K karlmb skrev:
Tror alla andra fattar men...om man tycker Slite är ett problem så åtgärdar man Slites utsläpp. Man kan tillverka cement utan CO2-utsläpp. Det blir sannolikt betydligt billigare än att låta de köra som nu och sen fånga in skiten.
Fundamental i hela tanken är att företagen har tre alternativ, reducera själva, avskilja själva eller betala för en kolsänka.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Fundamental i hela tanken är att företagen har tre alternativ, reducera själva, avskilja själva eller betala för en kolsänka.
Så du räknar med att Slite skulle välja det dyraste alternativet?

K karlmb skrev:
Så du räknar med att Slite skulle välja det dyraste alternativet?
Herregud. Somna om.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Herregud. Somna om.
Tack för det vettiga svaret.

Jag stör mig på uttryck som är vanliga i sådana här sammanhang:
"Grön miljöbubbla". Intetsägande men de som använder det förutsätter att "alla vet".

"Rädda klimatet". Ingen menar att man skall rädda klimatet, det som görs är att hitta lösningar som skall bromsa förändringar i klimat, inte stoppa eller vända exempelvis uppvärmning globalt. Ingen tror man kan "rädda klimatet". Det är som den bilden man ser i olika varianter (ofta tecknad) på ett kolkraftverk som producerar el som går till en stolpe där en person med elbil tror denne "räddar klimatet". Jag har aldrig träffat någon som tror att de räddar klimatet men däremot de som inte vill bidra till en snabbare försämring.

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Du kan lägga till Putin på listan också. Ryssarna avslöjades ju med att de stödde ett grönt parti i Belgien för några år sedan. Egentligen inte så konstigt då ryssarna liksom de flesta andra kan räkna ut vad grön politik kommer att medföra.
Det har Sovjetunionen/Ryssland hållit på med sedan 60-talet, det var under Nikita Chrusjtjov de insåg vad miljörörelserna kunde användas till i Väst, men i Öst förföljdes de gröna...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
Så: börja med att rusta upp järnvägarna och styr över transporterna från väg till järnväg
Då behöver spårkapaciteten i järnvägsnätet öka rejält. Det räcker inte med upprustning. Nya spår behöver byggas.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle det vara korkat att ta bort löven på min gräsmatta bara för att de kommer från grannens träd?
För att att löv gödslar gräsmattan när löven multnar. 😉

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet är det en blå regering vi har och de har ju sett till att Kina nu kan konkurrera ut svensk batteritillverkning.
Hur gjorde regeringen det?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur tycker du att det ska lösas?
Kärnkraftsdrivna bilar, kanske? 🙃

P
P paralun skrev:
Pengarna ÄR slut och det finns ingen "grön sedelpress" och värre blir det.
Jag vet inte vad det är för färg på sedelpressarna hos Bureau of Engraving and Printing, men sedlarna som trycks är gröna.

P
S skaraborgsfakir skrev:
Våra utsläpp är INTE små.

De är bara lite mindre än utsläppen/capita för några andra industriländer.
Men vi är inte så många capita här.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Men vi är inte så många capita här.
Det väsentliga är per person. För du tycker väl inte att vi löser stora länders stora totala utsläpp genom att dela upp länderna så att varje land inte har mer än 10 miljoner innevånare?
Eller kanske dela upp dem så att de har 5 miljoner innevånare och då blir plötsligt Sverige väldigt viktigt när det gäller utsläpp?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Hur gjorde regeringen det?
Kina ger stora subventioner till sina batterifabriker så att de kan dumpa priserna och konkurrera ut andra länders batteritillverkning. Har du hört något om att regeringen här kunde tänka sig att agera så att Northvolt kunde konkurrera på lika villkor?

Jo
BirgitS BirgitS skrev:
Kina ger stora subventioner till sina batterifabriker så att de kan dumpa priserna och konkurrera ut andra länders batteritillverkning. Har du hört något om att regeringen här kunde tänka sig att agera så att Northvolt kunde konkurrera på lika villkor?
Det får du nog fråga von der Leyen EU om och Sverige kan inte ge statsstöd utan EUs godkännande som du känner till. Sen är ju tyska Volkswagen en av storägarna och det har ryktats att tyska staten ska gå in.
En usel grön bubbla till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.