Alla miljöpartister här inne borde fundera på hur batterierna framställs.

lbgu skrev:
Varför då?
Det spelar väl ingen roll om vi förgiftar Kina?

Huvudsaken är ju att vi inte bryter kalk på Gotland :rolleyes:

I
KnockOnWood skrev:
Varför då?
Det spelar väl ingen roll om vi förgiftar Kina?

Huvudsaken är ju att vi inte bryter kalk på Gotland :rolleyes:
Dessutom kommer de snart att framställas med hjälp av miljövänlig kärnkraft.;)

ion skrev:
Dessutom kommer de snart att framställas med hjälp av miljövänlig kärnkraft.;)
Vilka kommer att "framställas med hjälp av miljövänlig kärnkraft" menar du?

Sällsynta jordartsmetaller?
Kalk?
Jo, jag såg din ;) , men du får nog ändå förklara vad du menar för oss trögtänkta.

Sverige är kanske det sista landet i världen där sol, vind och batterier är ett bra val ur samhällsperspektiv. Vi har ju redan nästan 100% utsläppsfri el, välfungerande elnät och relativt lågt elpris samtidigt som vi behöver som mest el när solen lyser svagt.

I
KnockOnWood skrev:
Vilka kommer att "framställas med hjälp av miljövänlig kärnkraft" menar du?

Sällsynta jordartsmetaller?
Kalk?
Jo, jag såg din ;) , men du får nog ändå förklara vad du menar för oss trögtänkta.
Alla har vi nog våra +&- perioder, du svarade på "hur batterierna framställs", alltså syftade jag på batteriframställningen. Jag kan inte komma på någon tillverkning som kan ske utan energitillskott.;)

pelpet skrev:
Sverige är kanske det sista landet i världen där sol, vind och batterier är ett bra val ur samhällsperspektiv. Vi har ju redan nästan 100% utsläppsfri el, välfungerande elnät och relativt lågt elpris samtidigt som vi behöver som mest el när solen lyser svagt.
Tidiga elverk hade en stor mängd batterier inblandade, så det är beprövat även när det kommer till kolkraft.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brunkebergsverket

Brunkebergsverket_1896b.jpg

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
lbgu skrev:
Vi miljöpartister har redan tagit reda på att batterierna skall tillverkas i Stockton, Nevada med syntetisk grafit, alt. grafit från Kanada. Kobolt och lithium från USA. Kritiken mot detta har varit att de förbrukar all nordamerikansk produktion i sin jakt på ansvarsfull framställning. Kritik har också riktats mot att det blir onödiga transporter från Stockton till Fremont. Panasonic kommer att driva fabriken åt Tesla.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Snygg fabrik dessutom

tesla_gigafactory_rendering_800px.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I
harry73 skrev:
Batterier utvecklas hela tiden, och jämfört med kärnkraft går utvecklingen väldigt fort
[länk]
Intressant, då blir det kanske bättre pris på alminiumskrot, värmeljusbehållare för 1,2 miljoner kr som ingen vill ha blir kanske värda mer. Kanske det t.o.m blir tillåtet att slänga aluminiumskrot på SYSAV trots att det suttit på en bil.:confused:

123abc skrev:
[länk]
Om våra vänsterpartister tror att de skall kunna ta kommandot över tysk energipolitik så kommer de säkerligen att få sig en rejäl näsknäpp!

harry73
Nu får du förklara för oss trögtänkta, hur tar vänsterpartiet kommandot över tysk energipolitik?

I länken som 123abc lade in, och som jag citerade, ser vi en bekymrad Jonas Sjöstedt som säger (citat)
– Det här raderar ut byar och människors möjlighet att bo här, säger Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt på besök i området.
Nu säger jag inte att vänsterparitiet tar kommandot, utan att de tror att de skall kunna göra det med sina pekpinnar.
Förr i tiden kallades det att spela Allan.

Jag tycker att hr Sjöstedt skall hållas sig till inrikespolitiken, om något.
Men visst, för att ha gått nya gymnasiet på en 2-årig social linje gör han ju en strålande insats :wow:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.