TRJBerg
Ei har nämnts i tråden. Tyvärr är Ei värdelöst numera efter att de avlövats allt inflytande och makt av politiker och i viss mån av domstolar.

Så, om man är äventyrlig kan man:
- Se till att det blir (mycket) uppmärksammat i media. Hjälper inte alltid.
- Göra sig besvärlig genom att t ex ha en bil stående utanför huvudkontoret med en mycket stor skylt där man beskriver deras dåliga beteende, gärna kompletterat med en kraftig "saftblandare".
- Göra personligt besök hos vd och andra lämpliga chefer på hemadress (alltid artigt förstås) och klaga på behandlingen. Upprepa. Du kan också ta reda på deras personliga tel.nummer och göra det via telefon. (Det senare har rapporterats göra susen när det gällt ett telemarketingbolag. Dock var det lite sataniskt genomfört - han ringde vd mitt i natten och lade på luren direkt. Upprepade många gånger. Gjorde susen, han slapp dem. Bolaget gjorde s k "kalla" uppringningar.)
 
N noone70 skrev:
Det är 200m med urberg i dager, skog och korsar en väg. Där ska ja då gräva och spränga ner till minst 70cm djup… det är veckor av arbete plus säker minst 100000 (bara kabelskyddsrören går på 20000) i kostnader och så åker jag ändå på att betala VF för anslutningskostnaden
Inte ett alternativ
Varför drar de inte en luftledning? Du kan ju såga ner träd i närheten som kan falla på den ledningen.
 
B Bengt Numelin skrev:
Varför drar de inte en luftledning? Du kan ju såga ner träd i närheten som kan falla på den ledningen.
de gräver väl altid ner kablarna nuförtiden för att undvika störningar?
 
N noone70 skrev:
Telia vägrar dra fram fiber till mitt hus pga att det är för långt bort, detta trots att huvudkabel/fibern går på min mark och att jag erbjudit mig att gräva ner fiberslang åt dem så de bara behöver blåsa igenom kabeln.
Rätt sjukt att de har rätt att dra kabeln på din mark, men vägrar koppla in dig. I den situationen hade jag inte blivit förvånad ifall kabeln hade råkat ut för någon mystisk olycka.
 
L lbgu skrev:
Rätt sjukt att de har rätt att dra kabeln på din mark, men vägrar koppla in dig. I den situationen hade jag inte blivit förvånad ifall kabeln hade råkat ut för någon mystisk olycka.
Jag bor på landet och vill hålla mig väl med mina grannar…
Tror inte de skulle uppskatta om jag skulle sabba deras internet 😂

Har tack å lov en 5G mast nära så vi har bra uppkoppling ändå (och gratis eftersom vi kör routern på ett extrasim)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast om man tror att Vattenfall och EI är "kompisar" på nåt sätt kan man ju beakta att Vattenfall verkar ha som grundläggande princip att alltid överklaga alla myndighetsbeslut som inte går "deras väg". Inte minst intäktsramarna som EI fastställer.
Så de är ju själva ena riktiga "bråkstakar" i myndighetssammanhang trots att de är ett statligt ägt bolag.
Det visar bara på hur ineffektiv staten är i sitt styrande. I en ideal värld hade ju alla statliga organisationer dragit åt samma håll. Typ följt lagar och instruktioner. Finns det lagar som är motsägande så är det uppenbart att dessa lagar bör ändras.
Men som med all byråkrati så skapas småpåvedömen där den lokala befälhavaren bara ser till sitt eget ego utan att inse att han är en del av en större enhet. Sen så misslyckas även ledningen ett steg upp uppenbarligen då de inte har koll på organisationerna längre ner i hierarkin.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
- Göra personligt besök hos vd och andra lämpliga chefer på hemadress (alltid artigt förstås) och klaga på behandlingen. Upprepa.
Det här är anser jag är "ett steg för långt"... Oavsett hur totalt värdelös personen är på sitt jobb så tycker jag ovälkomna hembesök är något alla ska slippa, man vet ju aldrig vad det är för upprörd dåre och vad denne kan ta sig till som bankar på dörren..

Ringa kan man väl göra om man är sån... Det utgör ju iaf inget potentiellt fysiskt hot.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
L Lucif3r skrev:
Det här är anser jag är "ett steg för långt"... Oavsett hur totalt värdelös personen är på sitt jobb så tycker jag ovälkomna hembesök är något alla ska slippa, man vet ju aldrig vad det är för upprörd dåre och vad denne kan ta sig till som bankar på dörren..

Ringa kan man väl göra om man är sån... Det utgör ju iaf inget potentiellt fysiskt hot.
Du kan ha rätt. Jag skrev iofs "äventyrlig".
Men anser man att motparten beter sig väldigt illa och man är desperat så kan jag anse det vara "fair game". Observera att jag sa "alltid artig".
 
L Lucif3r skrev:
Det här är anser jag är "ett steg för långt"... Oavsett hur totalt värdelös personen är på sitt jobb så tycker jag ovälkomna hembesök är något alla ska slippa, man vet ju aldrig vad det är för upprörd dåre och vad denne kan ta sig till som bankar på dörren..

Ringa kan man väl göra om man är sån... Det utgör ju iaf inget potentiellt fysiskt hot.
Menar du att jag ska bli livrädd varje gång någon knackar på dörren? Som du resonerar så borde jag ju åtminstone ta med yxan när jag öppnar.

