7 770 läst · 258 svar
8k läst
258 svar
Vattenfall avbryter klimatsatsning på CO2-fångning
Fundamental i hela tanken är att företagen har tre alternativ, reducera själva, avskilja själva eller betala för en kolsänka.K karlmb skrev:
Jag stör mig på uttryck som är vanliga i sådana här sammanhang:
"Grön miljöbubbla". Intetsägande men de som använder det förutsätter att "alla vet".
"Rädda klimatet". Ingen menar att man skall rädda klimatet, det som görs är att hitta lösningar som skall bromsa förändringar i klimat, inte stoppa eller vända exempelvis uppvärmning globalt. Ingen tror man kan "rädda klimatet". Det är som den bilden man ser i olika varianter (ofta tecknad) på ett kolkraftverk som producerar el som går till en stolpe där en person med elbil tror denne "räddar klimatet". Jag har aldrig träffat någon som tror att de räddar klimatet men däremot de som inte vill bidra till en snabbare försämring.
"Grön miljöbubbla". Intetsägande men de som använder det förutsätter att "alla vet".
"Rädda klimatet". Ingen menar att man skall rädda klimatet, det som görs är att hitta lösningar som skall bromsa förändringar i klimat, inte stoppa eller vända exempelvis uppvärmning globalt. Ingen tror man kan "rädda klimatet". Det är som den bilden man ser i olika varianter (ofta tecknad) på ett kolkraftverk som producerar el som går till en stolpe där en person med elbil tror denne "räddar klimatet". Jag har aldrig träffat någon som tror att de räddar klimatet men däremot de som inte vill bidra till en snabbare försämring.
Redigerat:
Det har Sovjetunionen/Ryssland hållit på med sedan 60-talet, det var under Nikita Chrusjtjov de insåg vad miljörörelserna kunde användas till i Väst, men i Öst förföljdes de gröna...L lbgu skrev:
Jag vet inte vad det är för färg på sedelpressarna hos Bureau of Engraving and Printing, men sedlarna som trycks är gröna.P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 449 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 449 inlägg
Det väsentliga är per person. För du tycker väl inte att vi löser stora länders stora totala utsläpp genom att dela upp länderna så att varje land inte har mer än 10 miljoner innevånare?P pmd skrev:
Eller kanske dela upp dem så att de har 5 miljoner innevånare och då blir plötsligt Sverige väldigt viktigt när det gäller utsläpp?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 449 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 449 inlägg
Jo
En usel grön bubbla till.
Det får du nog fråga von der Leyen EU om och Sverige kan inte ge statsstöd utan EUs godkännande som du känner till. Sen är ju tyska Volkswagen en av storägarna och det har ryktats att tyska staten ska gå in.BirgitS skrev:
En usel grön bubbla till.