T Toddep skrev:
Jag tog dit en spårare med dubbla klingor sen visade det sig att max djup va 30mm och breden gick inte att ställa in så kommer använda den till el dragningen sen iaf men fungerade ganska bra med vinkelslipen också :)
Så är det. Vi använde u-block runt hela huset som avslutning. Den armerades och gjöts. Sedan expanderbult till hammarbandet. Spårare var bara till elen.
 
  • Gilla
rocking_ghost
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Så är det. Vi använde u-block runt hela huset som avslutning. Den armerades och gjöts. Sedan expanderbult till hammarbandet. Spårare var bara till elen.
Om man gör på detta sättet så ersätter väl det spårning för sträckstål? Blir väl endel mer att gjuta kanske men det borde väl man spara in i att man slipper spåra?
 
G Grim Pedersen skrev:
Om man gör på detta sättet så ersätter väl det spårning för sträckstål? Blir väl endel mer att gjuta kanske men det borde väl man spara in i att man slipper spåra?
Man slipper spåra och får en stabil "krage" som håller ihop men mer att gjuta och lite sämre isolering.
 
  • Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Man slipper spåra och får en stabil "krage" som håller ihop men mer att gjuta och lite sämre isolering.
Såg nu på en ytong video på youtube hur de använder ublock och färdiga armeringsjärnsblock i översta raden. De hade där en bit cellplast i ytterdelen för att bryta köldbryggan. Smidigt!
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
G Grim Pedersen skrev:
Såg nu på en ytong video på youtube hur de använder ublock och färdiga armeringsjärnsblock i översta raden. De hade där en bit cellplast i ytterdelen för att bryta köldbryggan. Smidigt!
Det är en gängse metod som jag även gjort på lecabygge. Man får något sämre isolering där, men det är betydelselöst i samnanhanget.
 
T Toddep skrev:
Taket ska vara klart så fort det bara går men har inte så lång semester så blir stressigt.
Jag är hemma denna säsongen ja och kämpar på :)
Vädret är mest soligt så man har ju inget att skylla på
Jag fixade tjänstledigt 1dag/vecka vid mina 2 första byggen. På den tiden var jag anställd. När jag körde eget hade jag inte råd att ta extra ledigt, utan fick köpa in timmar! Nu är jag panchis å gör som jag vill i min egen takt.
 
G Grim Pedersen skrev:
Såg nu på en ytong video på youtube hur de använder ublock och färdiga armeringsjärnsblock i översta raden. De hade där en bit cellplast i ytterdelen för att bryta köldbryggan. Smidigt!
Precis så här har jag gjort över alla öppningar vilket är flera. Att även göra så här runt om hade man nästan varit tvungen att ha pump bil till.
 
Igår morse kom ett lass med svall,lökt och papp

Även en bild på nockbalken på uterummet.

Idag åker alla takstolarna upp
Dax att börja jobba!
 
  • Lastbil lyfter byggmaterial som svall och papp i dimmig byggmiljö, med arbetare som tittar på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Leverans av virke inplastat på pallar vid en byggarbetsplats i dimma, med byggnadsställning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Leverans av byggmaterial med svall, lökt och papp vid en byggarbetsplats, förberedelse för takarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom en ofärdig murad väggöppning mot en lastbil som levererar byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med vita lecablocksväggar och blå nockbalk på uterum under uppbyggnad, material i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 7 till
  • Laddar…
Lite bilder på takstolarna nu innan montering. Även gårdagens U block limning.
Jag förstår dock inte när jag ska ha tid att göra klar denna gavel med resten av blocken armering och sen gjutning nu när taket ska börja :)
 
  • Träkonstruktion av takstolar redo för montering på en byggarbetsplats, med byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar av trä ligger på marken inför montering, ljus i bakgrunden med skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar redo för montering på ett halvfärdigt hus med synliga U-block och byggnadsställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterade takstolar staplade på en byggarbetsplats, bredvid en vägg i uppbyggnad med U-block och armering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar i trä förberedda för montering med metallbeslag, placerade på en ställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar redo för montering och nyligen limmade U-block på en husgavel under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppmärkta takstolar i olika längder förlagd på en pall, redo för montering på en byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Staplade takstolar av trä redo för montering vid en byggarbetsplats med synliga betongblock och byggställningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterade takstolar förvarade vid en byggarbetsplats med vita U-block och ställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av takstolar uppradade på marken innan montering på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästakstolar liggande på marken vid byggarbetsplats, redo för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapel med långa träbrädor och flera träkonstruktioner för takstolar, synliga på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar omonterade står på en byggplats med vit U-blocks mur och en stege, med skogen i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 9 till
  • Laddar…
Oj vad många olika delar! Jag hade fått smått panik för detta. Du har hamnarbandet klart, så då är det bara att börja pusslet. Jag kör mina byggen efter principen K.I.S.S. Keep it simple and smart. Innebär att man håller nere antalet olika komponenter, t.ex. rakt hus med samma takstolar hela vägen, håller modul eller halvmodul mellan väggöppningar, måttjämkar innertak så man slipper kapa takpaneler osv. Det tarvar lite tid i CAD och XL-arken, men sopcontainern fylls inte på och antalet produktionstimmar hålls nere. Arkitekturen blir då också påverkad, så klart, men jag gillar skånska längor, så det blir på det temat jag bygger och har byggt. Fråga: är du proffsbyggare eller entusiastisk hobbypulare som de flesta av oss här?
 
