C cpalm skrev:
Problemet är väl att ett stopp inte ens finns på världskartan. CO2 utsläppen ökar tvärtom fortfarande (globalt).
Därför sneglas väl alltmer desperat efter "kolfällor".
Du nämner nyckelordet: Desperat.

BirgitS BirgitS skrev:
Enligt dig så är 36 miljarder som ger jobb i Sverige för dyrt men att betala 36 miljarder t.ex. till Kongo är billigt. Eller hur ska jag uppfatta det du skriver?
Om man hjälper ett land att tex sluta elda kol för el och istället ger dem bistånd för att sätta upp solceller för 36 miljarder så kan jag garantera att det ger mer effekt än att bygga CCS här hemma för samma pengar.
Även om du räknar med indirekta effekter som arbetstillfällen etc.
Men du är troligen politiker som inte kommer att svara på detta.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Vad har det för bäring på min kommentar? Ett hypotetiskt resonemang om något som inte är realistiskt genomförbart tycker jag inte behöver funderas på.
Hypotetiska resonemang kan ge en annan infallsvinkel och få en att se saken från ett annat håll och därmed öka förståelsen för hur andra tänker. Men det fungerade inte på dig tydligen. Frågan är om du ens har försökt att tänka på saken från ett annat håll eller om du är så fast i dina egna tankemönster att det är omöjligt att ta in andras argument.
P pmd skrev:
Nej, andra gör vad som är i deras (kortsiktiga) intresse. Inte vad andra små pyttestater gör.
Det stämmer ju inte. Sverige agerar inte bara efter kortsiktiga intressen, EU gör det definitivt inte i klimatfrågan. EU är inte obetydligt vare sig när det gäller utsläpp eller påverkan på andra länder. Men om EU säger en sak men gör en annan så kommer andra länder definitivt att inte bry sig om vad man säger.
P pmd skrev:
Behöver och behöver. Inget land "behöver" göra något, men de länder som släpper ut de största mängderna växthusgaser har störst möjlighet att påverka derivatan av den globala uppvärmningen.
Alla behöver göra något åt utsläppen. Eller anser du ingen ska göra något åt klimatförändringen?
Det är summan av åtgärderna som åstadkommer en förändring.
P pmd skrev:
Ja, det bästa är att de länder som släpper ut de största mängderna växthusgaser minskar sina utsläpp.
USA är ett land med stora utsläpp, både totalt och per person, men det består av delstater som har hög självbestämmanderätt. Innebär inte ditt resonemang att USA inte behöver göra något eftersom varje delstats utsläpp är "försumbart"?
P pmd skrev:
Halmgubbe. Världen är inte en demokrati.
Nej, det var inte en halmgubbe utan en liknelse.
P pmd skrev:
Den globala uppvärmingen kan bara hejdas (eller åtminstone saktas in, vilket är mer realistiskt) om suveräna stater kommer överens om att göra det. Enskilda, små, länders åtgärder kommer inte att märkas om de inte får stora utsläppsländer med sig, vilket inte kommer att ske enbart genom att framstå som goda exempel.
Som i EU alltså.

Jag har inte sagt något om "enbart" utan att det är en del i helheten. Däremot kommer små länder definitivt inte att kunna påverka stora utsläppsländer om de inte själva gör något.
P pmd skrev:
Jag/vi använder enbart fossilfri el (det är åtminstone vad elbolaget jag köper el av lovar). Senaste flygresan jag gjorde var för snart 5 år sen. Jag/vi kör en laddhybrid sen ett par år för att inte släppa ut koldioxid i onödan.

Jag inbillar mig dock inte att det har någon som helst betydelse för den globala uppvärmningen, men det känns lite bättre än att köra en jättesuv med en V8. Det är det där sista som jag tror att de flesta resonerar som. Det känns bättre.
Men det har ju betydelse även om det inte är mätbart. Det har betydelse för att det visar andra att det är möjligt att leva på ett annat sätt som ger mindre utsläpp, vilket ger ringar på vattnet, och många små utsläpp blir en större minskning sammanlagt. Precis som små länders åtgärder visar andra större länder att det går att göra något åt utsläppen och många små länders åtgärder ger en sammanlagd större effekt.

