O oddjobb skrev:
Har nu läst på i tråden. Jag har samma problem med min vedpanna som i slutet av eldprocessen slår i taket (95gr) hela tiden när acktankens bottentemperatur uppnår ca 70 gr. Problemet tilltar såklart när bottentempen ökar vartefter. Känslan är att förbränningen blir sämre med alla dessa stopp. Jag har som mest lyckats få upp hela tanken till 90 grader. Men då har det tagit väldigt många timmar och väldigt många stopp.

Min tro är att laddpaketen, som i mitt fall är en laddomat 21-100 inte klarar av den senare delen av ”the final phase”.

”Under den sista fasen av laddningen är by-pass porten i Laddomat helt stängd till toppen av pannan”. Allt vatten leds här via acktanken.

Min nuvarande uppfattning är att en kraftfullare pump skulle kunna råda bot på problemet. Jag har haft kontakt med Termoventil samt Wilogruppen men har inte fått något svar huruvida det finns någon starkare pump som passar till Laddomaten. Vissa gör gällande att acktanken skall fyllas/skiktas varsamt, men när det till slut är 90 grader i hela tanken, spelade det väl ingen roll?

Jag är inne på att ta bort Laddomaten. sätta dit ett ställdon som styr en 3-vägs ventil, samt en annan kraftigare pump. Jag har en DUC (data under central) Regin, Corrigo, som idag styr shuntsystemet till golvvärmen. Den har fler in och utgångar med styrning 0-10volt, vilken då ställdonet och pumpen till pannan skulle kunna styras från. DUCen uppkopplad mot termostatgivare som styr specialpumpens (0-10v) hastighet samt 3-vägsventilen (0-10v) så pannan matas med varmt vatten i startprocessen.

Vid temperaturer upp mot 95 gr anpassas pumpens hastighet, så fläktarna inte slår av värmeprosessen.

Jag skulle vilja ha upp acktank-tempen så högt som möjligt. Frågan hur högt det är?

Synpunkter?
Du ska inte använda en 3-vägs, du ska ha en 4-vägs och styra den med motor för 0-10 V . Då kan du ställa vilken laddtemp som helst. Ävensom att pumpen har en termostat som används vid uppstart panna. Det gäller att få igång panncirken, start vid ca 40 C och när pannan är i temp ca ? C ( som du vill ha ) så ställs termostaten på det. Laddomat i all ära, men jag gillar dom inte, då dom inte går att ställa lämplig laddtemp.
 
J jonaserik skrev:
Du ska inte använda en 3-vägs, du ska ha en 4-vägs
Tack jonaserik!
Jag tänkte mig såhär. Hur tänker du med den 4 "vägen"
 
  • Schematisk illustration av ett värmesystem med vedpanna, expansionskärl och reglerenhet.
Som ni ser så finns det ytterligare en flaskhals i min anläggning. Min andra Laddomat, MR 50 kan mycket väl vara nästa problem för mig, när den inte hinner flytta värmen från tekniktanken till slavtanken. Slavtanken står i ett eget hus på tomten med kulvert.
 
O oddjobb skrev:
Tack jonaserik!
Jag tänkte mig såhär. Hur tänker du med den 4 "vägen"
Det blir bra med trevägsventil som du ritat och pumpen behöver du inte styra. Sätt din givare A på returen in mot pannan i stället så kan du göra en utmärkt reglering. Sikta på att du har B som huvudgivare för den laddtemp du vill hålla och sen en minbegränsning via A och i normaldrift en difftempreglering (i princip konstant effekt) så du får bra förhållanden över pannan och ev rökgas VVX i den.

Jag har liknande själv sen många år det finns tom nämnt i gamla trådar här i mer detalj.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
O oddjobb skrev:
Tack jonaserik!
Jag tänkte mig såhär. Hur tänker du med den 4 "vägen"
GK100 GK100 skrev:
Det blir bra med trevägsventil som du ritat och pumpen behöver du inte styra. Sätt din givare A på returen in mot pannan i stället så kan du göra en utmärkt reglering. Sikta på att du har B som huvudgivare för den laddtemp du vill hålla och sen en minbegränsning via A och i normaldrift en difftempreglering (i princip konstant effekt) så du får bra förhållanden över pannan och ev rökgas VVX i den.

