Går det att få en helhetsbild på hur panna och tankar är kopplade?
Eller en ritning om det inte går att få med det på bild.
 
Termometerna i tanken verkar visa 10 grader för lite(?) enligt vattenkokartestet.
I så fall har du ju 95 grader i tankarna (och inte 85)
 
M MrDizzy skrev:
Nu då du har foton, ta o bestäm vilken som är basline, och skriv upp hur mycket de övriga diffar.
Sätt sedan lappen vid pannan / acktanken
Då blir det lättare att se och följa temperaturerna framöver.

Har du en zwave smarhub kan du köpa en fibaro smart implant fgbs-222 och koppla in tempsensorer DS18B20. Då kan du logga all temp med och kolla av från telefonen utan att behöva gå till pannrummet.

ps kör inte mer än 4 sensorer på en fibaro fgbs222. Den orkar inte driva sensorerna då.
Jag ställde upp den som släpade efter mest, så nu skiljer det som mest 2°C mellan termometrarna i tanken.

Ang. DS18B20, så drev jag 10 stycken på ett ESP8266-kort, gick på wifi till ESPHome i Home Assistant. Där fixade jag till bakgrundsbild och började sätta upp automatiseringar som höll koll på hur länge/ofta pannan brann, hur länge värmen räckte osv. Funkade jättebra till det kom en uppdatering som gjorde att de föll bort. Väldigt irriterande och jag har inte fått tid att sätta mig in i det. Hade varit till nytta nu. Såhär såg det ut i telefonen när det fungerade:

Uppvärmningssystem med tankar, rör, pannrum, temperaturmätningar och vedstapel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D Daniel 109 skrev:
Kalibrering är det du just gjort. Mäta uppmissvisningen. Den var inte alls så illa som jag trodde. Om de då stämmer hyfsat bra så är ju tankarna laddade till hög temperatur ända ner i botten. Då är det nog din tank termometer som visar för lågt.

Vissa svar här håller jag inte med om. Pannor är inte designade för att specifikt tryckfall. Anslutningsrören leder i princip rakt ini en tank. Det finns inget flödesnivåer stånd att tala om. Rören i installationen är det ställe som ger flödesmotstånd, inte pannan.
Jag testade ju tanktermometrarna också och de låg något lägre jämfört med de i laddgruppen.

Visade ca 94°C när vattnet kokade, men det kan också vara mätfel då hela röret inte var under vatten.


R roke skrev:
Går det att få en helhetsbild på hur panna och tankar är kopplade?
Eller en ritning om det inte går att få med det på bild.
Jag ska försöka få till detta, är lite svårt då det är trångt i pannrummet.

Termometrarna i tankarna visade inte lika högt, de gick till 93-94°C ca, termometrarna i laddgruppen gick till 98°C som högst ca.

Hyfsat nära varandra alltså, iaf inga extrema skillnader.

Jag ska starta en brasa nu, och se hur laddgruppen beter sig..

Tack till alla som skriver här och kommer med sina funderingar!
 
R roke skrev:
Går det att få en helhetsbild på hur panna och tankar är kopplade?
Eller en ritning om det inte går att få med det på bild.
Det tar sin lilla tid, kladdar från mobilen som inte alls är samarbetsvillig. Men såhär ser iaf del 1 av helheten ut, del 2 där man ser tekniktanken är under utveckling.

VVS-installation med rör, pumpar och anvisningar för värmeledningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och här är en ögonblicksbild på temperaturerna i lladdgruppen:

ESBE-termometerpanel med tre mätare, text, troligen värmesystemkomponent, kopparanslutningar, grov textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och nu stängdes fläkten av, 96°C i pannan och 84°C i tankbotten, 85° i mitten och 87° i toppen. Nog hade jag önskat att det gått över några grader till innan pannan stänger av.

Enheten med mätare och LTC 200 skylt, varningar om temperaturproblem på svenska, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tankbotten:
Termometer visar cirka 75 grader Celsius, märkt "Effecta Energy Solutions", fäst på en yta, delvis täckt kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Samtidigt visar ju laddomaten att det är typ 90grader i tankbotten.
 
D Daniel 109 skrev:
Samtidigt visar ju laddomaten att det är typ 90grader i tankbotten.
Och det är detta som jag inte förstår..

Jag noterade att termometern i mitten på laddgruppen (vilken jag antar visar temp från tankbotten..?) och längst ner (vilken jag antar visar temp till pannans retur..?) visar högre än termometern i tankbotten, då tanken ligger på låga temperaturer.

22-~52° visar laddgrupp högre temp än tanken.

54-68° är de hyfsat överens.

69° och uppåt så visar laddgrupp högre temp än tanken.


