G Grim Pedersen skrev:
Jag drog av växellådan i en borstlös hitachi när jag drog i 10/185 i blåbetong. Då hade jag förborrat med en 5a innan. Så man kan lugnt säga att dessa skruvar sitter bra. Men listlagd papp i 45 grader borde inte väga jättemycket va? Visserligen hög vinkel. Lägre vinkel borse ge mindre ”utåt” tryck?

Off-topic: hur blir det med pulpet? Blir väl ett tryck rätt rakt ner då va?
Man har alltid trycklast på muren, vilken taklösning du än väljer. Kolla på t.ex Nässjö takstolsfabriks hemsida på olika typer av tak. Har man fritt upp i tak, lägger man en limträbslk som takstolarna hänger i, mer eller mindre.
 
  • Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
G Grim Pedersen skrev:
Jag drog av växellådan i en borstlös hitachi när jag drog i 10/185 i blåbetong. Då hade jag förborrat med en 5a innan. Så man kan lugnt säga att dessa skruvar sitter bra. Men listlagd papp i 45 grader borde inte väga jättemycket va? Visserligen hög vinkel. Lägre vinkel borse ge mindre ”utåt” tryck?

Tvärtom, ju lägre takvinkel desto större tryck ut mot sidorna.
 
  • Gilla
p-pennan och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Tvärtom, ju lägre takvinkel desto större tryck ut mot sidorna.
Nej, man ser till att få vertikallast med takstolskinstrutionen. Kolla en takstolsberäkning så ser du hur det blir. Det finns brabilder hos Nässjö Takstolfabrik.
 
X xLnT skrev:
Förresten, jag såg bilden med järnbalken, behöver den kondensisoleras, eller kommer den ligga naken inne i huset?
Isf, behöver den inte jordas då?
Balken ska kläs in sedan. Jag isolerade den med frigolit där den gränsar mot ytterväggen i båda hörnen
 
X xLnT skrev:
Toddep varför i hela världen springer du runt med en vinkelslip och spårar för? Trivs du inte bättre med en cirkelsåg? Då får du dessutom raka linjer om du använder mothåll :)
Är spåren dimensionerade enligt någons anvisning? Tycker den ser ganska smal ut, våran kantbalk är 100mm och vi gjöt den i betong.
Vi borrade 12mm hål och använde tunnfogsbruket i hålen till 10mm gängstängerna :) Läs på tunnfogsbruket hur många kN det klarar :)
Satte fyrkantsbricka i mitten av kantbalken, ska en takstol lyfta får den dra med sig hela rundan :)

Jag skulle dessutom vilja tipsa dig om du inte hunnit gjuta hela kantbalken att du sneskär båda eller iaf ena sidan, så inte båda kanterna av balken blir raka. Illustration: |_\ i snitt, du verkar nu köra |_|

Såhär såg det ut, för att illustrera bättre:
[bild]
Visst snyggare med cirkelsåg men hade ingen som jag inte va rädd om :)
Smart lösning med snedkapade hörn

Det där med förankringen av hammarband finns det tydligen olika lösningar på. Här är den instruktion jag fått ifrån xella.

En del kör bara med skruv rakt ner och då låter det som att mina gängstavar som går ner 400mm i väggen med 600mm cc låller bättre.
Sträckstålet sitter desutom nära alla gängstavar så allt håller liksom ihop vartannat så det lär inte hända något.
Enligt xella ska det vara grundningsbruk a till gjutningen där uppe och inte tunnfpgs limmet fast jag hört att fler folk gjort även så.
Många sätt att göra på helt enkelt.
 