Skämt åsido så är det väl bara mer än rätt att den som är ytterst ansvarig för en dysfunktionell organisation får reda på hur illa det är. Tyvärr lär väl VDn vara den som beordrat att de underlydande ska bete sig som de gör, men ifall irritationen på alla ovälkomna besök blir för stor så kan det ju leda till förbättring.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Menar du att jag ska bli livrädd varje gång någon knackar på dörren? Som du resonerar så borde jag ju åtminstone ta med yxan när jag öppnar.

Skämt åsido så är det väl bara mer än rätt att den som är ytterst ansvarig för en dysfunktionell organisation får reda på hur illa det är. Tyvärr lär väl VDn vara den som beordrat att de underlydande ska bete sig som de gör, men ifall irritationen på alla ovälkomna besök blir för stor så kan det ju leda till förbättring.
Ja någon hr ju sett till att bygga upp en kundtjänst som omöjliggör all form av direktkontakt med handläggare och ansvariga chefer
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
C
N noone70 skrev:
Ja någon hr ju sett till att bygga upp en kundtjänst som omöjliggör all form av direktkontakt med handläggare och ansvariga chefer
Ja det är ju tyvärr "standard" idag. All kundkontakt sker via kundtjänst och har kundtjänst inte möjlighet att hantera en situation så blir det inget gjort. Case closed.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Klassiskt fall av VattenFail här..
N noone70 skrev:
Det är 200m med urberg i dager, skog och korsar en väg. Där ska ja då gräva och spränga ner till minst 70cm djup…
Eftersom Vattenfall verkar ta god tid på sig så kan du kanske spräcka urberget en bit i taget och ändå hinna tills de får tummen ur? Finns snigel "dynamit" som man kan spräcka berg med till halva priset i Polen via beställning.
Vägen kan man korsa genom att skjuta in ett metallrör med domkraft horisontellt.

Har de inte fixat något när du är klar så får du väl mata en egen kabel via byggström. Men kika på vad avtalet säger om tidsperioder.
Byggströmsskåpet kan man kanske bygga in i något som skyddar mot väder och som ser snyggare ut.

En annan variant kanske är att göra ett avtal med en granne och koppla in sig där, och som i sin tur säkrar upp?

Med tanke på tid och kostnader kanske batteribank, solpaneler, motorgenerator mm lönar sig?

Hur långt är avståndet till gränsen för annat nätbolag?

Vilket elområde är det? För i SE4 är det effektbrist och inkopplingar kan vara svåra att få vid lite högre effekter.

Vilken mätarsäkring är aktuell?

Med tanke på att det verkar vara en lantbruksfastighet, är beställningen som privatperson eller företag?

TRJBerg TRJBerg skrev:
- Göra sig besvärlig genom att t ex ha en bil stående utanför huvudkontoret med en mycket stor skylt där man beskriver deras dåliga beteende, gärna kompletterat med en kraftig "saftblandare".
Köp eller hyr en glassbil. Av någon anledning så vägrar miljökontoren att åtgärda den akustiska sanitära olägenheten. Sedan kör man runt kontoret på kontorstid och vill sälja glass med hjälp av tutorna under långa stunder. ;)
 
K Kilmar skrev:
Vi har väntat nu i 8,5 månader sedan huset var klart och inflyttning. Ett tag verkade det som det skulle bli slutfört 7:e Oktober men plötsligt så är det i planerings stadie igen. Kundtjänst☹️säger att de inte vet när det blir anslutning.
Vilket elområde och elbolag?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nu kommer ett rejält gnällinlägg 😂

Vi har nu väntat i nästan 2 år och 3 månader på att få en permanent elanslutning.
Det ställer till det rejält för oss, bla kan vi inte göra klart vår tomt, göra iordning odlingar och vi kan inte bygga bla ett större tunnelväxthus som vi ska ha för vår verksamhet (vi har en lantbruksfastighet) eftersom den planerade schaktningen ska gå rakt igenom det planerade odlingsområdet.

Ok, saker kan ta tid, tillstånd ska inhämtas osv osv. Men över 2 å och inga som helst besked om när det beräknas vara klart?

Men det som stör mig mest är Vattenfalls attityd.
Det är absolut NOLL kundservice, handläggaren svarar på mail när han känner för det.
”mina sidor” där man ska kunna följa sitt ärende är ett skämt, där står det bara att beredning påbörjats.
Försöker man ringa dit så hamnar man hos kundtjänst som inte kan göra någonting annat än starta ett ärende (som inte leder någonstans). Gissar att jag inte är den enda som är missnöjd eftersom varje gång jag ringt har stackaren som svarat i kundservice varit mer eller mindre varit uppgiven och antytt att jag inte är ensam med mitt missnöje
Bli kopplat till någon ansvarig chef eller liknande är omöjligt.
Och det här företaget är ansvarigt för samhällsbärande infrastruktur?😱

slut på gnället
På telefon 08-739 70 31 eller kundombudsmannen@vattenfall.com.


Kundombudsmannen fångar upp problem och vidarebefordrar synpunkter till ansvariga personer inom Vattenfall Eldistribution. Du är alltid välkommen med synpunkter om vår kundhantering.
 
  • Haha
petlund
  • Laddar…
År 2024 "Du är alltid välkommen med synpunkter om vår kundhantering."
År 2080 "Vi är så ledsna för förseningen, men vi jobbar på så fort vi kan."
;)
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.