  • Gilla
Charlie2 och 1 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Oj vad många olika delar! Jag hade fått smått panik för detta. Du har hamnarbandet klart, så då är det bara att börja pusslet. Jag kör mina byggen efter principen K.I.S.S. Keep it simple and smart. Innebär att man håller nere antalet olika komponenter, t.ex. rakt hus med samma takstolar hela vägen, håller modul eller halvmodul mellan väggöppningar, måttjämkar innertak så man slipper kapa takpaneler osv. Det tarvar lite tid i CAD och XL-arken, men sopcontainern fylls inte på och antalet produktionstimmar hålls nere. Arkitekturen blir då också påverkad, så klart, men jag gillar skånska längor, så det blir på det temat jag bygger och har byggt. Fråga: är du proffsbyggare eller entusiastisk hobbypulare som de flesta av oss här?
Så kan man absolut göra men jag gillar när det sticker ut lite och jag har ingen brådska direkt så lite krångliga lösningar är roliga att lösa i viss mån men det ska bli skönt när taket är klart så man slipper stressa ihjäl sig. Allt är tort nu så hade varit skönt att få på tak innan regn säsongen drar igång.

Mitt yrke är snickare så jag jobbar ju med detta dagligen men proffs kallar jag mig inte för man lär sig nya saker hela tiden :)
 
  • Gilla
Igen och 7 till
  • Laddar…
Hej
Läste att du var snickare och då dyker frågan upp varför du väljer att bygga med lättbetong? Du kanske har skrivit det i tråden men eftersom du varit så duktig med bilder så blev det ett Sisyfos-projekt att hitta den infon. Jag bor själv i ett lättbetonghus men det beror mest på en slump. Haha.

Mvh/LOB
 
JanneJanne123
banjoragge banjoragge skrev:
Oj vad många olika delar! Jag hade fått smått panik för detta. Du har hamnarbandet klart, så då är det bara att börja pusslet. Jag kör mina byggen efter principen K.I.S.S. Keep it simple and smart. Innebär att man håller nere antalet olika komponenter, t.ex. rakt hus med samma takstolar hela vägen, håller modul eller halvmodul mellan väggöppningar, måttjämkar innertak så man slipper kapa takpaneler osv. Det tarvar lite tid i CAD och XL-arken, men sopcontainern fylls inte på och antalet produktionstimmar hålls nere. Arkitekturen blir då också påverkad, så klart, men jag gillar skånska längor, så det blir på det temat jag bygger och har byggt. Fråga: är du proffsbyggare eller entusiastisk hobbypulare som de flesta av oss här?
KISS: Keep It Simple, stupid? ”Smart” brukar enligt min erfarenhet i stort sett alltid vara motsatsen till simple.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/KISS_principle
 
Redigerat:
  • Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Hej
Läste att du var snickare och då dyker frågan upp varför du väljer att bygga med lättbetong? Du kanske har skrivit det i tråden men eftersom du varit så duktig med bilder så blev det ett Sisyfos-projekt att hitta den infon. Jag bor själv i ett lättbetonghus men det beror mest på en slump. Haha.

Mvh/LOB
Där jag jobbade innan fick man göra lite av varje så man fastnade lite för just murning.
Trä fasad har aldrig varit ett alternativ för mig för att puts är snyggare och mindre underhåll så varför inte bygga ett gediget stenhus :)
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Idag fick vi upp så gott som alla takstolar.
En valmning kvar på garaget tar vi imorgon bitti sen ska alla tassar kontrolleras innan svallning
 
  • Takstolar nästan färdigställda på en byggarbetsplats med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med nästan färdigställda takstolar på en husgrund och byggmaterial framför skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monterade takstolar på en byggnadsstomme vid gryning, med byggmaterial och en bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av takstolar på ett hus under konstruktion med byggmaterial synligt framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyuppsatta takstolar på en byggarbetsplats med skymt av byggnadsställningar och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar av trä nästan färdigställda på en byggarbetsplats, med en valmning kvar att montera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppresning av trä-takstolar på en byggarbetsplats med skog i bakgrunden och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyuppsatta takstolar på ett bygge med förstärkningsplåtar i förgrunden och byggställningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar uppe på en byggarbetsplats med förpackningar av Ytong-block och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyuppsatta takstolar på ett garagebygge med synlig valmning mot en skymningshimmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar av trä nästan helt uppsatta på en byggarbetsplats i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.