Fasad klinker är rätt vanligt på höghus
 
  • Gilla
soa
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Precis och jävligt gediget med stenhus jämfört med trä hus och inomhus kl


Okej. Kanske innan vintern då blir svaret :)
Hur skiljer sig ljudisoleringen inomhus mellan olika rum jämfört med vanliga träväggar? Gissar att det är betydligt mycket bättre eller?

Hur stor kostnadsskillnad är det jämfört med ett vanligt trähus?
 
  • Gilla
Kanonjeppe
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fasad klinker är rätt vanligt på höghus
Har sett ett hus en bit utanför Eslöv i Skåne som är helt kaklat. Mitt i landsbygden!
Ser för j**ligt ut... :crysmile:
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Hur skiljer sig ljudisoleringen inomhus mellan olika rum jämfört med vanliga träväggar? Gissar att det är betydligt mycket bättre eller?

Hur stor kostnadsskillnad är det jämfört med ett vanligt trähus?
Jag kan inte riktigt svara på dessa frågor men jag antar att ljudisolering blir bättre med massiva stenväggar. Dom skriver det på hemsidan iaf att det är god ljudisolering så det hoppas jag på.

Vad det skiljer i pris vet jag inte heller men det är nog mest arbets timmarna som skiljer men nu bygger jag själv så det blir inget problem där men det tar längre tid med sten hus helt klart men blir en mer gedigen känsla.
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 2 till
  • Laddar…
Lördag idag och dagen började med ställningsbyggnad. Tungt och jävligt men väldigt bra när det väl står där :)
Vi byggde upp allt material och räknade ut vad som behövs kompleteras så det ska hämtas och byggas klart på Måndag.

Sen fortsatte dagen med hammarband för hela slanten.
Jag tycker man gjuter nästan varje dag när man bygger lättbetong hus ;)
 
  • Byggkonstruktion med lättbetongblock och utstickande armeringsjärn under konstruktion av ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skuggan av en person som häller ut betong längs en armerad lättbetongvägg under byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongfundament med armeringsjärn som sticker upp, omgivet av byggmaterial och natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetslunch på byggarbetsplats med smörgåsar, bakverk och en flaska juice på en betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med ställningsdelar på släpvagn, lättbetonghus under konstruktion och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsklädd person står på byggställning med fyra hinkar märkta "L" och verktyg i bälte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggområde med lättbetongblock och verktyg inklusive en vinkelslipare, vid en pågående ställningsbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggprocess med lättbetongblock och träplank, samt Ytong-material synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med lättbetongblock och borr under arbete, översiktsbild från ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med isoleringsmaterial och Ytong lättbetongsblock redo för konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ställningsbyggnad på en byggarbetsplats med lättbetongblock och stående armeringsjärn under en solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gängad armeringsstång fäst i ett lättbetongblock vid ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av lättbetongvägg med exponerade armeringsjärn och verktyg på byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med pågående lättbetongsarbete och uppsatt ställning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med lättbetongmurar, träställning och hammarband under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Jag kan inte riktigt svara på dessa frågor men jag antar att ljudisolering blir bättre med massiva stenväggar. Dom skriver det på hemsidan iaf att det är god ljudisolering så det hoppas jag på.

Vad det skiljer i pris vet jag inte heller men det är nog mest arbets timmarna som skiljer men nu bygger jag själv så det blir inget problem där men det tar längre tid med sten hus helt klart men blir en mer gedigen känsla.
Jag har byggt med både Leca (Iso, 350mm) och Ytong 365 mm. Kört innerväggar i lättbetong också. Då får du ett fuktsäkert, värmetrögt och tyst hus. Murade hus kostar inte mer, Det är bara att kolla materialkostnader och produktionstimmar. En murad stomme är ju rena Legot att få upp, sedan ska det bara putsas på ut- och insidan. Sedan är stommen klar! Bara att sätta igång och måla invändigt. Har du silikatfärger, så kan du alltid borra, gräva rännor m.m. i väggarna vad du behöver. Det är skitenkelt att putsa till och måla över och det syns INTE! Du gör rätt som väljer stenhus (y)
 
  • Gilla
lovisaeklund och 2 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Vad är fördelen med dessa block framför en vanlig träkonstruktion?
Alla. Totalpris, isolering, fuktsäkerhet, utseende, bullerdämpning, underhåll m.m. Trähus är nog bra i Norrland och andra ställen där det garanterat är torrt.
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Sådär ja.

Nu fångade du mitt intresse.
Skall bygga ut ca 130kvm en plan och har tidigare tänkt att bygga lösvirke på gjuten platta. Men detta verkar ju onekligen vara lätt gjort det med.

