208 läst · 2 svar
208 läst
2 svar
Vattenfall timpris rörlig kostnad
Försöker räkna på om besparing är möjlig genom att ändra från Vattenfall rörligt till timpris och den faktor jag inte blir klok på är "Rörliga kostnader". Kan de som har Vattenfall och Timpris dela med sig av vad "rörliga kostnader" brukar ligga på per månad i område 3?
Det som gör jämförelsen svår är att Rörliga kostnader för Tim och Rörligt pris skiljer sig, så beroende på om skillnaden alltid är lika hög som i Februari (3,64öre mot 8,49öre) blir resultater för min besparing väldigt olik.
OBS, i December justerade Vattenfall prissättningen på Rörligt pris. Tidigare bakades Spot och Rörliga kostnader ihop till ett Rörligt pris men sen i December visar fakturan det genomsnittliga spotpriset + Rörliga kostnader.
Det som gör jämförelsen svår är att Rörliga kostnader för Tim och Rörligt pris skiljer sig, så beroende på om skillnaden alltid är lika hög som i Februari (3,64öre mot 8,49öre) blir resultater för min besparing väldigt olik.
OBS, i December justerade Vattenfall prissättningen på Rörligt pris. Tidigare bakades Spot och Rörliga kostnader ihop till ett Rörligt pris men sen i December visar fakturan det genomsnittliga spotpriset + Rörliga kostnader.
Fråga Vattenfall.
Jag bytte bort från VF i höstas pga otydlighet i påslag. Goddag yxsskaft svar från kundtjänst när man ville få påslag specat skilt från rena spotpriset.
Nu kanske de har blivit tydligare på fakturan.
Påslaget låg då på ca 4+/-1 öre/kWh ex. moms.
Jag bytte bort från VF i höstas pga otydlighet i påslag. Goddag yxsskaft svar från kundtjänst när man ville få påslag specat skilt från rena spotpriset.
Nu kanske de har blivit tydligare på fakturan.
Påslaget låg då på ca 4+/-1 öre/kWh ex. moms.
Jag tror utmaningen kan vara att de inte vet före, bara efter. De rörliga kostnaderna beror på hur varje dags handel går på marknaderna som kommer efter spotpris (intradag och drifttimme) och är det stora obalanser så blir priserna högre. De gör ju en bedömning dagen innan hur de tror deras kunder ska agera och handlar därefter, sedan får de korrigera det i drifttimmen och handla sig i balans om de inte träffat bra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rörligt timpris Fortum
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
timpris eller rörligt vid jämn förbrukning
Vad rekommenderar ni gällande el-abonnemang timpris, fast pris eller rörligt pris?
Timpris eller ha kvar månadsrörligt?
Byta mellan rörligt och timpris (Vattenfall)
Elavtal, elpriser & elförbrukning
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
EON höjer elnätsavgifterna IGEN
Elavtal, elpriser & elförbrukning