BirgitS
P pmd skrev:
Förvisso är det så, men vad borde den svenska regeringen ha gjort för att få bort subventionerna till kinesiska batteritillverkare?
Få bort subventioner i ett annat land går ju inte men det går ju att se till att konkurrensen blir på lika villkor på andra sätt. Ett sätt är att subventionera själv, ett annat är tullar eller andra avgifter för att uppväga subventionen och finns antagligen andra också. Sånt sker ju i andra sammanhang.

BirgitS BirgitS skrev:
Få bort subventioner i ett annat land går ju inte men det går ju att se till att konkurrensen blir på lika villkor på andra sätt. Ett sätt är att subventionera själv, ett annat är tullar eller andra avgifter för att uppväga subventionen och finns antagligen andra också. Sånt sker ju i andra sammanhang.
Ett problem är att EU kör på samma sätt när det gäller t.ex. jordbruksprodukter som subventioneras kraftigt med diverse stöd. Blir lite att kasta sten i glashus när man gör exakt likadant som de man anklagar. Såg att Kina sagt att de skulle börja kolla på just import av jordbruksprodukter från EU. Så antagligen hämnas de på EU-bönderna. Och vad gör EU då, just jordbruksstödet är ju heligt. Skulle det tas bort är nog inte Frankrike med i EU snart då bönderna lär ordna kaos där.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Om man hjälper ett land att tex sluta elda kol för el och istället ger dem bistånd för att sätta upp solceller för 36 miljarder så kan jag garantera att det ger mer effekt än att bygga CCS här hemma för samma pengar.
Även om du räknar med indirekta effekter som arbetstillfällen etc.
Men du är troligen politiker som inte kommer att svara på detta.
Jag har blivit beskylld för att ha många jobb under åren så sådana personangrepp kommer du ingenstans med.

Nu skrev ju paralun, som jag svarade, att det är bra att lägga 36 miljarder på CCS i U-länder men dumt i Sverige, så jag ser inte riktigt relevansen i ditt svar.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har blivit beskylld för att ha många jobb under åren så sådana personangrepp kommer du ingenstans med.

Nu skrev ju paralun, som jag svarade, att det är bra att lägga 36 miljarder på CCS i U-länder men dumt i Sverige, så jag ser inte riktigt relevansen i ditt svar.
Varför skulle det vara bättre att lägga pengarna på CCS än solceller o batterier enligt dig? Vad har Paralun med detta att göra?

BirgitS
K karlmb skrev:
Varför skulle det vara bättre att lägga pengarna på CCS än solceller o batterier enligt dig? Vad har Paralun med detta att göra?
Jag har inte skrivit och kommer inte att skriva något om att CCS är en bra teknik eller inte, eller vilken teknik som passar bäst var på jordklotet etc.

Det var paralun som jag hade en pågående diskussion med när du plötsligt hoppar in i den, tydligen utan att ha sammanhanget klart för dig.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Men det har ju betydelse även om det inte är mätbart. Det har betydelse för att det visar andra att det är möjligt att leva på ett annat sätt som ger mindre utsläpp, vilket ger ringar på vattnet, och många små utsläpp blir en större minskning sammanlagt. Precis som små länders åtgärder visar andra större länder att det går att göra något åt utsläppen och många små länders åtgärder ger en sammanlagd större effekt.
Det här är pudelns kärna. Individuella handlingar är obetydliga i ett globalt sammanhang. Summan av dem kan förvisso ge effekt om de görs i ett land där utsläppen är stora, som t.ex. Kina. Det krävs dock samordning och styrning. Jag är lite trött på alla som uppmanar individer i länder med låga växthusgasutsläpp att minska sin klimatpåverkan.

Det duger faktiskt inte. Vi behöver massiva utsläppsminskningar i de länder som har de största utsläppen.
Tror du verkligen att kineser i ledande ställning i Kina studerar Sveriges klimatpolitik och tänker "aha, det måste vi ta efter"?

Redigerat:
P
BirgitS BirgitS skrev:
Statliga subventioner är dåligt. Handelshinder (tullar) likaså. Om vi ska använda sådana medel så ska det vara på kort sikt och i samsyn med alla andra länder som handlar med Kina för att få effekt.

Vilka batteritillverkare tycker du f.ö. att den svenska staten borde subventionera, och varför?

