt upp skorstenen, om du har murad sådan. Nåja, det är mina tankar men hoppas du får i ordning på allt.
Kolla man brukanvisningar https://esbe.eu/sv/produkter/fastbransleprodukter/ltc300 LT300 ser det ut som självcirkulation är avstängd vid leverans (min tolkning).
 
GK100 GK100 skrev:
Vi får se om det kommer in några fler med hjälp åt dig i tråden. Det ska väl inte bara behöva vara vi som spelar ping-pong.

Annars kan vi gå vidare lite senare och du kan ju leta upp lite pumpar och ventiler du kan tänka dig. Som exempel kommer ventilen du visade med kvs 4 m3/h kräva större tryckuppsättning än din nuvarande pump kan ge i pannkretsen. Så fundera lite själv jag vill ogärna vara facit, bättre fler får fundera och sätta sig lite in i detta livets nödtorft.
Nu eldar jag 1 gång i veckan.😀

Jag har nu lyckats lösa mina problem med Laddomaten som inte var tillräcklig för min ved-anläggning. Som jag nämnt slog pannan (96kW) i taket (96gr) när acktankens bottentemperatur, (returvatten), hamnade runt 70gr och uppåt. Efter Hysteres på 5 grader startade fläktarna igen varpå pannan slog i taket igen efter kort stund.
Jag fick jobba hårt för att komma upp i 80-85 grader då pannan jobbade hela natten.
Nu har jag bytt ut laddomaten. En kraftfullare pump med ställbart varvtal, och som klarar det "deltaläge" som råder i slutprocessen, är monterad. Därtill 2 st 3-vägsventiler samt 1 st 2-vägsventil är monterad samt 3 st ställdon. (Mycket prylar😬)
Än så länge sköter jag det manuellt, men skall koppla in en PLC som styr pump och ställdon/ventiler.
Resultat? Igår fick jag upp tanken, som är på 12 kubik, till 99 topp, 96 botten. Problemfri eldning under ca 12h. Nu eldar jag 1 gång i veckan.😀
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
ylven och 8 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Problemet jag upplever är att pannan stänger av fläkten om panntempen blir 95°C och ligger där en stund. Vid det laget har dock inte tankarna laddats upp lika mycket, det diffar ca 10°C. Så det är alltså svårt att skrämma upp tankarna högre än 85°C, vilket förstås vore önskvärt vid vissa tillfällen
Ursprungsfrågan! Problemet enligt mig, är att pumpen i laddomaten inte klara av det "delta" som råder i slutet på eldprocessen, när returvattnet är typ över 70 gr. Det spelar ingen roll om ni byter "patroner" etc. Pumpen på högsta är ett måste såklart, men standardpumpen räcker inte till i slutprocessen då man vill pressa upp bottentempen till max. Min uppfattning var att det inte fanns några vettiga utbytespumpar till Laddomaten jag hade. Problemet är också att det bara är i slutet som man vill ha en kraftfullare pump.🤔
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Problemet är inte så mycket pumpen som den termiska ventilens arbetssätt. Med en mer aktivt kontrollerad laddning ska man inte hamna i läget med halvvarm retur från tanken. Man reglerar på den höga laddtemp tex 95 grader man vill ha och samtidigt med kontroll av returen in mot pannan så det ligger en vettig diff över den. Då är laddningen klar när det blivit fullt med bra skiktning eller man kan avbryta när man vill och slipper de sk två varven som brukar vara uppe i laddomattrådar.

Har själv gjort likt din anläggning med motorventil mm. Finns med i gamla trådar här när det var mer aktivitet runt pannor, lambdastyrning osv. I mitt fall 60 kW och 5 m3 tank som oftast räcker runt 3-4 dagar vintertid.
 
Känner inte riktigt igen mig i det resonemanget. Min laddomat 21 fungerar exakt som så. Kan fylla halva tankarna om jag vill, eller ladda helt fullt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.