N noone70 skrev:
Det är väl knappast några ingenjörer som har hand om kundtjänst eller som kör grävmaskin?

Det tog 8-9 månader från ansökan till att handläggaren gjorde sitt(som tog 2v, gissade att han gjorde lite beräkningar om befintligt anläggning klarade av vår anslutning mm) sen var avtalet klart
Sen hände det ingenting fören någon förman kom förbi förra hösten för att planera jobbet, var kabeln skulle dras osv…
Hej
Det räcker att det fattas personer på viss platser i en kedja för att processen skall försenas

Personen i kundtjänsten kan inte göra elkraftingenjörens arbete

När någon kommer med en fråga om anslutning då måste elnätsbolaget göra en elkraftsmässig bedömning gällande anslutningen

Det kan även komma flera ansökningar som innebär att olika alternativ måste bedömmas

Fattas då personal hjälper det inte att man börjar gräva på ”fel” ställe
 
  • Gilla
SuperMarius83
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det räcker att det fattas personer på viss platser i en kedja för att processen skall försenas

Personen i kundtjänsten kan inte göra elkraftingenjörens arbete

När någon kommer med en fråga om anslutning då måste elnätsbolaget göra en elkraftsmässig bedömning gällande anslutningen

Det kan även komma flera ansökningar som innebär att olika alternativ måste bedömmas

Fattas då personal hjälper det inte att man börjar gräva på ”fel” ställe
Elkraftsingengörens jobb var klart när avtalet var påskrivet, han gjorde beräkningarna i samband med att avtalet skrevs (varför jag vet det är för han sa själv att anläggningen behövdes byggas ut om jag hade huvudsäkring över 35A och då skulle det bli ännu dyrare). Så det förklarar 2-3v av tiden och möjligtvis väntetid fram till dess vi tilldelades handläggare.
Men sen 6 månader för att en förman ska masa sig ut för att kolla på jobbet och att det har gått ytterligare 1 år efter det har inget med bris på ingenjörer att göra!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Elkraftsingengörens jobb var klart när avtalet var påskrivet, han gjorde beräkningarna i samband med att avtalet skrevs (varför jag vet det är för han sa själv att anläggningen behövdes byggas ut om jag hade huvudsäkring över 35A och då skulle det bli ännu dyrare). Så det förklarar 2-3v av tiden och möjligtvis väntetid fram till dess vi tilldelades handläggare.
Men sen 6 månader för att en förman ska masa sig ut för att kolla på jobbet och att det har gått ytterligare 1 år efter det har inget med bris på ingenjörer att göra!
Hej
Det finns säkert flera orsaker till förseningar men måste man byta kabel , gräva och asfaltera så tar det tid.
Elnätsbolagen kan dessutom få in nya ärenden som gör att beräkningar måste göras om
 
  • Gilla
SuperMarius83
  • Laddar…
Hos oss drog elbolaget ström till tomtgränsen, via befintlig luftledning. Mellan gränsen och fasadskåpet var vi tvungna att gräva själva (det var inget de gjorde) och lägga ner 110mm gult rör. Ca. 100m. De glömde dock nämna att de ville ha draggrop, men jag bytte ut dragtråden till ett kraftigare snöre. Det gick utan problem. Vi byggde dock helt utan byggström.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
U ujh skrev:
Hos oss drog elbolaget ström till tomtgränsen, via befintlig luftledning. Mellan gränsen och fasadskåpet var vi tvungna att gräva själva (det var inget de gjorde) och lägga ner 110mm gult rör. Ca. 100m. De glömde dock nämna att de ville ha draggrop, men jag bytte ut dragtråden till ett kraftigare snöre. Det gick utan problem. Vi byggde dock helt utan byggström.
Det är i princip samma här, fast det framgår klart och tydlig att draggrop är ett krav

Vi har grävt vår del, på den del av vår fastighet som är ”tomt” sen får de hantera de övriga 200m
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det finns säkert flera orsaker till förseningar men måste man byta kabel , gräva och asfaltera så tar det tid.
Elnätsbolagen kan dessutom få in nya ärenden som gör att beräkningar måste göras om
Allt du nämner är ju sånt som uppstår när schaktningen påbörjats
Allt annat är klart enligt handläggaren själv, han skrev det senast vi hörde nått från han.

Sen är det inte förseningar, ALLA (elektrikern, byggare som byggde vårt hus, ägaren till firman som gjorde plattan, husleverantör… ALLA) jag pratat med om detta säger samma sak, Vattenfall är helt omöjliga att ha att göra med,långa väntetiden, ingen support eller återkoppling osv. Det här är något VF har satt i system.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Cheesen
N noone70 skrev:
.
Vad säger elinstallatören som du anlitat för att göra jobbet?
 
Cheesen Cheesen skrev:
Vad säger elinstallatören som du anlitat för att göra jobbet?
Uppgivet typ ”att det alltid är så här”
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nu kommer ett rejält gnällinlägg 😂

Vi har nu väntat i nästan 2 år och 3 månader på att få en permanent elanslutning.
Det ställer till det rejält för oss, bla kan vi inte göra klart vår tomt, göra iordning odlingar och vi kan inte bygga bla ett större tunnelväxthus som vi ska ha för vår verksamhet (vi har en lantbruksfastighet) eftersom den planerade schaktningen ska gå rakt igenom det planerade odlingsområdet.