Att skruva upp hyllor ECT måste vara busenkelt. Hur blir det om man vill ha släta målade väggar inne. Drar man på ett lager gips. Eller tar man in gipsputsare?
 
T Toddep skrev:
Dena lösningen sa dom att jag skulle köra på. Hade varit snabbare stt skruva som du gjorde i så fall men detta blir ju lite annat ;)
Men du körde väl sträckstål runt om iaf?
Nej, det har jag inte. Blocken i sig klarar vertikallasten från taket (listlagd papp, 45°). Eftersom jag köpte direkt från fabrik, valde jag den högre densitetklassen och fick lite bättre bärförmåga, men det hade funkat ändå.
 
T Toddep skrev:
Fint bygge!!
Du menar att du bara drog i skruv i hammarbandet in i blocket?
Hur tätt i så fall satte du skruvarna och hur långa va dom?

Jag kommer ändå köra ned gjutna gängstavar för det sa dom på xella men kul att veta
10x210 i 45 regel med c-c 300 tror jag det blev. Har det på 3 byggnader nu, Det första är 4 år gammalt och sitter på ett hus vid västkusten med fritt blås mot havet. Taket är kvar! Men ditt system är ännu säkrare och skonsammare att sätta. Makitan käkade batterier och handleder när vi drog dessa bultar!
 
banjoragge banjoragge skrev:
10x210 i 45 regel med c-c 300 tror jag det blev. Har det på 3 byggnader nu, Det första är 4 år gammalt och sitter på ett hus vid västkusten med fritt blås mot havet. Taket är kvar! Men ditt system är ännu säkrare och skonsammare att sätta. Makitan käkade batterier och handleder när vi drog dessa bultar!
Jag drog av växellådan i en borstlös hitachi när jag drog i 10/185 i blåbetong. Då hade jag förborrat med en 5a innan. Så man kan lugnt säga att dessa skruvar sitter bra. Men listlagd papp i 45 grader borde inte väga jättemycket va? Visserligen hög vinkel. Lägre vinkel borse ge mindre ”utåt” tryck?

Off-topic: hur blir det med pulpet? Blir väl ett tryck rätt rakt ner då va?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
G Grim Pedersen skrev:
Jag drog av växellådan i en borstlös hitachi när jag drog i 10/185 i blåbetong. Då hade jag förborrat med en 5a innan. Så man kan lugnt säga att dessa skruvar sitter bra. Men listlagd papp i 45 grader borde inte väga jättemycket va? Visserligen hög vinkel. Lägre vinkel borse ge mindre ”utåt” tryck?

Off-topic: hur blir det med pulpet? Blir väl ett tryck rätt rakt ner då va?
Nej, det blir inte mycket last. Har 4 stolar som ligger på balk i högdelen av huset. Balken, 45 mm bred, ligger på muren 200 mm in med lite underlagspapp. Andra änden ligger på 3 takstolar. Papptak har fördelar. Bl.a. 25 års garanti!
 
Dagen började med ställningsbyggnad sen fortsatte hammarbandet. Imorgon blir det klart iaf sen ska vinklarna monteras
 
  • Byggställningar och pågående bygge av en vit tegelstruktur med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Släpvagn belastad med staplade träställningar på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med en nästan färdigställd ställning och ett oavslutat tegelhus i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med pågående ställningsbyggnad och installerat hammarband över vit murad konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
Toddep varför i hela världen springer du runt med en vinkelslip och spårar för? Trivs du inte bättre med en cirkelsåg? Då får du dessutom raka linjer om du använder mothåll :)
Är spåren dimensionerade enligt någons anvisning? Tycker den ser ganska smal ut, våran kantbalk är 100mm och vi gjöt den i betong.
Vi borrade 12mm hål och använde tunnfogsbruket i hålen till 10mm gängstängerna :) Läs på tunnfogsbruket hur många kN det klarar :)
Satte fyrkantsbricka i mitten av kantbalken, ska en takstol lyfta får den dra med sig hela rundan :)

Jag skulle dessutom vilja tipsa dig om du inte hunnit gjuta hela kantbalken att du sneskär båda eller iaf ena sidan, så inte båda kanterna av balken blir raka. Illustration: |_\ i snitt, du verkar nu köra |_|

Såhär såg det ut, för att illustrera bättre:
Kantbalk i betong med metallfästen, bultar och armeringsjärn synliga, samt löv och del av en vinkelslip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Förresten, jag såg bilden med järnbalken, behöver den kondensisoleras, eller kommer den ligga naken inne i huset?
Isf, behöver den inte jordas då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.