  • Teknisk ritning som visar förankring av sträckankarstål och hammarband i väggelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Toddep varför i hela världen springer du runt med en vinkelslip och spårar för? Trivs du inte bättre med en cirkelsåg? Då får du dessutom raka linjer om du använder mothåll :)
Är spåren dimensionerade enligt någons anvisning? Tycker den ser ganska smal ut, våran kantbalk är 100mm och vi gjöt den i betong.
Vi borrade 12mm hål och använde tunnfogsbruket i hålen till 10mm gängstängerna :) Läs på tunnfogsbruket hur många kN det klarar :)
Satte fyrkantsbricka i mitten av kantbalken, ska en takstol lyfta får den dra med sig hela rundan :)

Jag skulle dessutom vilja tipsa dig om du inte hunnit gjuta hela kantbalken att du sneskär båda eller iaf ena sidan, så inte båda kanterna av balken blir raka. Illustration: |_\ i snitt, du verkar nu köra |_|

Såhär såg det ut, för att illustrera bättre:
[bild]
Det är förresten många som endast har bandjärn som hållet fast hammarbandet i stenhus så lösningarna vi har är ju väldigt mkt bättre och deras tak har inte blåst av :)
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Följer med spänning ditt bygge och skulle gärna komma på studiebesök då vi också börjat bygga i lättbetong!
Har skickat pm till dig ang vart i landet ni bygger.

lycka till i fortsättningen
 
  • Gilla
p-pennan och 1 till
  • Laddar…
Det här projektet gjorde att jag, efter många år som smygläsare, till slut reggade mig på byggahus.se. :D Ska bli riktigt kul att fortsätta följa!
 
  • Gilla
G.Aho och 10 till
  • Laddar…
Gratulerar till ert val av byggmaterial Ser ut att bli ett spännande hus. Ska följas
 
Appropå spårning så hittade jag av en slump en cirkelsåg med dubbla klingor för det ändamålet på, Lidel (y):rofl: Ställbart djup och bredd. Perfekt då jag sedan spårade för all el i vårt lättbetong-hus.
 
  • Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Appropå spårning så hittade jag av en slump en cirkelsåg med dubbla klingor för det ändamålet på, Lidel (y):rofl: Ställbart djup och bredd. Perfekt då jag sedan spårade för all el i vårt lättbetong-hus.
Jag tog dit en spårare med dubbla klingor sen visade det sig att max djup va 30mm och breden gick inte att ställa in så kommer använda den till el dragningen sen iaf men fungerade ganska bra med vinkelslipen också :)
 
  • Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
Idag blev vi äntligen klara med allt hammarband
Vi mätte också ut var allt vinklarna skulle vara och sprucade dit dessa med ankarskruv. Ca 100st vinklar och 600st ankarskruv
Det är valmat tak som sagt så avstånden mellan takstolarna varierar allt ifrån 650mm upp till 1250mm. Det gäller att kolla noga på ritningen här så allt går ihop.
På torsdag är det dax för takstolarna
Vi tjuvstartade dock med en limträ nockbalk ikväll så kommer bilder imorgon på det.
 
  • Byggarbetsplats med ytongblock och märkta hammarband, hand håller glass och energidryck framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med hammarband och markeringar för vinklar i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hammarband med uppmätta vinklar och förfästa metallvinklar på en husgrund, Red Bull-burk på timmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med nylagda hammarband och monterade metallvinklar förberedda för takstolarna på ett valmat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med nyligen installerade hammarband och utsatta positioner för vinklar på ett hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med hammarband och förberedda positioner för vinklar, synliga ankarskruvar, under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 8 till
  • Laddar…
Så sjukt avis. Kommer nog bli tvungen att bygga ett dubbelgarage i ytong bara för att. Typ testa på lite hur man gör osv!
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
Imponerande stort och välgjort. Du har inte valt enkel arkitektur heller! Hoppas glöden sitter i till sista listen är på plats. Ingen ser hur snabbt det är gjort, men alla ser hur väl det är gjort. Har du taket täckt till vintern, är du hemma denna säsongen.Har fått pausa byggen pga väder flera ggr, men då vilar man och tänker. Sen på det igen!
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Imponerande stort och välgjort. Du har inte valt enkel arkitektur heller! Hoppas glöden sitter i till sista listen är på plats. Ingen ser hur snabbt det är gjort, men alla ser hur väl det är gjort. Har du taket täckt till vintern, är du hemma denna säsongen.Har fått pausa byggen pga väder flera ggr, men då vilar man och tänker. Sen på det igen!
Taket ska vara klart så fort det bara går men har inte så lång semester så blir stressigt.
Jag är hemma denna säsongen ja och kämpar på :)
Vädret är mest soligt så man har ju inget att skylla på
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.