Jag har liknande själv sen många år det finns tom nämnt i gamla trådar här i mer detalj.
Tack GK100
Såklart skall A sitta där, annars blir det väl samma resultat som i B? Finns det inte några fördelar med att styra pumpen också? Om jag nu köper en för stor pump bara för klara slutklämmen (+94), vore det inte bra att köra den långsammare tidigare? Kan den inte bli för stor? Svårt att hitta rätt pump för ändamålet då.
 
O oddjobb skrev:
Tack GK100
Såklart skall A sitta där, annars blir det väl samma resultat som i B? Finns det inte några fördelar med att styra pumpen också? Om jag nu köper en för stor pump bara för klara slutklämmen (+94), vore det inte bra att köra den långsammare tidigare? Kan den inte bli för stor? Svårt att hitta rätt pump för ändamålet då.
Det finns givetvis gränser för pumpen men om du väljer en rimlig för detta ändamålet räcker det gott att kunna justera det i de steg pumpen har eller i modernare typer kunna ställa konstant tryckreglering. Viktigare är nästan att du väljer ventilstorleken rätt det kan lätt bli alldeles för stor så ha det i bakhuvudet också.

Vitsen med att göra en reglerad funktion är just att man hela tiden kan hålla laddningen mot tankar vid den temp man vill (hög, max vad pannan tillåter) och det blir inga som det ibland kallas "andra varv" som vid laddomater. Du behöver alltså inte pumpa mer i slutet då tankreturen inte kommer stiga utan har du vettig skiktning kommer den hela tiden vara sval till dess det är fullt. Man kan på samma sätt elda en mindre omgång och ändå fylla med hett vatten och lågt flöde utan att blanda om.

Rätt gjort finns bara stora fördelar med att koppla som du tänkt via en reglerad ventil. Redan med enklaste konstanthållning ut i laddningskretsen är det bra men tillåter din utrustning att du kan lägga in villkor för mingräns retur och difftempreglering över pannan med mingräns för utgående är det optimalt.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du behöver alltså inte pumpa mer i slutet då tankreturen inte kommer stiga utan har du vettig skiktning kommer den hela tiden vara sval till dess det är fullt.
Du har observerat att jag har en 12 kubiks tank? Jag kommer till ett läge där förhållandet är 86 topp, 79 mitt, och 70 botten. Tanken är 5,5 meter hög. Om jag hade en mindre tank skulle det nog inte spela så stor roll. Men för mig handlar det om att jag kan skjuta på nästa dag för eldning med 2-3 dagar om jag höjer botten. Att hamna på 90-95 grader (hela tanken) vore ju önskvärt och värt att stäva efter. Jag har lyckats, som jag skrivit tidigare, kommit upp till 90 grader i botten. Då har den haft en stor glödbedd, jobbat hela natten, slagit i taket säkert 100 ggr :sweat:
Jag har en bra skiktning i tanken, vilket jag sett till. När "topp" och "mitt" har hamnat på 85-80 är det fortfarande orört på botten, sen kryper tempen upp där nere succesivt.
 
O oddjobb skrev:
Du har observerat att jag har en 12 kubiks tank? Jag kommer till ett läge där förhållandet är 86 topp, 79 mitt, och 70 botten. Tanken är 5,5 meter hög. Om jag hade en mindre tank skulle det nog inte spela så stor roll. Men för mig handlar det om att jag kan skjuta på nästa dag för eldning med 2-3 dagar om jag höjer botten. Att hamna på 90-95 grader vore ju önskvärt och värt att stäva efter. Jag har lyckats, som jag skrivit tidigare, kommit upp till 90 grader i botten. Då har den haft en stor glödbedd, jobbat hela natten, slagit i taket säkert 100 ggr
Jag har en bra skiktning i tanken, vilket jag sett till. När "topp" och "mitt" har hamnat på 85-80 är det fortfarande orört på botten, sen kryper tempen upp där nere succesivt.
Har du 70 i botten är det ju fortfarande svalt sett till vad du behöver in i pannreturen. Som sagt behöver du inte olika pumpkapacitet beroende på läget i tanken om du gör kopplingen du skissade på. Det har inte med hur stor tank du har att göra och är den 5 m hög och 12 m3 har du även ett vettigt förhållande höjd/bredd-diameter på den.