Claes Sörmland
Northvolthaveriet handlar väl inte om att kinesiska batterier är för billiga eller att EUs skyddstullar är för låga utan om att detta har drivits som ett litet inkompetent startup fast med mångmiljardbudget. Man har helt misslyckats med att få igång produktionen. Pengar för att driva detta har man har lurat av t ex pensionsfonder, EU och t o m kommunen. Det är ett drömmar- och snackarprojekt. Och klägget har jamsat med istället för att stenhårt ifrågasätta, granska och sätta stopp för pengarullningen. Inget nytt under solen. Ett nytt Stålverk 80 helt enkelt. Något som regelbundet poppar upp i vårt land, en svaghet av vår starka centralistiska konsensuskultur och frånvaron av intresse för avvikande perspektiv hos klägget. Det kommer att dyka upp fler exempel, var så säker.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Northvolthaveriet handlar väl inte om att kinesiska batterier är för billiga eller att EUs skyddstullar är för låga utan om att detta har drivits som ett litet inkompetent startup fast med mångmiljardbudget. Man har helt misslyckats med att få igång produktionen. Pengar för att driva detta har man har lurat av t ex pensionsfonder, EU och t o m kommunen. Det är ett drömmar- och snackarprojekt. Och klägget har jamsat med istället för att stenhårt ifrågasätta, granska och sätta stopp för pengarullningen. Inget nytt under solen. Ett nytt Stålverk 80 helt enkelt. Något som regelbundet poppar upp i vårt land, en svaghet av vår starka centralistiska konsensuskultur och frånvaron av intresse för avvikande perspektiv hos klägget. Det kommer att dyka upp fler exempel, var så säker.
Du har helt rätt. Det handlar även om att kineserna ligger före med forskning och vissa påstår att tekniken i batterierna i Sverige snart hamnar på efterkälken. Dvs risk för både prismässigt och konkurrensmässigt negativt för Northvolt.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte skrivit och kommer inte att skriva något om att CCS är en bra teknik eller inte, eller vilken teknik som passar bäst var på jordklotet etc.

Det var paralun som jag hade en pågående diskussion med när du plötsligt hoppar in i den, tydligen utan att ha sammanhanget klart för dig.
Varför drar du in Parslun då?
"Nu skrev ju paralun, som jag svarade, att det är bra att lägga 36 miljarder på CCS i U-länder men dumt i Sverige, så jag ser inte riktigt relevansen i ditt svar."

Kommer inte att skriva ifall CCS är bra eller inte...
Nähä, så varför stör du mig då med ditt svammel från början?
CCS är lika bra som att elda pengar, det är min slutsats.

BirgitS
P pmd skrev:
Det här är pudelns kärna. Individuella handlingar är obetydliga i ett globalt sammanhang. Summan av dem kan förvisso ge effekt om de görs i ett land där utsläppen är stora, som t.ex. Kina. Det krävs dock samordning och styrning. Jag är lite trött på alla som uppmanar individer i länder med låga växthusgasutsläpp att minska sin klimatpåverkan.

Det duger faktiskt inte. Vi behöver massiva utsläppsminskningar i de länder som har de största utsläppen.
Tror du verkligen att kineser i ledande ställning i Kina studerar Sveriges klimatpolitik och tänker "aha, det måste vi ta efter"?
Summan blir lika stor oavsett om det är 10 miljon människor i Sverige eller om det är 10 miljon människor utspridda i världen.

Så hur stor andel av världens utsläpp beror på människor i EU?
Bör ju då inkludera de utsläpp som dessa människor orsakar i andra länder.

Som jag ser det behöver vi massiva utsläppsminskningar i alla länder för att inte få dras med dyra "brandkårsutryckningar" pga. klimatförändringarna. De blir höga ändå pga. de förändringar som redan skett.
Sen tror jag ju inte att det blir några massiva utsläppsminskningar utan i sedvanlig ordning så vältras kostnaden över på kommande generationer, jag tycker synd om dem.

Tror du inte att folk i Kina pratar med folk i EU på alla dessa miljökonferenser?
Menar du att alla delegater bara pratar med delegaterna från sitt eget land, lever i varsin lilla bubbla?

BirgitS
P pmd skrev:
Statliga subventioner är dåligt. Handelshinder (tullar) likaså. Om vi ska använda sådana medel så ska det vara på kort sikt och i samsyn med alla andra länder som handlar med Kina för att få effekt.
Instämmer men nu håller ju inte Kina med, och USA verkar ju inte heller göra det, så då är det väl lämpligt att anpassa sig till verkligheten för att inte bli frånsprungen och hamna på ekonomisk efterkälke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.