13 314 läst · 85 svar
13k läst
85 svar
Vattenfall, väntat över 2 år på elanslutning
Då skulle jag i första hand vända mig till EI.N noone70 skrev:
I andra hand har du och vattenfall ett avtal som de inte riktigt följer. Eftersom leveranstid inte är inskrivet får en eventuell domstol tolka det och 1,5 år får nog ses som för mycket.
Men jag hade inte velat stämma dem för saken utan hellre förhandlat om till annan avlämningspunkt så jag själv kan ordna allt på tomten och den delen vattenfall ska ordna blev mer deras problem.
Men då ska jag orka driva det i domstol å vem fan orkar det för några 1000-lappar? De har garanterat en hel avdelning med överbetalda jurister som inte har något annat för sig än kriga mot missnöjda kunderredarn skrev:Då skulle jag i första hand vända mig till EI.
I andra hand har du och vattenfall ett avtal som de inte riktigt följer. Eftersom leveranstid inte är inskrivet får en eventuell domstol tolka det och 1,5 år får nog ses som för mycket.
Men jag hade inte velat stämma dem för saken utan hellre förhandlat om till annan avlämningspunkt så jag själv kan ordna allt på tomten och den delen vattenfall ska ordna blev mer deras problem.
Hur ska man kunna förhandla när man inte ens kan få kontakt med sin motpart?
Just det. Jag rekommenderar att du inte tar saken till domstol. EI är gratis att be om hjälp. On de inte kan eller vill så föreslår jag omförhandling med vattenfall så du själv gräver på tomten och installerar den kabeln.N noone70 skrev:
Min fastighet är 10Ha, har markelskåp osvHåkanen67 skrev:
Jag har redan gjort allt mitt jobb fram till tomtgräns(tomtgräns och fastighetsgräns är inte samma sak men det är en annan diskussion)
Vem som ansvarar för vad är fastställt, de drar elen ca 200 m från stora elskåpet (som oxå står på min mark) fram till min tomtgräns. Sen via markrör som jag grävt ner
Du missade helt min poäng.L lbgu skrev:Och Vattenfall ägs till 100% av staten. Så staten har kontroll över både Ei och Vattenfall, naivt att tro något annat. Även om Vattenfall inte är en myndighet så tillsätter staten styrelsen. Miljöpartiet såg väl till att några i styrelsen byttes någon gång för att deras politik skulle genomföras. Ungefär som med SR/SVT som ska vara så oberoende av staten, men även där tillsätter staten styrelsen som givetvis vet att de bara sitter i styrelsen så länge de gör som staten vill. Men visst, lev vidare i illusionen att de är fristående på något sätt.
Du skrev att både Vattenfall och Ei "ägs av staten". Det är fel. Ei är en statlig myndighet (Ei är en del av staten).
Då hade jag bett Vattenfall att flytta överlämningen till ”stora elskåpet” och ordnat de 200m själv. Sannolikt billigare men 200m till att gå för att byta trasiga huvudsäkringar.N noone70 skrev:Min fastighet är 10Ha, har markelskåp osv
Jag har redan gjort allt mitt jobb fram till tomtgräns(tomtgräns och fastighetsgräns är inte samma sak men det är en annan diskussion)
Vem som ansvarar för vad är fastställt, de drar elen ca 200 m från stora elskåpet (som oxå står på min mark) fram till min tomtgräns. Sen via markrör som jag grävt ner
Det är 200m med urberg i dager, skog och korsar en väg. Där ska ja då gräva och spränga ner till minst 70cm djup… det är veckor av arbete plus säker minst 100000 (bara kabelskyddsrören går på 20000) i kostnader och så åker jag ändå på att betala VF för anslutningskostnadenredarn skrev:
Inte ett alternativ
Ok, men nog tycker jag man kan säga att staten äger sina myndigheter. Även om man ser staten som en organism så kan ju en organism anses äga sina "kroppsdelar". Jag tycker nog att jag äger min näsa även om den är en del av mig.K Kardan79 skrev:
Så vattenfalls schablonpris för 200m understiger kostnaden då vattenfall ska göra allt detta?N noone70 skrev:
I så fall har jag viss förståelse till varför att det tar lite extra tid.
Det har väl ingen betydelse? Vi har ett avtal som följer en fast schablon och på vilket sätt ska det ursäkta att de tar över två år på sig att handlägga ärendet(det är inte direkt schaktningen som tar tid, den har ju inte ens påbörjats).redarn skrev:
Det är ju knappast så att det blir svårare för handläggaren att svara på mail för att det finns sten i vår marken?
Förståelse i betydelsen ”jag begriper varför de är söliga” inte ”de har rätt att vara söliga”.N noone70 skrev:Det har väl ingen betydelse? Vi har ett avtal som följer en fast schablon och på vilket sätt ska det ursäkta att de tar över två år på sig att handlägga ärendet(det är inte direkt schaktningen som tar tid, den har ju inte ens påbörjats).
Det är ju knappast så att det blir svårare för handläggaren att svara på mail för att det finns sten i vår marken?
Då återstår EI eller stämning.
Lycka till!
HejN noone70 skrev:Nu kommer ett rejält gnällinlägg 😂
Vi har nu väntat i nästan 2 år och 3 månader på att få en permanent elanslutning.
Det ställer till det rejält för oss, bla kan vi inte göra klart vår tomt, göra iordning odlingar och vi kan inte bygga bla ett större tunnelväxthus som vi ska ha för vår verksamhet (vi har en lantbruksfastighet) eftersom den planerade schaktningen ska gå rakt igenom det planerade odlingsområdet.
Ok, saker kan ta tid, tillstånd ska inhämtas osv osv. Men över 2 å och inga som helst besked om när det beräknas vara klart?
Men det som stör mig mest är Vattenfalls attityd.
Det är absolut NOLL kundservice, handläggaren svarar på mail när han känner för det.
”mina sidor” där man ska kunna följa sitt ärende är ett skämt, där står det bara att beredning påbörjats.
Försöker man ringa dit så hamnar man hos kundtjänst som inte kan göra någonting annat än starta ett ärende (som inte leder någonstans). Gissar att jag inte är den enda som är missnöjd eftersom varje gång jag ringt har stackaren som svarat i kundservice varit mer eller mindre varit uppgiven och antytt att jag inte är ensam med mitt missnöje
Bli kopplat till någon ansvarig chef eller liknande är omöjligt.
Och det här företaget är ansvarigt för samhällsbärande infrastruktur?😱
slut på gnället
Vi har sedan mer än 10 år en stor brist på bland annat elkraftsingenjörer i samhället och för få vill utbilda sig
Det är inte konstigt att vi får vänta när det är en stor brist på personal
Det är väl knappast några ingenjörer som har hand om kundtjänst eller som kör grävmaskin?M Martin Lundmark skrev:
Det tog 8-9 månader från ansökan till att handläggaren gjorde sitt(som tog 2v, gissade att han gjorde lite beräkningar om befintligt anläggning klarade av vår anslutning mm) sen var avtalet klart
Sen hände det ingenting fören någon förman kom förbi förra hösten för att planera jobbet, var kabeln skulle dras osv…