P
BirgitS BirgitS skrev:
Det väsentliga är per person.
Det beror på om alla i världen vill vara med på det.
BirgitS BirgitS skrev:
För du tycker väl inte att vi löser stora länders stora totala utsläpp genom att dela upp länderna så att varje land inte har mer än 10 miljoner innevånare?
Tycker du det själv? Jag tror att det vore politiskt omöjligt.
BirgitS BirgitS skrev:
Eller kanske dela upp dem så att de har 5 miljoner innevånare och då blir plötsligt Sverige väldigt viktigt när det gäller utsläpp?
Samma här om realismen i en sådan plan.

Sveriges växthusgasutsläpp är så litet att det hamnar inom felmarginalen för en global mätning och sammanställning. Om Sverige helt upphörde med alla växtgasutsläpp skulle det inte märkas.

Den globala uppvärmningen är ett globalt problem och kan inte lösas lokalt. Jorden är uppdelad i suveräna stater så det är tyvärr på den nivån lösningar på problemet måste finnas.

Vi i Sverige bör förstås inte öka våra växthusgasutsläpp utan minska dem där det går lätt att göra det, men vi behöver inte självspäka oss och inbilla oss att någonting vi gör när det gäller växthusgasutsläpp kommer att ha någon påverkan på den globala uppvärmningen.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Kina ger stora subventioner till sina batterifabriker så att de kan dumpa priserna och konkurrera ut andra länders batteritillverkning. Har du hört något om att regeringen här kunde tänka sig att agera så att Northvolt kunde konkurrera på lika villkor?
Jag kan inte komma på något som den svenska regeringen kan göra för att få bort statliga subventioner till kinesiska batterifabriker.

Du skrev att regeringen "har ju sett till att Kina nu kan konkurrera ut svensk batteritillverkning", vilket jag tolkade som att regeringen aktivt hade gjort något. Vad har regeringen i så fall gjort, om min tolkning är rätt?

(Northvolts problem, om de är relevanta i sammanhanget, är helt och hållet självförvållade).

Redigerat:
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Då behöver spårkapaciteten i järnvägsnätet öka rejält. Det räcker inte med upprustning. Nya spår behöver byggas.
Absolut!

Fler spår, och mer spår, och så ordentligt underhåll på det som finns.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo

Det får du nog fråga von der Leyen EU om och Sverige kan inte ge statsstöd utan EUs godkännande som du känner till. Sen är ju tyska Volkswagen en av storägarna och det har ryktats att tyska staten ska gå in.
En usel grön bubbla till.
Hade det inte i så fall varit vettigare om regeringen hade frågat?
Det hade ju kunnat leda till något, vilket det garanterat inte gör om jag frågar kommissionen.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med sista meningen.
Är det "en usel grön bubbla!" att bli beroende av Kina eller menar du tvärtom?

BirgitS
P pmd skrev:
Tycker du det själv? Jag tror att det vore politiskt omöjligt.
Samma här om realismen i en sådan plan.
Sveriges växthusgasutsläpp är så litet att det hamnar inom felmarginalen för en global mätning och sammanställning. Om Sverige helt upphörde med alla växtgasutsläpp skulle det inte märkas.
Det handlade förstås inte om realism utan om ett tankeexperiment.
Om vi skulle dela upp de stora länderna med stora totala utsläpp i små bitar så skulle ju alla länders utsläpp hamna inom felmarginalen och inte ett endaste land skulle behöva göra något enligt ditt resonemang.
Tycker du då fortfarande att ditt sätt att resonera är bra?
P pmd skrev:
Den globala uppvärmningen är ett globalt problem och kan inte lösas lokalt. Jorden är uppdelad i suveräna stater så det är tyvärr på den nivån lösningar på problemet måste finnas.
Visst, men andra gör inte vad man säger utan vad man gör.
P pmd skrev:
Vi i Sverige bör förstås inte öka våra växthusgasutsläpp utan minska dem där det går lätt att göra det, men vi behöver inte självspäka oss och inbilla oss att någonting vi gör när det gäller växthusgasutsläpp kommer att ha någon påverkan på den globala uppvärmningen.
Vilket ju då leder till att inget land behöver göra något annat än det som går lätt att göra.
Det är i huvudsak en fråga om så många som möjligt tar en kostnad nu för att minska utsläppen rejält eller en mycket större kostnad i framtiden för att hantera vad klimatförändringen leder till. Bra att låta kommande generationer hantera vad vi ställer till med?
.
Låter du bli att rösta också därför att just din röst inte påverkar valutgången?
Det är ju precis samma resonemang.
Jag resonerar mer som att allas bidrag påverkar slutresultatet, och det gäller både i val och när det gäller utsläpp.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Jag kan inte komma på något som den svenska regeringen kan göra för att få bort statliga subventioner till kinesiska batterifabriker.

