Har tydligen fått någon form av läcka från antingen köksröret eller toaletten som upptäcktes vid en besiktning av krypgrunden idag. Lägger jag en disktrasa under röret i inspektionsrummet så blir det en liten vattendroppe efter en stund. Mycket lite, men det finns där till slut. I krypgrunden var det lite skador i trossbotten runt de rör som kommer uppifrån. Det är relativt torrt just nu, mätaren visar 14-18% på skadorna i krypgrunden, och omgivande trä har ca 10-14%. Lite torrare på fläcken i inspektionsrummet, 13%.
Har ringt försäkringsbolag som ska skicka en som besiktigar allt. Dock kommer katastroftankarna som ett brev på posten 😰. Vet inget om omfattningen av skadan mer än det synliga, och att det alltså gått ner i krypgrunden. Möjligt att isoleringen i golvet är påverkad? 😫 Det som kanske är positivt är att allt är väldigt lätt åtkomligt, samt att inget i dagsläget är blött. Har ingen aning om hur länge det varit så här för det är inte ofta jag går ner varken i krypgrunden eller i inspektionsluckan bakom toaletten/bredvid köket. Har inte heller möjlighet att ta reda på hur gamla rören är (huset är byggt -73) och funderar på - behöver alla avloppsrör nu bytas, eller räcker det med stället som läcker? Ser de gamla ut?
Försäkringen har åldersavdrag som såklart träder in. Antar att det är "rör eller VVS-anordning" https://www.if.fi/sv/privat/vid-skada/hem-och-egendom/vattenskada och då ligger det på 87%. Kul... Någon som vet om omgivande skador (blindbotten, isolering) också omfattas av åldersavdraget? Läser mig till olika saker här, och försäkringspersonen sa att det inte omfattas av detta, utan att det bara är rören...
Läckan kanske kan komma från toalettstolen för den läcker när den spolas upptäckte jag nu samtidigt som jag letade efter det andra (gästtoa som används ytterst sällan), men det kan väl inte gå igenom väggen till andra sidan? Mycket svårt att lokalisera var läckan finns för den verkar just nu minimal, men det ser ju ut som att det har varit mer vatten vid något tillfälle i alla fall? Eller att det har droppat länge och blivit mättat?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Har ringt försäkringsbolag som ska skicka en som besiktigar allt. Dock kommer katastroftankarna som ett brev på posten 😰. Vet inget om omfattningen av skadan mer än det synliga, och att det alltså gått ner i krypgrunden. Möjligt att isoleringen i golvet är påverkad? 😫 Det som kanske är positivt är att allt är väldigt lätt åtkomligt, samt att inget i dagsläget är blött. Har ingen aning om hur länge det varit så här för det är inte ofta jag går ner varken i krypgrunden eller i inspektionsluckan bakom toaletten/bredvid köket. Har inte heller möjlighet att ta reda på hur gamla rören är (huset är byggt -73) och funderar på - behöver alla avloppsrör nu bytas, eller räcker det med stället som läcker? Ser de gamla ut?
Försäkringen har åldersavdrag som såklart träder in. Antar att det är "rör eller VVS-anordning" https://www.if.fi/sv/privat/vid-skada/hem-och-egendom/vattenskada och då ligger det på 87%. Kul... Någon som vet om omgivande skador (blindbotten, isolering) också omfattas av åldersavdraget? Läser mig till olika saker här, och försäkringspersonen sa att det inte omfattas av detta, utan att det bara är rören...
Läckan kanske kan komma från toalettstolen för den läcker när den spolas upptäckte jag nu samtidigt som jag letade efter det andra (gästtoa som används ytterst sällan), men det kan väl inte gå igenom väggen till andra sidan? Mycket svårt att lokalisera var läckan finns för den verkar just nu minimal, men det ser ju ut som att det har varit mer vatten vid något tillfälle i alla fall? Eller att det har droppat länge och blivit mättat?

Logga in
Skapa konto
Kan all eltejp på kallvattenrören vara ett försök till kondensisolering? Och skadan ursprungligen inte alls vara en läcka utan väldigt mycket kondens som droppar från kallvattenrören?
Har ni väldigt kallt kallvatten?
Hur är det med ventilationen? Kan fuktig luft från exempelvis duschen vädras ut via inspektionsutrymmet istället för "rätt" väg? Och därmed orsaka extremt mycket kondens?
Hur är det med ventilationen? Kan fuktig luft från exempelvis duschen vädras ut via inspektionsutrymmet istället för "rätt" väg? Och därmed orsaka extremt mycket kondens?
Produkter som diskuteras: "eltejp"

Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Nja. Det är visserligen väldigt kallt därinne och det ligger mot en yttervägg, och vattnet är mkt kallt ja. Hittar inget som är fuktigt någonstans i utrymmet förutom dessa små droppar under det gråa röret.PNO skrev:
Kan all eltejp på kallvattenrören vara ett försök till kondensisolering? Och skadan ursprungligen inte alls vara en läcka utan väldigt mycket kondens som droppar från kallvattenrören?

Logga in
Skapa konto
I duschen som är i ett badrum på övervåningen finns en PAX-fläkt som drar ut fuktig luft direkt.
Antar att rören behöver bytas ut och att detta inte går på försärkingen (tror att de är original). Funderar på om resten av skadat material gör det bara 🤔 Hittar ingen om åldersavdrag på själva huskontruktionen, även om läckaget kommer från ett våtrum (vilket ju också är osäkert här).
En liten uppdatering om detta är att det finns en mycket liten spricka på undersidan av avloppsröret vilket är osaken till fuktskadan. Rörbytet får jag såklart bekosta själv, men skadorna i byggnaden går på försäkringen. De har inte brutit upp blindbotten än men mätningen visade fukt i isoleringen på 20% på ett litet område under läckan, förhoppningsvis är det allt, så det ska rivas ut och torkas och sedan ska nytt material upp. Tur i oturen var att vattenskadan inte kom från våtrum så jag slapp den extra självrisken på 6000 kr, och våtrummet är inte skadat.
Redigerat:

Logga in
Skapa konto
Och så här ser det ut under golvet. Som förväntat alltså och allt är helt torrt nu. Ingen fukt verkar ha gått in i väggen heller. Besiktningsmannen/snickaren sa att spånskivan inte behöver bytas ut pga att den inte har någon belastning ovanifrån. Det ska tydligen räcka med att det får stå öppet och extratorka med avfuktare ett par veckor och sen behandlas med nåt anti-mögelmedel. Jag hoppas verkligen att det stämmer 😬 Helst vill jag ju att spånskivan ska bytas ut men då måste väggar till toalett rivas m.m. Det går tydligen att sätta någon extra skiva under.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rörisolering med asbest, sanering?
Miljö & Hälsa -
Hur tätar man rörgenomföringen ner till avloppet?
Vatten & Avlopp -
Trillar ner vitt damm runt avloppsrör i städskåp
Vatten & Avlopp -
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Dräneringsrör i tegel under källargolvet
Grund & Markarbeten