18.39:
VVS-komponent med mätare, ESBEE LTC 200, temperaturavläsningar, kablar och text "65°" och "22°" synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


18.52:
Värmesystemkontroll med manometrar och digital display, visas temperaturer, text på svenska, industrikänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


19.17:
Värmeregulator med mätare på betongvägg, ESBE LTC 200, kablar, röranslutningar, text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


19.35:
Värmeanordning med mätare, LTC 200 display och text "72° i pannans display 35° i tankbotten".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20.22:
Uppvärmningssystemets kontrollpanel med termometrar och text om temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20.45:
Manometrar på värmesystem, text anger temperaturer, LTC 200, rörkopplingar, betongvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


21.04:
Värmesystemskomponent med mätare, rörkopplingar, text "73° i pannans display 68° i tankbotten".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


21.37:
Värmesystemregulator med tre manometrar och en LTC 200-enhet, kablar och rörkopplingar, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


21.50:
Tre termometrar på en ESBE-styrenhet visar olika temperaturer för värmesystem, text markerar 78° och 69° Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


22.37:
Termometergrupp på värmesystem med tre mätare, märkta ESBE, och text angående temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


22.59:
Termometer, esbe LTC 200 enhet, kablage, text om panninställning, betongvägg bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och såhär ser det ut just nu:

Värmesystemets kontrollenhet med mätare, rör, regulator och text som beskriver temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att det är givaren i tankbotten som är det största problemet
 
Nu kan jag vara ute och cykla här, men de där termometrarna styr väl ingenting utan är bara för att man ska kunna övervaka det?
Jag tror att problemet är att det bildas någon ångpropp någonstans när det närmar sig 95 grader som helt enkelt stoppar cirkulationen mellan pannan och tankarna. I mitt system med Effecta-panna hade jag inga problem att nå 95 i tankarna, men jag hade en Laddomat.
 
Nej, de styr inget. Men om vi utgår ifrån att de stämmer, vilket vi vet efter att TS kalibrerat dem. Så är det 90 grader i botten när det stoppar. Att kyla en panna med 90gradigt vatten medför att det blir 95grader och pannan stannar. Det är inget konstigt eller felaktigt.
 
@Daniel 109 Givaren i tankbotten..? Menar du termometern i tankbotten, och varför tror du på den?

Utveckla gärna, du verkar kunnig på det här.

Och tycker du att värdena på laddgruppen/panna/tankbotten ser normala ut under eldningsprocessen (fram till det blir som varmast och pannan stoppar dvs).

ylven ylven skrev:
Nu kan jag vara ute och cykla här, men de där termometrarna styr väl ingenting utan är bara för att man ska kunna övervaka det?
Jag tror att problemet är att det bildas någon ångpropp någonstans när det närmar sig 95 grader som helt enkelt stoppar cirkulationen mellan pannan och tankarna. I mitt system med Effecta-panna hade jag inga problem att nå 95 i tankarna, men jag hade en Laddomat.
Jag är också inne lite på detta, jag kan tydligt höra luft någonstans i systemet när det kommer upp till lite högre temp. Jag försöker labba med avluftningen på laddpumpen, den kör då pumpen i olika hastigheter och intervaller, men det är inte mycket jag får ut genom avluftningsventilerna.. Tänkte prova att stänga av cirkulationspumpen också och köra lite.
 
Vi vet ju att termometrarna i laddomaten visar rimliga värden vid 100grader. Vi vet inte hur termometern i tankbotten fungerar. Men laddomaten kan omöjligen vara varmare än vattnet den tar in från tankbotten. Så tankbotten måste vara 90grader om laddomaten är 90grader.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Har nu läst på i tråden. Jag har samma problem med min vedpanna som i slutet av eldprocessen slår i taket (95gr) hela tiden när acktankens bottentemperatur uppnår ca 70 gr. Problemet tilltar såklart när bottentempen ökar vartefter. Känslan är att förbränningen blir sämre med alla dessa stopp. Jag har som mest lyckats få upp hela tanken till 90 grader. Men då har det tagit väldigt många timmar och väldigt många stopp.

Min tro är att laddpaketen, som i mitt fall är en laddomat 21-100 inte klarar av den senare delen av ”the final phase”.

”Under den sista fasen av laddningen är by-pass porten i Laddomat helt stängd till toppen av pannan”. Allt vatten leds här via acktanken.

Min nuvarande uppfattning är att en kraftfullare pump skulle kunna råda bot på problemet. Jag har haft kontakt med Termoventil samt Wilogruppen men har inte fått något svar huruvida det finns någon starkare pump som passar till Laddomaten. Vissa gör gällande att acktanken skall fyllas/skiktas varsamt, men när det till slut är 90 grader i hela tanken, spelade det väl ingen roll?

Jag är inne på att ta bort Laddomaten. sätta dit ett ställdon som styr en 3-vägs ventil, samt en annan kraftigare pump. Jag har en DUC (data under central) Regin, Corrigo, som idag styr shuntsystemet till golvvärmen. Den har fler in och utgångar med styrning 0-10volt, vilken då ställdonet och pumpen till pannan skulle kunna styras från. DUCen uppkopplad mot termostatgivare som styr specialpumpens (0-10v) hastighet samt 3-vägsventilen (0-10v) så pannan matas med varmt vatten i startprocessen.

Vid temperaturer upp mot 95 gr anpassas pumpens hastighet, så fläktarna inte slår av värmeprosessen.

Jag skulle vilja ha upp acktank-tempen så högt som möjligt. Frågan hur högt det är?

Synpunkter?
 
  • Teknisk ritning, pump eller motor, skärningsvy, markerade områden, "Final phase" text, röda linjer indikerar flödesväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.