Du skrev att regeringen "har ju sett till att Kina nu kan konkurrera ut svensk batteritillverkning", vilket jag tolkade som att regeringen aktivt hade gjort något. Vad har regeringen i så fall gjort, om min tolkning är rätt?

(Northvolts problem, om de är relevanta i sammanhanget, är helt och hållet självförvållade).
Det är förstås ett aktivt val att låta bli att göra något.

BirgitS BirgitS skrev:
Hade det inte i så fall varit vettigare om regeringen hade frågat?
Det hade ju kunnat leda till något, vilket det garanterat inte gör om jag frågar kommissionen.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med sista meningen.
Är det "en usel grön bubbla!" att bli beroende av Kina eller menar du tvärtom?
Jo man måste ju ha ett godkännande från EU-kommissionen och det här postade jag tidigare i tråden.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sv/ip_24_3583

Vilket vi då fick men jag är ganska säker på att 30 miljarder kan användas bättre!
Granater till Ukraina, stöd till kärrnkraft eller varför inte till sjukvården?

Northvolt är sedan ett av de stora gröna fiaskona och bristen på kompetens och riktiga affärskalkyler.

CCS ör ju sedan "omoget" som den ledande aktören Vattenfall slagit fast.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo man måste ju ha ett godkännande från EU-kommissionen och det här postade jag tidigare i tråden.
Men har regeringen sökt ett godkännande för stöd till europeisk batteritillverkning i Sverige?
EU-kommissionen har ju godkänt stöd (10 miljarder) till batteritillverkning i Tyskland så de skulle ju knappast ha något emot det. De vill stärka Europas konkurrensförmåga. Men du är tydligen emot det.
Gillar du att Europa blir beroende av kinesiska batterier?
Jag fick intrycket av att du ville att fordon ska drivas elektriskt. Inser du att med kinesiskt monopol kan priset för batterier öka väldigt mycket?

Resten av ditt inlägg är helt irrelevant för det som mitt inlägg handlade om.

Jag noterar att du som vanligt inte kunde svara på någon av de två frågor jag ställde.
Om du inte kan svara på något i ett inlägg utan i stället vill börja skriva om något helt än vad citatet handlar om så kan du väl låta bli att citera.

P paralun skrev:

[länk]

Vilket vi då fick men jag är ganska säker på att 30 miljarder kan användas bättre!
Granater till Ukraina, stöd till kärrnkraft eller varför inte till sjukvården?

Northvolt är sedan ett av de stora gröna fiaskona och bristen på kompetens och riktiga affärskalkyler.

CCS ör ju sedan "omoget" som den ledande aktören Vattenfall slagit fast.
Vattenfall hävdar att marknaden är omogen, inte tekniken. Det är en stor skillnad. Det förstår iof de flesta iom den omvända auktionen. Men du tar ju till dig information väldigt selektivt så jag är inte förvånad över att du missat den detaljen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men har regeringen sökt ett godkännande för stöd till europeisk batteritillverkning i Sverige?
EU-kommissionen har ju godkänt stöd (10 miljarder) till batteritillverkning i Tyskland så de skulle ju knappast ha något emot det. De vill stärka Europas konkurrensförmåga. Men du är tydligen emot det.
Gillar du att Europa blir beroende av kinesiska batterier?
Jag fick intrycket av att du ville att fordon ska drivas elektriskt. Inser du att med kinesiskt monopol kan priset för batterier öka väldigt mycket?

Resten av ditt inlägg är helt irrelevant för det som mitt inlägg handlade om.

Jag noterar att du som vanligt inte kunde svara på någon av de två frågor jag ställde.
Om du inte kan svara på något i ett inlägg utan i stället vill börja skriva om något helt än vad citatet handlar om så kan du väl låta bli att citera.
Jo Northvolt har fått massvis med EU pengar.....