Hur gör du med uttag av värmeinnehållet ibland är det bra att låta den gå i stort tom och fylld med riktigt kallt vatten för att återställa möjlighet till skiktning i lite större tankar. Och om du bygger om får lågt laddningsflöde på köpet det är alltid viktigt. I anläggningar med stora ackar på 5-10000 m3 som jag ibland jobbat med är allt detta väldigt tydligt och viktigt att ha med i konstruktionerna.
 
GK100 GK100 skrev:
Hur gör du med uttag av värmeinnehållet ibland är det bra att låta den gå i stort tom och fylld med riktigt kallt vatten för att återställa möjlighet till skiktning i lite större tankar.
Jag styr shunten ut till golvvärmen med DUCen (regin corrigo, E283DWM-3). När temperaturen i slavtanken (topp) börjar närma sig börvärdet för framledningstemperaturen i DUCen. Då börjar det bli dags att elda. Nu runt 35gr.
 
För liten ventil ger ju att man inte kan hantera effekten dvs flödet vid den difftemp man har och för stor ger instabil reglering med arbetsområdet i princip nära stängd. Vad har du tänkt dig för pump och hur mycket rörledningar och dimensionen på dessa har du i kretsen? Man får börja där och sen välja ventilstorlek uppgiften kvs betyder vilket flöde man får genom vid tryckfall 1 bar över ventilen.
 
GK100 GK100 skrev:
Vad har du tänkt dig för pump och hur mycket rörledningar och dimensionen på dessa har du i kretsen? Man får börja där och sen välja ventilstorlek.
Nu sitter det en Wilo RS25/7 -3-P i Laddomat 21-100. Skulle vilja ha en ny pump med 0-10v för att kunna styra den via DUCen. Skall jag leta efter en 25/8?
Rören mellan panna och tekniktank är 54 koppar. Mellan Tekniktank och Slavtank är rören 50R ca 20 meter, en riktning. Räknar man med att Laddomaten 21 ger upphov till tröghet i kretsen, då den passerar genom termostat etc. Eller blir det samma för ventilen. Hur ser du på laddomat MR 50 mellan tankarna. Behöver man göra något där?
 
Vi kan ju börja enkelt med din panneffekt och tex en uppskattad difftemp 20 grader. Du får då fram ett flöde att gå vidare från.
 
GK100 GK100 skrev:
Vi kan ju börja enkelt med.
Nu kommer vi in på områden jag saknar kompetens
 
V Vardagsrum skrev:
Har problem som enligt rubriken och jag tror att flera här känner igen det, så tacksam för råd

Har en Effecta Lambda 35kW installerad i år. Eldar mot två acktankar (Effecta EP 750BBS och EP 750A) på 750l.

Mellan pannan och tankarna sitter en tjusig laddgrupp: ESBE LTC 361.

Problemet jag upplever är att pannan stänger av fläkten om panntempen blir 95°C och ligger där en stund. Vid det laget har dock inte tankarna laddats upp lika mycket, det diffar ca 10°C. Så det är alltså svårt att skrämma upp tankarna högre än 85°C, vilket förstås vore önskvärt vid vissa tillfällen.

istället går fläkten ner och bränslet som är kvar ligger och pyr i väntan på att fläkten ska starta då panntempen sjunkit, sedan börjar processen om.

Har inte pillat på något än, men hur kan man lösa detta? Och vad finns det för trade offs? Är inte säker, men vill minnas att termostaten i laddgruppen öppnar först vid 78°C (värme går dock över till tankarna tidigare än så), vad skulle hända om man ser till så att den öppnar tidigare, säg vid 68°C istället?

Eller om man ökar eller sänker hastigheten på pumpen i laddgruppen? Vad skulle det få för effekt?

Tacksam för lite resonemang här!

[EDIT] Vid lite egenkontroll så ser jag att det står LTC200 på laddgruppen, inte 361 som det står o följesedeln
Hej. Jag hade nog ställt termostaten när den ska ladda över på 75 grader. Det blir ju alltid eftervärme varje gång du tankar över, så den går upp till 80 grader ändå. Jag tänker att det kan räcka så frestar du heller inte din värmeanläggning till max.. Så håller prylarna längre. Så får du kanske elda en gång mer istället när tankarna sjunkit till typ 60 grader, det är bara min tanke..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.