Ok, saker kan ta tid, tillstånd ska inhämtas osv osv. Men över 2 å och inga som helst besked om när det beräknas vara klart?

Men det som stör mig mest är Vattenfalls attityd.
Det är absolut NOLL kundservice, handläggaren svarar på mail när han känner för det.
”mina sidor” där man ska kunna följa sitt ärende är ett skämt, där står det bara att beredning påbörjats.
Försöker man ringa dit så hamnar man hos kundtjänst som inte kan göra någonting annat än starta ett ärende (som inte leder någonstans). Gissar att jag inte är den enda som är missnöjd eftersom varje gång jag ringt har stackaren som svarat i kundservice varit mer eller mindre varit uppgiven och antytt att jag inte är ensam med mitt missnöje
Bli kopplat till någon ansvarig chef eller liknande är omöjligt.
Och det här företaget är ansvarigt för samhällsbärande infrastruktur?😱

slut på gnället
Vi har väntat nu i 8,5 månader sedan huset var klart och inflyttning. Ett tag verkade det som det skulle bli slutfört 7:e Oktober men plötsligt så är det i planerings stadie igen. Kundtjänst☹️säger att de inte vet när det blir anslutning. Allt är klart för dem. De behöver bara dra igenom kabeln från skåpet vid gatan till huset. 20 m som möjligen kan ta en timma för två installatörer. Så himla frustrerande och nochalant dåligt av Vattenfall. Man undrar verkligen om de lottar ut jobben var morgon på planerings avdelningen. Detta är så dåligt så man tror inte det är sant men tråkigt nog så är det det.☹️☹️☹️
 
K Kilmar skrev:
Vi har väntat nu i 8,5 månader sedan huset var klart och inflyttning. Ett tag verkade det som det skulle bli slutfört 7:e Oktober men plötsligt så är det i planerings stadie igen. Kundtjänst☹️säger att de inte vet när det blir anslutning. Allt är klart för dem. De behöver bara dra igenom kabeln från skåpet vid gatan till huset. 20 m som möjligen kan ta en timma för två installatörer. Så himla frustrerande och nochalant dåligt av Vattenfall. Man undrar verkligen om de lottar ut jobben var morgon på planerings avdelningen. Detta är så dåligt så man tror inte det är sant men tråkigt nog så är det det.☹️☹️☹️
Det funkar tydligen så att man måste ha en elektriker som har kontakter hos personalen på Vattenfall så löser det sig. Den formella vägen leder ingenstans.
 
  • Gilla
  • Wow
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
En av mina bästa vänner är elkraftsingenjör på motsvarande bolag och sitter med såna ärenden. Hon är chockad över sina chefer och kollegors nonchalans och att ingen verkar bry sig om kunderna. Folk ringer och är förtvivlade, de får inga svar eller besked. Ingen verkar ha nån som helst ambition att förbättra för kunderna.

När hon får sina ärenden säger hon till kunderna att de inte behöver oroa sig, hon kommer att lösa det för dem (och hon gör det också). Men man ska ju ha tur och hamna hos nån som bryr sig. Ett sjukt system.
 
  • Wow
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
T torplover_3000 skrev:
En av mina bästa vänner är elkraftsingenjör på motsvarande bolag och sitter med såna ärenden. Hon är chockad över sina chefer och kollegors nonchalans och att ingen verkar bry sig om kunderna. Folk ringer och är förtvivlade, de får inga svar eller besked. Ingen verkar ha nån som helst ambition att förbättra för kunderna.

När hon får sina ärenden säger hon till kunderna att de inte behöver oroa sig, hon kommer att lösa det för dem (och hon gör det också). Men man ska ju ha tur och hamna hos nån som bryr sig. Ett sjukt system.
Man tycker det skulle finnas någon lag om hur lång tid det ska ta. Det ser ju väldigt oproffsigt ut att ha ett byggströms skåp stående bredvid vattenfallls skåp månad efter månad. Grannarna undrar och frågar om det är något fel. Min granne som blev klar med sitt hus 2 månader innan vårt fick sin fasta anslutning efter 3 veckors väntan.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det funkar tydligen så att man måste ha en elektriker som har kontakter hos personalen på Vattenfall så löser det sig. Den formella vägen leder ingenstans.
Personliga kontakter underlättar ju alltid
 
Vattenfall beställer jobbet av sin upphandlade entreprenör, du behöver komma i kontakt med projektledaren hos entreprenören.
Din elektriker bör veta vem detta är eller fått kontaktuppgifter på ett eller annat sätt.
 
Schuff Schuff skrev:
Vattenfall beställer jobbet av sin upphandlade entreprenör, du behöver komma i kontakt med projektledaren hos entreprenören.
Din elektriker bör veta vem detta är eller fått kontaktuppgifter på ett eller annat sätt.
Nop, han har ingen aning! Det är i princip noll kommunikation
(Det är grannen som är elektrikern)
När de kopplade in byggströmmen ringde de efter de var klara med inkopplingen
Som tur var hade han varit förutseende och placerat ut skåpet i förtid…
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.