Sen har då regeringen ansökt om EU pengar för uppsagda Northvolt arbetare
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/11/sverige-soker-eu-stod-till-uppsagda-pa-northvolt/

Jag bestömmer helt om vad som är relevant, du verkar ju mycket dåligt påläst.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Vattenfall hävdar att marknaden är omogen, inte tekniken. Det är en stor skillnad. Det förstår iof de flesta iom den omvända auktionen. Men du tar ju till dig information väldigt selektivt så jag är inte förvånad över att du missat den detaljen.
Jo exakt definition av "omogen" vet bara Vattenfall och de får inte en ihop en affärsmössig kalkyl.
Vilket då alla gröna projekt borde ha haft.

P paralun skrev:
Jo exakt definition av "omogen" vet bara Vattenfall och de får inte en ihop en affärsmössig kalkyl.
Vilket då alla gröna projekt borde ha haft.
Ganska tydligt imo

• Skärmdump från en artikel om koldioxidlagring med rubriker om lantbrukarens utmaning mot energijättar och protester mot projektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo Northvolt har fått massvis med EU pengar.....

Sen har då regeringen ansökt om EU pengar för uppsagda Northvolt arbetare
[länk]

Jag bestömmer helt om vad som är relevant, du verkar ju mycket dåligt påläst.
Det är väl synnerligen irrelevant med stöd för uppsagda när diskussionen gäller om det vore bra om Europas länder såg till att det tillverkas batterier i Europa eller om Europa ska vara helt beroende av kinesiska batterier. Du har fortfarande inte kunnat svara på frågor om det.

Du har väldigt många gånger blivit påkommen med felaktiga uppgifter, t.ex. att du påstår något och länkar till en sida som motsäger vad du just påstod. Vi har nog mycket olika uppfattning om vem som är mycket dåligt påläst.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Om vi skulle dela upp de stora länderna med stora totala utsläpp i små bitar så skulle ju alla länders utsläpp hamna inom felmarginalen och inte ett endaste land skulle behöva göra något enligt ditt resonemang.
Tycker du då fortfarande att ditt sätt att resonera är bra?
Vad har det för bäring på min kommentar? Ett hypotetiskt resonemang om något som inte är realistiskt genomförbart tycker jag inte behöver funderas på.
BirgitS BirgitS skrev:
Visst, men andra gör inte vad man säger utan vad man gör.
Nej, andra gör vad som är i deras (kortsiktiga) intresse. Inte vad andra små pyttestater gör.
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket ju då leder till att inget land behöver göra något annat än det som går lätt att göra.
Behöver och behöver. Inget land "behöver" göra något, men de länder som släpper ut de största mängderna växthusgaser har störst möjlighet att påverka derivatan av den globala uppvärmningen.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är i huvudsak en fråga om så många som möjligt tar en kostnad nu för att minska utsläppen rejält eller en mycket större kostnad i framtiden för att hantera vad klimatförändringen leder till. Bra att låta kommande generationer hantera vad vi ställer till med?
Ja, det bästa är att de länder som släpper ut de största mängderna växthusgaser minskar sina utsläpp.
BirgitS BirgitS skrev:
Låter du bli att rösta också därför att just din röst inte påverkar valutgången?¨
Halmgubbe. Världen är inte en demokrati.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag resonerar mer som att allas bidrag påverkar slutresultatet, och det gäller både i val och när det gäller utsläpp.
Den globala uppvärmingen kan bara hejdas (eller åtminstone saktas in, vilket är mer realistiskt) om suveräna stater kommer överens om att göra det. Enskilda, små, länders åtgärder kommer inte att märkas om de inte får stora utsläppsländer med sig, vilket inte kommer att ske enbart genom att framstå som goda exempel.

Jag/vi använder enbart fossilfri el (det är åtminstone vad elbolaget jag köper el av lovar). Senaste flygresan jag gjorde var för snart 5 år sen. Jag/vi kör en laddhybrid sen ett par år för att inte släppa ut koldioxid i onödan.

Jag inbillar mig dock inte att det har någon som helst betydelse för den globala uppvärmningen, men det känns lite bättre än att köra en jättesuv med en V8. Det är det där sista som jag tror att de flesta resonerar som. Det känns bättre.

Redigerat:
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är förstås ett aktivt val att låta bli att göra något.
Förvisso är det så, men vad borde den svenska regeringen ha gjort för att få bort subventionerna till kinesiska batteritillverkare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.