Bra jobbat!
 
Roev08 Roev08 skrev:
Häftigt bygge! Jag bor ”neråt gatan” på nr 5 och brukar gå förbi och kika hur det går för dig. Har byggt två nya hus men båda gångerna så har jag lejt bort arbetena så jag beundrar alla som är modiga/dumdristiga nog att bygga själva!!

Ska stanna och prata med dig någon dag när du inte ser alltför upptagen ut!
Tack!
Du är välkommen. Dock är en det stressigt nu fram till tätt tak. Ska snart ha semester och försöka ösa på lite.
 
G Grim Pedersen skrev:
Jasså, man behöver alltså slipa så pass? Inte något man ser på klippen men det är ju klart, är det 1 mm limfog så måste man ju se till att det är jämnt!

Du har ju endel rätt långa balkar ser man också, vid alla långa öppningar. Måste man ha sådär grova stålbalkar eller räcker det med armering å betong? När jag ser videos etc så verkar det räcka med armeringspinnar/stolpar!
Jo fogen är ju som sagt 1mm så man har inget att justera med och det bildas ryggar i skarvarna så man märker fort att man bör slipa ner dom men det går fort med rätt verktyg.

Jag använda färdiga järn balkar vid alla öppningar som va större än 2meter bara för att vara säker. Järn är inte så jätte dyrt så jag har säkert överdimensionerat men bättre det tycker jag än att låta en konstruktör ta massa betalt så kan man bygga med sunt förnuft och lägga pengarna på grövre balkar.
I bilderna ser du vissa öppningar där vi lagt ner hemma najade armerings korgar så det är sådana som gäller annars
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Bra jobbat!
Tack
 
Igår kväll började jag och brorsan med hammarbandet. Efter många diskutioner om tillvägagångsätt så vet vi nog hur vi ska få resten att flyta på bättre.

1 meters gängstavar som delas på mitten.
Sträckstål 10mm spåras ner runt om inkl bärande innerväggar. 40mm Hål borras 600mm cc och dammsugas med hemma gjord förlängare av 32mm el slang.
Hålen blir 400mm djupa (alltså 2 skift block)
Rekomenderas 1,5 block men inte svårare att överdriva
Gjuts igen med grundningsbruk A som blandas löst.
Gängstavarna trycks ner och fickeras sen med hammarbandet 45*170 som vi redan innan hade borrat hål i och märkt ut var vi skulle borra på väggen så dom hamnar rätt.
Plast kläms också imellan så man kan tejpa ihop sen när man glesar invändigt.

På bilden ser man att vissa gängstavar inte går ner lika långt och det är för att vissa krockar med balk som är armerade så vill inte borra så djupt där in i balken.

Fördel att mäta ut så inte en gängstav krockar med en takstol. Man får heller inte glömma att vattna ordentligt innan gjutning.
 
  • Gängstavar och borr för byggprojekt på ett grått underlag med byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i betongblock för gjutning med sträckmetall och hammarband vid byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongblockvägg under konstruktion med borrade hål för gjutning och gängstavar, samt en synlig hammarbandsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borrat hål i betongblock för armering i byggprojekt, synlig skuggning och kontrast från solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borrning i betongblock för förankring av hammarband med gängstavar och borrverktyg synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsbild som visar borrning av hål i betongblock samt införande av en gängstång i förberedelse för gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand i arbetsvante håller borr med gängstång insatt i hammarband på byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borrmaskin på vit murblocksvägg med borrat hål och synliga partiklar, i solljus, handtag av elslang synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över en byggplats med borr i förgrunden som förbereder för hammarband på vägg av skumbetongblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borrning av hål i betongvägg med dammsugning, gängstavar synliga, hammarband och armeringsjärn inomhusbyggnadsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av gjutningsarbete med elslang, hål i betongblock och gängstavar i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borrning i betongblock för hammarband med synlig gängstång, flexibel slang och skuggor i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsplats för förstärkning av hammarband med synliga gängstavar och borrutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som kapar gängstänger med vinkelslip på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av hammarband och gängstavar i grundmur för byggprojekt, med plastskydd och arbetsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med halvfärdigt hammarband och gängstavar som sticker upp, plastduk och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åtgärder för att förstärka byggstruktur visas, med hammarband, gängstavar och genomförda borrmönster i en väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbyggnad av hammarband med synliga gängstavar och borrverktyg på en betongkonstruktion under skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med hammarband, gängstavar, och markerade uthålade block redo för gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av hammarband på en vägg med gängstavar, sträckstål nedspårat och ett stag vid en betongkonstruktion under byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
banjoragge och 6 till
  • Laddar…
Det blev även stor städning igår
Jobbigt när det ser ut såhär men tiden räcker inte till
 
  • Rörigt byggarbetsområde med verktyg, material och kablar utspridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Sambon kom även med mat
 
  • Förgrund av en halväten kebabrulle med bakgrund av en byggarbetsplats med vitmurade väggar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Ser jättefint ut! Jag använde ESSVE HL-skruv till hammarbanden. Jag köpte allt Ytongmaterial hos i ett polskt byggvaruhus, även putssystemet (Weber). Fick det levererat direkt från Ytong i Polen utan mellanalastning. På Ytongblocken sparade jag ca 25% mot listpris för byggföretag och på putsen ca 40%. Materialpriset på stommen är ju en ganska liten del av totalen, men det blir en slant över till annat då. Jag har byggt 3 Ytonghus och 2 Lecahus. Leca har fördelar, men är lite bökigare att få till. Ytong har fin precision och man kan forma det lättare. Viktigt att ytterytan blir tät, så putssytemet ska man lägga krut på! Kul att få följa ditt bygge och lycka till! Det finns inget roligare än att flytta in i ett eget bygge som luktar gott av Ett nybyggt hus med slät putsad fasad och mörkt sadeltak, omgivet av en häck och en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
våt cement!
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 5 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Ser jättefint ut! Jag använde ESSVE HL-skruv till hammarbanden. Jag köpte allt Ytongmaterial hos i ett polskt byggvaruhus, även putssystemet (Weber). Fick det levererat direkt från Ytong i Polen utan mellanalastning. På Ytongblocken sparade jag ca 25% mot listpris för byggföretag och på putsen ca 40%. Materialpriset på stommen är ju en ganska liten del av totalen, men det blir en slant över till annat då. Jag har byggt 3 Ytonghus och 2 Lecahus. Leca har fördelar, men är lite bökigare att få till. Ytong har fin precision och man kan forma det lättare. Viktigt att ytterytan blir tät, så putssytemet ska man lägga krut på! Kul att få följa ditt bygge och lycka till! Det finns inget roligare än att flytta in i ett eget bygge som luktar gott av[bild] våt cement!
Fint bygge!!
Du menar att du bara drog i skruv i hammarbandet in i blocket?
Hur tätt i så fall satte du skruvarna och hur långa va dom?

Jag kommer ändå köra ned gjutna gängstavar för det sa dom på xella men kul att veta
 
jonastroms
T Toddep skrev:
Sambon kom även med mat
Det börjar verkligen ta form. (y)
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
jonastroms jonastroms skrev:
Det börjar verkligen ta form. (y)
Jodå. Full fart framåt. Blir ställningsbyggnad och fortsätta med hammarband några kvällar och helgen iaf
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Fint bygge!!
Du menar att du bara drog i skruv i hammarbandet in i blocket?
Hur tätt i så fall satte du skruvarna och hur långa va dom?

Jag kommer ändå köra ned gjutna gängstavar för det sa dom på xella men kul att veta
Sett lite videos på Youtube när de bygger med Ytong och då verkar det vara lättbetongskruv de använder. Gjutna gjängstavar lär ju sitta som berget det också!

OT: Jag skruvade upp överskåpen med Essves lättbetongskruv. Det var 8/50 eller 10/180. Kan ju säga att 10/180 var specad till typ 5 ton eller något sånt. Jag har 2 sånna i varje överskåp. Dem lär sitta xD
 
  • Gilla
tobiast och 2 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Ser jättefint ut! Jag använde ESSVE HL-skruv till hammarbanden. Jag köpte allt Ytongmaterial hos i ett polskt byggvaruhus, även putssystemet (Weber). Fick det levererat direkt från Ytong i Polen utan mellanalastning. På Ytongblocken sparade jag ca 25% mot listpris för byggföretag och på putsen ca 40%. Materialpriset på stommen är ju en ganska liten del av totalen, men det blir en slant över till annat då. Jag har byggt 3 Ytonghus och 2 Lecahus. Leca har fördelar, men är lite bökigare att få till. Ytong har fin precision och man kan forma det lättare. Viktigt att ytterytan blir tät, så putssytemet ska man lägga krut på! Kul att få följa ditt bygge och lycka till! Det finns inget roligare än att flytta in i ett eget bygge som luktar gott av[bild] våt cement!

Dena lösningen sa dom att jag skulle köra på. Hade varit snabbare stt skruva som du gjorde i så fall men detta blir ju lite annat ;)
Men du körde väl sträckstål runt om iaf?
 
  • Teknisk ritning av en byggdetalj med väggelement, sträckankarsystem och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Lite nyfiken på varför man använder så stor dimension på gängstången som M12, är det för att den annars har problem att greppa i "ankarmassan"?
För 3,5kN räcker det ju annars med betydligt klenare grejor.
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Lite nyfiken på varför man använder så stor dimension på gängstången som M12, är det för att den annars har problem att greppa i "ankarmassan"?
För 3,5kN räcker det ju annars med betydligt klenare grejor.
Ingen konstruktör har räknat på detta så tyckte det kändes rejält och gediget med 12mm så vet man att det blir bra. Inte mkt pris skillnad så :)
Men visst är det överdimensionerat
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.